Rolstoel op kruissing

Hier kunnen gasten hun vraag stellen over allerlei zaken die betrekking hebben op het verkeer of de verkeerstheorie
Plaats reactie
legionis
Stapvoets
Stapvoets

Rolstoel op kruissing

Ongelezen bericht door legionis » 13 sep 2012, 20:11

Hallo
Ik heb vorige week donderdag het CBR motor theorie examen gehad, waar ik helaas niet geslaagd ben. Een van de vragen die ik me kan herinneren was het volgende;
Je steekt over bij een volledige gelijkwaardige kruispunt (rechtdoor) en een rolstoel staat op de hoek aan de andere kant v/d weg van de stoep en wilt oversteken naar de andere kant.

Moet je de rolstoel voor laten gaan?

Dit was de enigste vraag betreft in Cat. O (voor laten gaan van blinden, gehandicapten en voetgangers) die ik had en als fout werd aangegeven achterop het CBR uitslag.

Geen tekens op de weg, nu zoek ik me werkelijk kapot overal op internet wat nou exact een rolstoel is.

Zover ik geleerd heb moet je alle recht doorgaande verkeer voor laten gaan als je afslaat, met uitzondering tekens en borden (etc) die boven verkeersregels gaan. Maar dit was niet het geval, ik ging rechtdoor en de rolstoel ging oversteken op de hoek van de gelijkwaardige kruispunt)

Een voetganger moet in principe wachten met oversteken aangezien het geen bestuurder is.
Maar een rolstoel? Is dat zowel met of zonder (elektrische) motor op het trottoir een voetganger of een bestuurder geclassificeerd?

Een gehandicapten voertuig mag zelf kiezen of het op fietspad of trottoir rijd, mits ze de snelheid erop aanpassen. Op rijbaan als beide niet aanwezig zijn....

Spreek me aan als ik het fout heb, maar ik krijg waar dan ook geen duidelijke verklaring wat nou exact een rolstoel is.

Wie o Wie kan me helpen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ferry
Circuit
Circuit
Contacteer:

Re: Rolstoel op kruissing

Ongelezen bericht door ferry » 13 sep 2012, 22:29

Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen, voor laten gaan.
Mijn oude buurman zei altijd: "Van vragen wordt je wijs".
Hij vroeg nooit iets.

Plaats reactie

Terug naar “Stel je vraag als gast”