Tevreden over je boekhouder?

Hier kun je met vragen over arbeidsverhoudingen terecht. Alsmede informatie over de vakbond voor rij-instructeurs.
Plaats reactie
Toofast4you
30 Km zone
30 Km zone

Tevreden over je boekhouder?

Ongelezen bericht door Toofast4you » 20 aug 2009, 20:27

Beste collega's,

Als zelfstandige rij-instructeur heb ik vanaf het begin een boekhouder in dienst. Boekhouding wil ik absoluut niet zelf doen, omdat ik er weinig verstand van heb en omdat ik graag bezig ben met het lesgeven. De boekhouder heeft al 30 jaar ervaring en heeft ook veel klanten, misschien zelfs te veel. Deze boekhouder werkt voor een geringe prijs als ik hem vergelijk met andere boekhouders.
Nu heb ik toch enige problemen met deze boekhouder. Ik vermoed dat hij constant mijn gegevens te laat verzend naar oa. de belastingdienst. Iedere keer als ik hem hierop aanspreek is zijn reactie dat hij wel degelijk alles netjes op tijd verstuur, maar dat bijvoorbeeld de belastingdiens of andere instantie ze kwijt is geraakt. Alles moet bijna altijd voor de 2e? keer verstuurd worden. Vaak krijg ik ook loze beloftes zoals 'ik bel je morgen terug'. Wat dan waarschijnlijk 2 weken later is of nooit. Maw een hoop valse beloftes. Hierdoor ben ik natuurlijk aan het zoeken voor een andere boekhouder, maar merk dat de prijzen enorm hoog zijn. Ik vind 3000 euro per jaar erg veel voor 4x BTW-aangifte en 1x inkomstenbelasting.Dit was wel de duurste. Natuurlijk moet deze ook bereid zijn om een ingewikkelde brief te beantwoorden of een belastingtechnische vraag te beantwoorden. Veel van mijn collega's herkennen zich in dit verhaal, maar in mindere mate. Na een aantal telefoontjes merk ik ook dat veel boekhouders geen ervaring hebben met rijscholen. Via google een boekhouder gevonden die wel met rijscholen werkt, maar ook weer telefonisch onbereikbaar of bestaat niet meer (Verkate).
Wat is jullie mening en ervaring met je boekhouder?
Hebben jullie misschien suggesties?

Rittenburg
Autosnelweg
Autosnelweg
Contacteer:

Re: Tevreden over je boekhouder?

Ongelezen bericht door Rittenburg » 20 aug 2009, 20:38

Even in meer algemene zin: hoe meer werk je uitbesteedt, hoe meer er voor betaald moet worden. Als jij je boekhouder een helder overzicht in een Excel-sheet geeft met daarin je inkomsten en uitgaven dan ben je al een heel eind. Als je het beperkt tot je agendagegevens dan werkt zo'n man zich rot om er een overzichtelijk verhaal voor de tollenaar van te maken.

Boekhouders kunnen allerlei prijzen berekenen (het lijken wel rijschoolhouders :shock: ) maar je kunt wellicht beter eerst overleggen wat de kosten zijn afhankelijk van jouw wijze van input leveren. Lever jij het allemaal kant en klaar aan, dan ben je natuurlijk een stuk goedkoper uit dan wanneer het een zooitje is. Mijn ervaring is dat alles mogelijk is met alle mogelijke tussenvormen, maar uiteindelijk gaat het erom wat je er zelf al aan doet. Het kan zomaar blijken dat 2 uurtje minder lesgeven (en in plaats daarvan in die 2 uur je administratie op orde houden) je per saldo (veel) meer oplevert.

Toofast4you
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Toofast4you » 20 aug 2009, 21:03

Dat je meer betaald als het meer werk is logisch.
Voor een 1-mansrijschool is het simpel:
De inkomsten zijn het aantal uurtjes wat je gewerkt heb. Kwestie van tellen in je agenda dus.
De uitgaven zijn de bonnen tellen. (brandstof, onderhoud, enz) .Niet echt de moeilijkste boekhouding dus. (voor een boekhouder)
Het gaat mij meer over je algemene ervaring met je boekhouder. Gebeurt het bij jou ook vaak dat je brieven niet op tijd bij instanties binnen zijn? Betaal je per uur of 1 hele bedrag per jaar?

Rittenburg
Autosnelweg
Autosnelweg
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rittenburg » 20 aug 2009, 22:17

Voor alleen de rijschool (de man doet ook andere dingen voor me) betaal ik 'm ca. € 1.000 per jaar. Dat is op basis uurtje=factuurtje. Aangiftes, bezwaarschriften, alle correspondentie is ALTIJD op tijd, nooit een probleem. Als er al vertraging ontstaat komt dat omdat ik zelf de boel niet tijdig heb aangeleverd. Is een keer gebeurd. Dan moet hij dus uitstel vragen, dat kost 'm tijd en energie en die betaal ik dan weer extra aan hem. Dat leer je af, na 1 keer. :-) Jouw ervaringen sporen niet met de mijne. Ik zou eens gaan praten met de goede man en daarna eventueel besluiten om een ander te zoeken.

Overigens is mijn financiële administratie waarschijnlijk iets gecompliceerder dan de jouwe, want ik hanteer verschillende tarieven. Dat maakt het voor mij niet eenvoudiger en al helemaal niet voor de boekhouder, maar dat is nu eenmaal een gevolg van mijn bedrijfspolicy. Gaan we hier verder niet op door.

richard74
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door richard74 » 25 aug 2009, 15:38

Hoi collega, kijk eens bij boekhoudingrijscholen.nl

Toofast4you
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Toofast4you » 25 aug 2009, 21:55

richard74 schreef:Hoi collega, kijk eens bij boekhoudingrijscholen.nl
Heb je goede ervaringen met dit boekhoudkantoor?
Deze kosten volgens de site 12x 149 ex per jaar.

(Heb per ongeluk een pm naar je gestuurd, sorry :D )

Plaats reactie

Terug naar “Werkomstandigheden”