van achteren aangereden

Hier kunnen gasten hun vraag stellen over allerlei zaken die betrekking hebben op het verkeer of de verkeerstheorie
Plaats reactie
aistikas
Stapvoets
Stapvoets

van achteren aangereden

Ongelezen bericht door aistikas » 02 nov 2011, 12:55

Zit de wet nu verkeerd in elkaar of doet geheel Nederland het fout?
Het is lang, lang geleden dat ik ooit theorie heb gedaan dus ik hoop dat er hier iemand is die mij antwoord kan geven op de theorie achter mijn aanrijding.

Situatieschets:
Ik rijd op een N weg (2 rijbanen dus, heen en tegemoed komend verkeer). Je mag er 80km per uur. Er zijn geen uitvoegstroken maar je kan wel afslaan naar huizen/bedrijven die aan deze weg gelegen zijn. De zijlijn is op die plaatsen onderbroken.

Ik rij richting het Noorden, achter mij rijd een auto op voldoende afstand. Ik wil op een gegeven moment afslaan naar links dus ik moet over de rijbaan van het tegemoedkomend verkeer. Natuurlijk geef ik bijtijds (zeker 100meter voor de afslag) richting aan. Omdat er geen verkeer aankomt kan ik dus afslaan (ik heb in beide spiegels gekeken). Op het moment dat ik over de middenlijn ga wordt ik linksachter (nee, niet in de zijkant maar achterkant)aangereden door een motorrijder.

De politie zegt dat het de motorrijders schuld is omdat hij mij van achteren heeft aangereden. De verzekering zegt dat het mijn schuld is omdat de motorrijder rechtdoorgaand verkeer is en ik afslaand verkeer, zo staat het volgens hun in de wet. De verzekering geeft aan dat ik al het verkeer dat achter mij reed voorrang had moeten verlenen door zelf aan de rechterkant van de weg stil te gaan staan (op een 80km weg) zodat iedereen mij links kon gaan inhalen.

Klopt dit verhaal van de verzekering want het is het meest onlogische wat ik ooit gehoord heb en zeker ook nooit wordt toegepast door welke verkeersgebruiker dan ook. Het zou betekenen dat we het in Nederland allemaal fout doen. Als we op een tweebaans weg rijden dan moeten we dus iedereen om ons heen laten rijden voordat we kunnen afslaan indien er geen uitvoegstrook is. Ik weet niet beter dat de weggebruikers achter je wachten totdat je bent afgeslagen.

Volgens de automobilist die achter mij reed, haalde de motorrijder hem in op het moment dat hij ging remmen voor mij.

Wie kan mij helpen?
gr Karen :?

Instructeur 2
Rij-instructeur

Re: van achteren aangereden

Ongelezen bericht door Instructeur 2 » 02 nov 2011, 20:49

Degenen die afslaan moeten inderdaad iedereen die rechtdoor willen op dezelfde weg voor laten gaan.
Dus daar heeft de verzekering een punt.

Gelukkig heb je een getuige, en die kan wel eens waardevol voor je zijn.

Hoe het verder uit zal pakken? Ik durf er werkelijk niets op te zeggen.

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 02 nov 2011, 23:38

Instructeur 2 schreef:Degenen die afslaan moeten inderdaad iedereen die rechtdoor willen op dezelfde weg voor laten gaan.
Dus daar heeft de verzekering een punt.

Gelukkig heb je een getuige, en die kan wel eens waardevol voor je zijn.

Hoe het verder uit zal pakken? Ik durf er werkelijk niets op te zeggen.
Is het niet zo dat verkeer dat te kennen heeft gegeven links af te slaan en links staat voorgesorteerd verplicht rechts ingehaald dient te worden?
Juiste beslissingen berusten op ervaring.
Ervaring berust op onjuiste beslissingen.

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 03 nov 2011, 09:04

Inderdaad, bestuurders die (1) hebben voorgesorteerd en (2)richting hebben aangegeven, die worden rechts ingehaald.
Maar bestuurders die links afslaan moeten ook alle verkeer dat zich vlak voor achter hen bevindt, voor laten gaan.

Ik ga me niet met de schuldvraag bemoeien, want ik ken de feitelijke omstandigheden niet.

Maar het argument dat de verzekeringsmaatschappij gebruikt is onzin.
Afbeelding

Werneur
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Werneur » 29 jun 2012, 16:39

aistikas schreef:De verzekering geeft aan dat ik al het verkeer dat achter mij reed voorrang had moeten verlenen door zelf aan de rechterkant van de weg stil te gaan staan (op een 80km weg) zodat iedereen mij links kon gaan inhalen.

Heeft deze persoon zelf een rijbewijs?

Dit is natuurlijk echt lomp als je dat doet, rechts gaan staan om links af te slaan? laat me niet lachen :p

ik ben eigenlijk benieuwd hoe dit is afgelopen? als jij richting aangeeft naar links en voor sorteerd, MOET de bestuurder achter jou, jou rechts inhalen (niet mag, nee, moet) als het past uiteraard, anders moet hij achter je wachten.

Plaats reactie

Terug naar “Stel je vraag als gast”