Koppeling gebruiken

Hier kunnen gasten hun vraag stellen over allerlei zaken die betrekking hebben op het verkeer of de verkeerstheorie
*p4nd1nu5*
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Re: Koppeling gebruiken

Ongelezen bericht door *p4nd1nu5* » 23 feb 2009, 20:54

Maatje schreef:
obiwan schreef:Zoek een andere instructeur/rijschool.
Dit is gewoon les 1 voertuigbeheersing.
Ik weet niet zeker of je het tegen mij had, maar als antwoord hierop: bij mij kwam die les dus pas toen ik m'n pasje al had?
Ik heb nog nooit iets hoeven doen met contact aan-uit, en in de twee weet ik wat, tijdens lessen...
Ik trek wel vaker op in de twee, omdat het kán (of soms beter gaat in de sneeuw), maar zo'n oefening als Pandinus aandraagt heb ik nooit gehad. En het zou MIJ enorm verward hebben, omdat ik niet had geweten wát de koppeling nu eigenlijk doet, vandaar de opmerking dat PLAATJES veel kunnen verduidelijken. :-)
dit was(zoveer ik weet)ook geen onderdeel van en les, ofzo.
zo test je gewoon of je koppeling nog(goed)werkt

maar, de TS en Driver kunnen op zo'n manier uitzoeken, waar de drukpunt van een koppeling is.dwz. waneer pakt de koppeling en de auto begint te trekken ?
wat gebeurt als ik te snel te koppeling loslaat?

tijdens rijen heb je genoeg te doen met verkeer, spiegels ,borden en de instructeur naast je.
als je het mij vraagt, moet een instructeur op een manier proberen, de problemen op te lossen. En schijnbaar kan de instructeur dat niet op een goede manier. Dus komt men hier vragen.
Dat bezorgd niet alleen de leerling hoofdpijn, ook de instructeur naast zal soms de zweet op het voorhoofd staan :roll:
Als de moed je in de schoenen zakt, ga dan eens op je kop staan :)

-ervaren bestuurder(BCE), maar geen instructeur-

Driver
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Driver » 24 feb 2009, 08:55

*p4nd1nu5* schreef: eens ff kijken....

door op de koppeling te trappen, verlies je geen snelheid.
juist andersom.

je komt in de 3 met 50 km/uur, trapt de koppeling(volledig), gaat in de 2, ja en dan....
kan je het op twee manieren doen

1.) je houd de koppeling ingetrapt en trapt de rem(zachtjes)
of
2. Je laat de koppelingspedaal(laaangzam) ietsje terugkomen en remt " met de motor" .
(je kunt ook de motor(rem) met de voetrem ondersteunen)

Ik persoonlijk remm eerder met de motor(dus ik laat de koppelingspedaal terug), voordat ik op de rem trap. Dit is echter minder voor de koppeling zelf, omdat je koppelingsplaten sneler af zijn. Maar goed, dit is meer technisch.

ben trouwens(nog)geen instructeur, maar heb bijna 15 jaar mijn rijbewijs ;)
Nog even hierover. Ik heb het zo geleerd:

- je komt met 50/uur in z'n 3 aanrijden
- je remt licht, koppeling in, terugschakelen naar 2, koppeling langzaam los, dan pas rem los
- de auto rolt nu langzaam vooruit, zodat je rustig kan kijken en kan beslissen of je gaat remmen (koppeling in, remmen, terugschakelen naar 1) of doorrijden (gas geven)

Dit is iets anders dan jij beschrijft, maar ik ben benieuwd hoe dit nu zit.
maart 2008: rij-angst overwonnen, 1e rijles
november 2008: theorie examen (geslaagd, 2 fouten)
februari 2009: tussentijdse toets (vrijstelling bijz. verrichtingen)
maart 2009: geslaagd voor 1e examen!

*p4nd1nu5*
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door *p4nd1nu5* » 24 feb 2009, 11:28

Nog even hierover. Ik heb het zo geleerd:

- je komt met 50/uur in z'n 3 aanrijden
- je remt licht, koppeling in, terugschakelen naar 2, koppeling langzaam los, dan pas rem los
- de auto rolt nu langzaam vooruit, zodat je rustig kan kijken en kan beslissen of je gaat remmen (koppeling in, remmen, terugschakelen naar 1) of doorrijden (gas geven)

Dit is iets anders dan jij beschrijft, maar ik ben benieuwd hoe dit nu zit.

niks mis met, hoor (!2

- je remt licht
(je remlichten staan aan)

-koppeling langzaam los
(de motor remt een stukje mee)

in principe trap je op de rem, om de achterliggende verkeer duidelijk te maken, dat je nu remt. Zal je bijv. alleen de koppeling gebruiken, dan blijven de remlichten uit en de achterligger merkt niet op dat je remt.(en zal je ook niet zoveel snelheid verliezen, dan op de rem te trappen)

je uitleg is dus voor 100% juist ! ;-)
Als de moed je in de schoenen zakt, ga dan eens op je kop staan :)

-ervaren bestuurder(BCE), maar geen instructeur-

soules
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door soules » 13 mar 2012, 16:44

Kun je de koppeling ook loslaten, als je tot stilstand staat voor een stoplicht met rem ingehouden.
Of moet je de koppeling gewoon inhouden.

Als je auto op versnelling 1 of hoger staat. Je drukt geen gas, dan rijdt die nog steeds op een langzaam tempo gewoon door toch?

bedankt alvast.

Werneur
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Werneur » 23 mei 2012, 17:15

Even over de koppeling:

De koppeling "koppelt" de versnellings bak los van de krukas.

simpeler gezegd wordt gewoon de verbinding tussen je motorblok en de wielen verbroken, waardoor je dus stil kunt staan zonder dat de motor uitvalt.

Je kunt stil staan met de koppeling omhoog (dus niet ingetrapt) door de pook in zijn vrij te zetten, geen versnelling dus.

afremmen op de motor is goed, maar afremmen op de koppeling is echt niet goed.

voorbeeld:

3e versnelling, 50 km/u (eigenlijk 4e versnelling volgens het nieuwe rijden)

rood licht op 100 meter afstand.

gas los, nog niet terugschakelen. De auto dus uit laten rollen, geen koppeling intrappen, niet remmen.
als het krap wordt en je er eigenlijk zeker van ben dat het niet op tijd groen wordt, trap je de koppeling in en begin je te remmen, je kunt nu terugschakelen naar 2 voor het geval het licht alsnog op groen springt, maar je laat de koppeling niet opkomen zolang het rood is.

mogelijkheid 1: het blijft rood. je stopt, zet de auto in de 1e versnelling en wacht met het koppelingspedaal ingedrukt tot het groen wordt.

mogelijkheid 2: een meter of 15 voor je bij het licht bent wordt het toch nog groen, je auto staat al in de 2e versnelling, je stopt met remmen, laat de koppeling opkomen en rijdt door.

kun je doorrollen in een versnelling zonder gas te geven? ja. zolang de koppeling niet ingetrapt is zal de auto zachtjes doorrollen.

Kun je in de 2e versnelling wegrijden? ja dat kan, maar dat raad ik niet aan, het koppel (trekkracht) is in de 2e versnelling duidelijk veel lager dan in de 1e versnelling, de koppeling krijgt hierdoor flink op z'n donder. In de sneeuw is het handig omdat door de lage trekkracht de wielen minder snel zullen doorspinnen.

Vaak merk ik als ik mee rijd met mensen dat ze zodra ze gaan remmen de koppeling al intrappen, eigenlijk nooit op de motor remmen en bij het terugschakelen voor een bocht pas NÁ de bocht de koppeling weer laten opkomen.. ik begrijp hier nooit iets van, zonde van de brandstof. anticiperen is belangrijk en scheelt veel brandstof.

I Touch
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door I Touch » 20 jun 2021, 00:31

obiwan schreef:
23 feb 2009, 19:46
Zoek een andere instructeur/rijschool.
Dit is gewoon les 1 voertuigbeheersing.
Je bedoelt fase 1 bediening beheersing vh voertuig.

Plaats reactie

Terug naar “Stel je vraag als gast”