stagiaires en vergoeding

Hier kun je met vragen over arbeidsverhoudingen terecht. Alsmede informatie over de vakbond voor rij-instructeurs.
Instructeur 2
Rij-instructeur

Re: stagiaires en vergoeding

Ongelezen bericht door Instructeur 2 » 27 feb 2010, 17:58

Monique1201 schreef:Maar we zijn niet verplicht om een stagiere mee te nemen !! En idd stage mentor opleiding kost geld ! Vind dat de opleider voor instructeurs( moeten zorgen voor stageplekken ) dat zowiezo moet betalen, en ja misschien een kleine vergoeding, maar moeten we de nieuwe generatie instructeurs niet dezelfde kans gunnen als wij hebben gehad ?

In mijn tijd bestond die "kans" uit het betalen van het volledige tarief wat de leerling ook betaalde. De insturteur in opleiding betaalde dus zo rond de f 45,00/lesuur die hij stage liep. En dat maal 50 uur (verplicht in die tijd).
Een enkeling, zoals ik, kregen het voor elkaar om stage te doen zonder extra kosten. Maar dan moest je het geluk hebben dat ze zaten te springen om instructeurs.

Monique1201
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Monique1201 » 27 feb 2010, 19:27

De kieb schreef:
Monique1201 schreef:Maar we zijn niet verplicht om een stagiere mee te nemen !! En idd stage mentor opleiding kost geld ! Vind dat de opleider voor instructeurs( moeten zorgen voor stageplekken ) dat zowiezo moet betalen, en ja misschien een kleine vergoeding, maar moeten we de nieuwe generatie instructeurs niet dezelfde kans gunnen als wij hebben gehad ?

Natuurlijk, maar dat is de discussie niet. Het gaat er om wie dat gaat betalen. Links of rechtsom degene die het zou moeten gaan betalen is de instructeur in opleiding. We kunnen natuurlijk met z'n alle roepen dat de opleider voor de kosten moet opdraaien maar als die dat al gaan doen (en dat gaat alleen gebeuren als er schaarste gaat optreden) rekenen die dat direct weer door aan de leerlingen. Logisch toch?

Weet dat compact opleidingen (gaat ) verkoopt , voor naar ik meen 995 euro ,en dan krijgt een leerling les van een stagiere, die dan vervolgens weer de leerling is van een aankomend instructeur (opleiding examen innovam ) Neem dan dus ook aan dat die weer ondergebracht worden bij een bij compact aangesloten rijschool (NXXT etc )
En er zullen er vast meer volgen.

Rittenburg
Autosnelweg
Autosnelweg
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rittenburg » 28 feb 2010, 23:35

Als ik een stagiair ga begeleiden dan mag ik daar eerst een cursus(je) voor volgen. Dat kost me cursusgeld en een dag geen inkomen. Dan zal ik dat wel op een of andere manier moeten terugverdienen. Verdien ik dat dan terug aan mijn klanten/leerlingen, die al raar staan te kijken dat ik ineens achterin de auto zit, of aan de stagiair die mij moet betalen voor zijn stageplek? Bovendien kost het hoe dan ook extra tijd. Je zal met die stagiair toch echt zijn aanpak en voortgang moeten bespreken en dat doe je niet in het bijzijn van een klant. Dat kost dus extra tijd en tijd is geld. Het enige argument wat het voor mij een beetje de moeite waard kan maken is dat ik op deze wijze makkelijk kan zoeken naar een in loondienst te nemen instructeur. Maar dat is nou juist net weer niet degene die je het vel over de oren wilt trekken door ‘m te laten betalen voor een stageplek. Kortom, ik zie het allemaal niet zo zitten. “Ze” hebben dit bedacht dus mogen “ze” het ook oplossen. Ik ga er van uit dat de opleidingsinstituten zelf voor stageplekken gaan zorgen. Daar zijn ze groot genoeg voor. Of niet. Jammer, maar ik heb het allemaal niet bedacht, kan er niks mee en doe er niks mee.

Helinda
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door Helinda » 01 mar 2010, 12:22

Wie weet...Misschien zorgen de opleidingsinstituten in de toekomst wel zelf voor stageplekken en regelen zij dat verder financieel, we zullen zien.....het zou wel mooi zijn.
Ik weet wel dat ze waarschijnlijk een lijst maken van instructeurs die de cursus voor stagementor hebben gevolgd, dus dan zouden ze die instructeurs daarvoor kunnen benaderen. (en dan krijg je waarschijnlijk stagiaires uit een andere regio, want niemand zit er om te springen zijn eigen concurrenten op te leiden)
Het is nu zo trouwens dat je al een stagiair mag begeleiden als je minimaal 3 jaar je bevoegdheid hebt voor die categorie, dus de cursus hoeft nog niet eens persé. Ik denk dat het voor de stagiair wel fijn is als de begeleider goed op de hoogte is.
Toch zul je er inderdaad extra tijd in moeten steken om een stagiair te begeleiden.

Instructeur 2
Rij-instructeur

Ongelezen bericht door Instructeur 2 » 01 mar 2010, 18:20

Helinda schreef:Wie weet...Misschien zorgen de opleidingsinstituten in de toekomst wel zelf voor stageplekken en regelen zij dat verder financieel, we zullen zien.....het zou wel mooi zijn.
Ik weet wel dat ze waarschijnlijk een lijst maken van instructeurs die de cursus voor stagementor hebben gevolgd, dus dan zouden ze die instructeurs daarvoor kunnen benaderen. (en dan krijg je waarschijnlijk stagiaires uit een andere regio, want niemand zit er om te springen zijn eigen concurrenten op te leiden)
Het is nu zo trouwens dat je al een stagiair mag begeleiden als je minimaal 3 jaar je bevoegdheid hebt voor die categorie, dus de cursus hoeft nog niet eens persé. Ik denk dat het voor de stagiair wel fijn is als de begeleider goed op de hoogte is.
Toch zul je er inderdaad extra tijd in moeten steken om een stagiair te begeleiden.

Maar je weet nu al dat een opleidingsinstituut zijn kandidaten alleen maar stage wil laten doen bij een daarvoor opgeleide instructeur.

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 01 mar 2010, 20:36

Instructeur 2 schreef:je weet nu al dat een opleidingsinstituut zijn kandidaten alleen maar stage wil laten doen bij een daarvoor opgeleide instructeur.
Dat denk ik ook. De eisen die het Ibki stelt zijn dat een instructeur 3 jaar bevoegd moet zijn en dat hij/zij aangemeld moet zijn als stagementor bij het Ibki. Het probleem zit hem echter in het feit dat je de stagiair niet moet opleiden tot instructeur maar als toneelspeler. Ze moeten het bekende toneelstukje opvoeren met de verschillende stappen. En als ze dat voldoende beheersen zijn ze geslaagd. En gooien ze het geleerde in de stage direct weer overboord :-p Waar wij als instucteur nog de wens hebben om leerlingen tot veilige, verantwoordelijke bestuurders op te leiden moeten wij de stagiars opleiden om het examen te halen. Groot verschil toch?
Juiste beslissingen berusten op ervaring.
Ervaring berust op onjuiste beslissingen.

Steengoed
Autoweg
Autoweg

Ongelezen bericht door Steengoed » 01 mar 2010, 22:52

Oh hou op over dat irritante toneelstukje..... en straks moeten wij dat allemaal opnieuw opvoeren als we onze vergunningen willen behouden.
Hoeveel van de oude garde gaat nu afvallen omdat ze dat niet redden...?
Het is de bedoeling dat je aan het einde van deze les veilig en zelfstandig kunt bla bla bla....DEMO, DMMM, DOA, DOMA, DZA.... *zucht* :lol:

Ik denk dat ik met de tijd de stagementor opleiding wel ga doen puur om aan mijn uren bijscholing te komen, want veel keus in bijscholing heb je op een gegeven moment ook niet meer. En tuurlijk steek je er altijd weer wat van op. Maar een stagiair meenemen in de auto? Aan de ene kant lijkt het me heel leuk om een rol te spelen in de opleiding van een instructeur maar om nu structureel iemand mee te hebben, nee. En ik denk niet dat de leerlingen dit pikken, ik zou het in ieder geval niet accepteren. De meeste leerlingen hechten er heel veel waarde aan dat ze steeds dezelfde instructeur hebben.

Ik denk inderdaad dat het IBKI op den duur de stagevergoeding voor desbetreffende rijschool gewoon bij het cursusgeld van de leerling opdrukt, merken zij niks van en wij hebben onze vergoeding. Iedereen blij!!

Helinda
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door Helinda » 02 mar 2010, 10:06

Gelukkig hoeven de stagiaires dat toneelstukje (dat ik ook uit in mijn hoofd heb moeten stampen) nu niet meer te doen. Er is wel een heel examenprotocol met eisen waar ze aan moeten voldoen, maar er is meer vrijheid met betrekking tot de indeling van de les. En tja, als je even geen demo doet, kost je dat gewoon een paar punten. Maar die stappen hebben ze afgeschaft. Ze moeten nu gewoon een inleiding, een kern en een afsluiting van de les volgens bepaalde eisen laten zien.

Steengoed
Autoweg
Autoweg

Ongelezen bericht door Steengoed » 02 mar 2010, 10:53

@Helinda.... dat is fraai! Wij moeten dat toneelstukje tijdens de praktijkbegeleiding wel weer laten zien anders wordt onze vergunning ingetrokken, en de nieuwe garde hoeft dat niet?
Of hebben wij tijdens onze begeleiding ook dezelfde vrijheid om het anders in te delen en valt het dus allemaal wel mee? Want anders zou ik zeggen dat er nu met 2 maten gemeten wordt.....

Iemand...?

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 02 mar 2010, 11:37

Steengoed schreef:Wij moeten dat toneelstukje tijdens de praktijkbegeleiding wel weer laten zien anders wordt onze vergunning ingetrokken, en de nieuwe garde hoeft dat niet?

Iemand...?

Tja, het is maar hoe je het bekijkt. M.i. nog steede hetzelfde toneelstukje. Klik en oordeel zelf

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 02 mar 2010, 11:51

De kieb schreef:
Steengoed schreef:Wij moeten dat toneelstukje tijdens de praktijkbegeleiding wel weer laten zien anders wordt onze vergunning ingetrokken, en de nieuwe garde hoeft dat niet?

Iemand...?

Tja, het is maar hoe je het bekijkt. M.i. nog steede hetzelfde toneelstukje. Klik en oordeel zelf
Daarnaast. Om de bevoegdheid te behouden zullen ze aan dezelfde eisen moeten voldoen. Dus ook datzelfde toneelstukje.

Helinda
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door Helinda » 02 mar 2010, 12:06

Steengoed schreef:@Helinda.... dat is fraai! Wij moeten dat toneelstukje tijdens de praktijkbegeleiding wel weer laten zien anders wordt onze vergunning ingetrokken, en de nieuwe garde hoeft dat niet?
Of hebben wij tijdens onze begeleiding ook dezelfde vrijheid om het anders in te delen en valt het dus allemaal wel mee? Want anders zou ik zeggen dat er nu met 2 maten gemeten wordt.....

Iemand...?
Wij krijgen dezelfde beoordeling als de nieuwe garde. Dus dat wordt bijscholing om daarvan weer op de hoogte te zijn, als ze dan niet weer wat veranderd hebben. Ik ben blij dat ik nu alvast een beetje weet wat er straks ook van mij verwacht wordt.

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 02 mar 2010, 12:25

Helinda schreef:Dus dat wordt bijscholing om daarvan weer op de hoogte te zijn, als ze dan niet weer wat veranderd hebben. Ik ben blij dat ik nu alvast een beetje weet wat er straks ook van mij verwacht wordt.
Of Ris gaan doen 8-)

Instructeur 2
Rij-instructeur

Ongelezen bericht door Instructeur 2 » 02 mar 2010, 12:45

De kieb schreef:
De kieb schreef:

Iemand...?

Daarnaast. Om de bevoegdheid te behouden zullen ze aan dezelfde eisen moeten voldoen. Dus ook datzelfde toneelstukje.

Ligt er maar aan welke examinator je krijgt. Ik hoorde van een opleider dat hij een aantal instructeurs kent die nu gaan examineren bij het Ibki. En hij was daar niet bepaald positief over.

Instructeur 2
Rij-instructeur

Ongelezen bericht door Instructeur 2 » 02 mar 2010, 12:46

De kieb schreef:
Helinda schreef:Dus dat wordt bijscholing om daarvan weer op de hoogte te zijn, als ze dan niet weer wat veranderd hebben. Ik ben blij dat ik nu alvast een beetje weet wat er straks ook van mij verwacht wordt.
Of Ris gaan doen 8-)

Dat werkt bij ons niet. Steeds meer instructeurs hebben afgehaakt.

Plaats reactie

Terug naar “Werkomstandigheden”