Gezonde rijschoolbranche!

Hier kun je met vragen over arbeidsverhoudingen terecht. Alsmede informatie over de vakbond voor rij-instructeurs.
Plaats reactie
Bert(rijinstructeur)
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Gezonde rijschoolbranche!

Ongelezen bericht door Bert(rijinstructeur) » 05 jun 2013, 07:48

CNV doet verbetervoorstellen om de rijschoolbranche gezond te maken!

Lees hier meer:
http://www.verkeerspro.nl/rijschool/201 ... hop-neemt/

Hawkie1964
Circuit
Circuit

Re: Gezonde rijschoolbranche!

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 05 jun 2013, 07:56

Dat zijn goede ideeën. Wellicht nog een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) toevoegen aan de WRM-regeling.

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 05 jun 2013, 10:25

Tot nog toe het beste plan dat ik gelezen heb. Al zijn er m.i. wel wat kanttekeningen bij te plaatsen. Het CNV schurkt dicht tegen de Bovag aan. Dit gezien de mening dat een instructeur eerst 3 tot 5 jaar ervaring moet hebben alvorens er een eigen zaak gestart mag worden. Kijk, ik ben rijschoolhouder en het is in mijn belang dat zo'n soort maatregel er komt. Maar het gaat niet gebeuren. Er bestaat nu eenmaal vrije vestiging in Nederland. Ook het middenstandsdiploma is in 2000 afgeschaft en dat gaat men niet meer terugdraaien. Dat men moet stoppen subsidies is iedereen het wel mee eens denk ik maar dat heeft weinig met de WRM te maken. In het standpunt van de stagiair kan ik me volledig vinden. Ik denk dat een rijschool eerder geneigd is een stagiair aan te nemen als deze zelfstandig les mag geven. Dat de praktijkbegeleiding een toneelstuk is dat ver van de realiteit staat en dat dit een manier en niet de manier van lesgeven is zal elke rijinstructeur (op 1 na) onderschrijven.

Het puntensysteem voor de bijscholing vind ik briljant. Wel moet dat goed geregeld worden. Zo zou de keuze tussen theoretische en praktische bijscholing volledig vrij moeten zijn en zouden er ook punten te behalen moeten zijn als men een categorie extra behaalt. Een CAO zou een goede zaak zijn maar voordat die er is zal er veel water door de Maas zijn gestroomd denk ik.

Een bewijs van goed gedrag ben ik niet voor of tegen. Dit omdat zoiets niets toevoegt. Zo'n bewijs wordt n.l. zelden tot nooit geweigerd.

Positief vind ik ook dat het CNV geen plan heeft om een keurmerk in het leven te roepen. Er zijn in Nederland al veel te veel nietszeggende keurmerken en er is vrijwel geen hond die daar op let. Iedereen vindt dat legbatterij kippen echt niet kunnen maar de meesten kiezen in de supermarkt toch voor dat goedkope bakje kip. Ondanks dat er op het duurdere pakje dat daarnaast ligt een keurmerk staat.

Kortom: Hulde aan het CNV. Dat deze groep wel in staat is met een goed voorstel te komen waar de "belangenverenigingen" het zwaar af laten weten en niet verder komen dan een keurmerk en een eis om een rijschool te mogen beginnen. Op zo'n manier denk ik dat ik beter lid kan worden van het CNV dan van de Bovag, FAM of VRB. Die hebben het veel drukker om elkaar te bestrijden dan met goede plannen te komen.
Juiste beslissingen berusten op ervaring.
Ervaring berust op onjuiste beslissingen.

Bert(rijinstructeur)
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door Bert(rijinstructeur) » 05 jun 2013, 11:31

Eens met de kanttekeningen en de rest van het verhaal van de Kieb.
Daarnaast vind ik het voorbeeld dat één vestigingseisen voor een een rijschool een theorielokaal is, als ZZPer te ver gaan. maar gelukkig is dit maar een voorbeeld.

Het plan van het CNV had een goed uitgangspunt kunnen zijn om met de andere branchepartijen over te praten, maar brancheoverleggen in de rijschoolbranche zijn helaas niet wat ze behoren te zijn.

Dus prima dat het CNV met deze voorstellen komt!

Wat betreft de VOG, deze mag er van mij ook bij in. Het voegt kwa brancheverbetering denk ik niet zoveel toe, maar bij de individuele extreme 'gevallen' niet verkeerd natuurlijk.

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 06 jun 2013, 23:10

Bert(rijinstructeur) schreef:Daarnaast vind ik het voorbeeld dat één vestigingseisen voor een een rijschool een theorielokaal is, als ZZPer te ver gaan. maar gelukkig is dit maar een voorbeeld.

Had ik niet genoemd maar dat vind ik ook een eis die niet nodig is. Ik geef regelmatig theorielessen en doe dat voor mezelf maar ook leerlingen van 2 andere kleine rijscholen schuiven tijdens deze avonden aan. Ik huur dan een zaaltje voor een paar uur per week. Maar zoals je zegt, het is maar een voorbeeld. Op VerkeersPro komen er dan weer commentaren dat ze het belachelijk vinden dat een stagiair na 20 uur alleen les mag geven. Waarom zou dat raar zijn? Ik hoefde destijds niet eens stage te doen en mocht na het laatste examen direct alleen lesgeven. Zonder ooit 1 echte les gegeven te hebben. Daarnaast zie ik op Pro steeds weer commentaren van die 2 mensen die maar 1 ding willen. Hun lesmethode verkopen. Daardoor zijn ze tegen iedereen die hun methode niet in hun plan meeneemt. Zouden ze inmiddels niet door hebben dat er geen behoefte is aan die luchtfietserij? De fantasie is daar wel erg met deze groep op de loop gegaan. ;-)
Juiste beslissingen berusten op ervaring.
Ervaring berust op onjuiste beslissingen.

Plaats reactie

Terug naar “Werkomstandigheden”