Vraagje over privé en zakelijke kilometers

Hier kun je met vragen over arbeidsverhoudingen terecht. Alsmede informatie over de vakbond voor rij-instructeurs.
Plaats reactie
Richard P
Stapvoets
Stapvoets

Vraagje over privé en zakelijke kilometers

Ongelezen bericht door Richard P » 24 feb 2011, 00:09

Hallo lezers en lezeressen,

Weet iemand van jullie een antwoord op de volgende vragen ?

Als je naar een leerling toe rijdt, zijn dit zakelijke of privé kilometers ?
Als je van een leerling naar huis rijdt, zijn dit zakelijke of privé kilometers ?

Alvast dank voor jullie antwoord !

Groet, Richard
Een slak op de goede weg wint het van een haas op de verkeerde weg...

Rittenburg
Autosnelweg
Autosnelweg
Contacteer:

Re: Vraagje over privé en zakelijke kilometers

Ongelezen bericht door Rittenburg » 24 feb 2011, 00:21

Van huis naar een leerling en van een leerling weer naar huis is woon/werkverkeer en daardoor niet belast(baar) en daar hoef je je geen zorgen over te maken. Ik ga ervan uit dat je aan je 500 Km/jaar denkt. Je hebt daarin 2 mogelijkheden: 1) je haalt je schouders op, rijdt gewoon ook privé met de lesauto en accepteert de bijtelling. 2) je hebt een 2e auto voor privé-gebruik, hebt een verklaring afgegeven aan de tollenaar, houdt je Km's met de lesauto strikt bij (een apparaatje van EUR 100 doet het prima) en hebt alleen te maken met kosten van een 2e auto (aanschaf, afschrijving, onderhoud, verzekering, belasting, brandstof). Of dat nou echt goedkoper is mag je zelf uitrekenen.

Tip: schaf een brandstofpas aan! Kost weinig en scheelt ontzettend veel bonnetjes. Geloof me, je wilt geen bonnetjes....

Heb je snel antwoord of heb je snel antwoord? Dit werkt wel hè? :D

Richard P
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Richard P » 24 feb 2011, 12:33

Zo, dat is zeker een snelle reactie !
Hartelijk dank daarvoor..

holyoak
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door holyoak » 24 feb 2011, 22:41

Wel een kleine nuance; Stop je op weg naar of op de terugweg van je leerling bij bijvoorbeeld een supermarkt, bouwmarkt (of vul zelf maar in) om even een boodschap te doen dan kun je niet alle km's aanmerken als zakelijke km's. Heb je de pech dat je auto door de belastingdienst wordt gefotografeerd op de parkeerplaats van de betreffende winkel en uit je administratie blijkt dat je het weggeschreven hebt als "zakelijk" dan heb je dus gewoon een probleem.

Richard P
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Richard P » 24 feb 2011, 23:00

Bedankt holyoak !

Klopt helemaal..
Daar zat ik vandaag ook het e.e.a over te lezen op de site van de belastingdienst.

Ingewikkelde materie, je mag er wel een boekhouder voor meenemen onderweg :oops:

holyoak
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door holyoak » 26 feb 2011, 01:01

Gebruik je een zakelijke auto ook privé dan betaal je bijtelling.
Daar deze heden ten dage gekoppeld is aan uitstoot vindt deze bijtelling gedifferentieerd plaats.
14, 20 of 25% van de "nieuwwaarde" dient opgeteld te worden bij het jaarinkomen.
Wat een hoop mensen echter niet weten is dat het privégebruik gemaximaliseerd is.
Betaal je keurig netjes je bijtelling maar rij je erg veel privékilometers dan kan de belastingdienst een naheffing opleggen obv excessief privégebruik.
Zal niet 123 gebeuren maar het kan en is al een een groot aantal keren voorgekomen.
Ik hoorde het onlangs van een belastinginspecteur die op zijn praatstoel zat. Voor die tijd had ik hier nooit van gehoord.

Steengoed
Autoweg
Autoweg

Ongelezen bericht door Steengoed » 26 feb 2011, 17:34

holyoak schreef:Wat een hoop mensen echter niet weten is dat het privégebruik gemaximaliseerd is.Betaal je keurig netjes je bijtelling maar rij je erg veel privékilometers dan kan de belastingdienst een naheffing opleggen obv excessief privégebruik.
Dit valt toch helemaal niet te controleren aangezien je geen kilometerregistratie hoeft bij te houden?

Wout-Jan
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wout-Jan » 26 feb 2011, 18:06

wel als je de auto koopt met een x aantal km. en je maar 2 a 3 klantjes hebt gehad en in eens 25000 km meer op de teller hebt staan ;)

Maar los daarvan lijkt het me nog erg sterk..

holyoak
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door holyoak » 27 feb 2011, 00:31

Het gaat om horen zeggen maar bij de belastingdienst kan ik me ondertussen alles voorstellen. ;-)

Instructeur 2
Rij-instructeur

Ongelezen bericht door Instructeur 2 » 27 feb 2011, 11:55

Steengoed schreef:
holyoak schreef:Wat een hoop mensen echter niet weten is dat het privégebruik gemaximaliseerd is.Betaal je keurig netjes je bijtelling maar rij je erg veel privékilometers dan kan de belastingdienst een naheffing opleggen obv excessief privégebruik.
Dit valt toch helemaal niet te controleren aangezien je geen kilometerregistratie hoeft bij te houden?

Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn. De Belastingdienst weet namelijk drommels goed dat jij per lesuur gemiddeld zeker niet aan 70 kilometer toekomt.

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 27 feb 2011, 12:30

holyoak schreef:Wel een kleine nuance; Stop je op weg naar of op de terugweg van je leerling bij bijvoorbeeld een supermarkt, bouwmarkt (of vul zelf maar in) om even een boodschap te doen dan kun je niet alle km's aanmerken als zakelijke km's. Heb je de pech dat je auto door de belastingdienst wordt gefotografeerd op de parkeerplaats van de betreffende winkel en uit je administratie blijkt dat je het weggeschreven hebt als "zakelijk" dan heb je dus gewoon een probleem.
Lijkt me sterk. Voor rij-instructeurs hoeft de kilometerregistratie niet zo gedetaileerd te zijn. KLIK (en lees onderaan) Daarnaast, "Bij die bouwmarkt? (bakker, supermarkt) Ja daar moest de leerling en parkeeropdracht uitvoeren.
Juiste beslissingen berusten op ervaring.
Ervaring berust op onjuiste beslissingen.

Plaats reactie

Terug naar “Werkomstandigheden”