Concreet: Wat Moeten We Doen (Salaris)

Hier kun je met vragen over arbeidsverhoudingen terecht. Alsmede informatie over de vakbond voor rij-instructeurs.
Bert (rij-instructeur)
Circuit
Circuit
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bert (rij-instructeur) » 02 jun 2006, 20:25

Las iedereen die met deze of een dergelijke organisatie in zee wil gaan maar dit forum :cry: Dan waren ze in ieder geval goed gewaarschuwd ;)

mwvdm

Ongelezen bericht door mwvdm » 02 jun 2006, 20:48

Bert (rij-instructeur) schreef:Las iedereen die met deze of een dergelijke organisatie in zee wil gaan maar dit forum :cry: Dan waren ze in ieder geval goed gewaarschuwd ;)
een Kat in nood maakt rare sprongen. als iemand ze gouden bergen beloont en weer een toekomst.. tja.. als je het al kloten hebt.. dan trap je er snel in..

de TOP van het RC team wordt stinkend rijk over de ruggen van hard werkende mensen.. zeer ASO noem ik dat.

Bert (rij-instructeur)
Circuit
Circuit
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bert (rij-instructeur) » 02 jun 2006, 21:22

En dat is het :?

Irma
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Irma » 05 jun 2006, 05:59

Irma schreef:Misschien is het wel leuk om eens de wortels van dit alles na te trekken:
http://www.derijwijzer.nl/print.php?pid ... aalkeuze=1

Hierin lees je dat vorig jaar eigenlijk al 1500 auto's hadden moeten rondrijden.Hè toch, er moest eerst nog een ander "hobbeltje"weggewerkt worden denk ik :?
Ach jeetje toch, er zijn een paar mensen geschrokken van de link die ik plaatste, want ik ontvang zojuist het bericht dat er een pagina opkomt na het aanklikken die nietszeggend is.
Dan maar een copietje van de link waar ik naar verwees, want die ik had ik tevoren al even gemaakt. Het gaat hier dus om een copie van een pagina van de Rijwijzer, die tot jl vrijdag gewoon voor een ieder toegankelijk was. Als ik even graaf vind ik dat krantje nog wel, want ik heb ze al die tijd met veel "genoegen" bewaard.
(Voor geinteresseerden ligt een copie met origineel logo klaar, evenals de faillisements mededelingen van 11/2004 en tenslotte 9/2005 van de bedrijven van de heer B. te A (thans te L.) gepubliceerd in de KvK kranten)
De (inmiddels verwijderde) pagina die ik linkte gaf het volgende weer:

(hier stond het Logo van GC, omwille van de ruimte is dit door mij verwijderd)
Winstgevendheid van rijschool staat centraal!
Henk Bakker is voor de meesten wel bekend. Zes jaar geleden introduceerde hij RijbewijsKrediet in de branche: gespreide betaling van het rijbewijs. In de afgelopen jaren hebben ruim 750 rijscholen zich hiervoor aangemeld.
‘De kredietbranche is de afgelopen twee jaar drastisch veranderd’, aldus Bakker. ‘Sommige banken zijn definitief gestopt met het verstrekken van kleine kredieten. Dit heeft ertoe geleid dat we regelmatig gedwongen werden te veranderen van bank. Toen er een samenwerking was met Intrafin werd een kredietaanvraag van € 1.000,- in 94% van de gevallen goedgekeurd. De acceptatievoorwaarden zijn tegenwoordig veel strenger. Mede door strenger toezicht van overheidswege en de economische teruggang’.

‘We worden nu wel eens gebeld door een rijschool die wil stoppen met RijbewijsKrediet omdat er minder wordt geaccepteerd dan voorheen het geval was. Vaak leeft de gedachte bij rijscholen dat wij ‘goedkeuringen’ verkopen. Zonder daarbij rekening te houden met de verslechterde financiële situatie van de consument’.

Medio 2003 kwam Bakker in gesprek met Johan Bertens. Als collega’s hebben zij hun sporen verdiend in de financiële dienstverlening. Waar Bakker zijn weg vond als zelfstandig ondernemer, heeft Bertens in diverse directiefuncties bedrijven opgezet dan wel verbeterd. Waar zij het beiden over eens waren was een totale uitbreiding van de dienstverlening richting de rijscholen.

Gezamenlijk hebben Bertens en Bakker besloten de rijschoolbranche te kiezen als primaire doelgroep. Dit heeft geleid tot de oprichting van Geld Comfort BV. Hun missie: vóór 31 december 2005 een samenwerking tot stand brengen met 1.500 rijscholen.

Bertens: ‘Het afgelopen jaar hebben we geconstateerd dat kleine rijschoolhouders behoefte hebben aan samenwerking. Ondanks dat bepaalde initiatieven in de branche mislukt zijn, hebben wij de overtuiging dat samenwerking loont, mits op de juiste wijze aangepakt. Opvallend is dat de kleine rijschoolhouders zeer goed onderlegd zijn in rij-instructie. Bovendien zijn ze toegewijd en zeer betrokken bij hun klanten. Hun zwakke punt en tevens bedreiging is de marketing van hun bedrijf’.

‘Daar zijn wij goed in. We adviseren de kleine rijschoolhouder over de manier waarop hij zijn bedrijf kan positioneren in de markt. Hoe hij een identiteit opbouwt. Op welke wijze hij leerlingen kan werven. En hoe hij zijn kosten in alle opzichten kan beheersen’, aldus Bertens.

‘Door onze concepten te combineren met de hoge kwaliteit van de kleine rijschoolhouder, neemt de winstgevendheid van deze rijschool gegarandeerd toe’, vult Bakker aan. ‘En daar is het ondernemerschap om begonnen: het maken van winst’.

Voor informatie kunt u contact opnemen met 0900 – 4 ....... Per e-mail kan ook naar info@g....c.......nl

Uit: http://www.derijwijzer.nl/print.php?pid ... aalkeuze=1 (dd: 02-06-2006)
Op dit moment (05-05-2006) is de link aangepast, dus geeft niet meer weer wat hierboven staat.

Noot: zoals ik al aangaf: alle relevante zaken liggen bij mij ter inzage.
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.

Sikander

Ongelezen bericht door Sikander » 09 aug 2006, 11:20

Leuk om al die lonen zo'n beetje te lezen.
€ 10,= bruto per uur is inderdaad niet veel!!!

Is er eigenlijk een CAO voor rij-instructeurs???

Ik ben werkzaam als vrachtwagenchauffeur (10jr ervaring) en zit op
€ 11,20 bruto per uur (cao boekje niet bij de hand).

D5 - TLN CAO
Internationaal + ADR

Misschien ook niet het hoogste uurloon ter wereld, maar ik heb het in dit vak wel naar mijn zin en dat is ook wat waard.

Tja, we maken wel veeeellll meer uren en daardoor breng je maandelijks een heel mooi bedrag mee naar huis.

Op basis van 57 uur per week (rest is een TVT regeling) zit ik op € 1800,- netto per 4 weken + daarbovenop nog € netto onkostenvergoeding
Echt makkelijk uit te rekenen of af te leiden aan je loonstrookje zijn deze bedragen echter niet ... omdat er zoveel toeslagen zijn 130% / 150%zaterdag etc etc

srekkie
Stapvoets
Stapvoets
Contacteer:

Ongelezen bericht door srekkie » 24 feb 2007, 15:22

Ergens heb ik gelezen dat het salaris van een instructeur gelijk zou moeten zijn aan het salaris van een leraar basisschool. Ik ben het daar helemaal niet mee eens! Het niveau van een instructeur kan best hoog zijn, maar dat heeft met de functie op zich niets te maken. Eigenlijk, misschien een beetje te simplistisch gezegd, is het niet meer dan een aapje een kunstje leren. Ervaring in het rijden krijgt men pas als iemand een rijbewijs heeft. In ken meerdere instructeurs en ik gun iedereen het maximale, maar ik vind de baan helemaal niet zwaar en deze mensen geven dat zelf ook wel aan. Het staan voor een klas met kinderen is zowel geestelijk als fysiek veel zwaarder. Bovendien moet de geestelijke capaciteit van een leraar groter zijn dan die van een (rij-)instructeur. Ik vind 1300 - 1400 netto een passend salaris voor een instruceur, evenhoog als een goede verkoper in een winkel.

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 24 feb 2007, 16:22

srekkie schreef: Eigenlijk, misschien een beetje te simplistisch gezegd, is het niet meer dan een aapje een kunstje leren..
Tja, en de eerste 4 groepen van de basisschool is ook niet veel meer dan wat billen of snotneuzen poetsen en de meute in de gaten houden toch :?:
srekkie schreef:Ervaring in het rijden krijgt men pas als iemand een rijbewijs heeft..
Ja, wel eens je oor te luisteren gelegd bij het bedrijfsleven? Men klaagt daar steen en been over de bijzonder slechte aansluiting van hetgeen op school geleerd is en de praktijk. M.a.w. pas in het bedrijfsleven leert men een beroep.
srekkie schreef: In ken meerdere instructeurs en ik gun iedereen het maximale, maar ik vind de baan helemaal niet zwaar en deze mensen geven dat zelf ook wel aan. Het staan voor een klas met kinderen is zowel geestelijk als fysiek veel zwaarder...
Kijk en dat vind ik nu bullshit. Geestelijk en fysiek zwaar?????? Ongeschikte mensen voor de klas. Vroeger was een leraar een autoriteit maar tegenwoordig heten ze meneer Jos of mevrouw Truus en ze laten zich door kinderen ringeloren. Dat overkwam in mijn lagere schooltijd geen enkele leraar. Ik kom uit een onderwijs familie (en daar geeft men ook aan dat ze het GEEN zwaar beroep vinden, kwestie van geschikt zijn in mijn ogen) en heb hier op dit forum al meerdere keren verteld dat ik het belachelijk vind dat men de kweekschool tegenwoordig HBO durft te noemen. Veel van de eerstejaars leerlingen op deze school hebben (volgens deze scholen zelf (zie http://www.ad.nl/binnenland/article93205.ece.) een matige taalbeheersing en kunnen zeer slecht hoofdrekenen. Mag ik daarnaast vragen hoe lang je instructeur bent. Ik neem aan dat je een of meerdere jaren als instructeur gewerkt hebt. Als dat niet zo is lijkt het me dat een uitspraak over het al dan niet zwaar zijn van dit beroep een beetje moeilijk te doen is.
srekkie schreef:Bovendien moet de geestelijke capaciteit van een leraar groter zijn dan die van een (rij-)instructeur. ...
Waarom????? Om een paar kinderen van onder de 10 jaar onder de knoet te houden. Nee het grootste probleem bij de huidige lerarenopleiding dat men niet meer (zoals vroeger) naar de geestelijke geschiktheid van de persoon kijkt. Simplistisch gezegd "elke boeren ?;h kan leraar worden.
srekkie schreef:Ik vind 1300 - 1400 netto een passend salaris voor een instruceur, evenhoog als een goede verkoper in een winkel.
En dat vind ik voor een basisschoolleerkracht ook meer dan voldoende. Als je een week of 10 per jaar vakantie hebt en van 8.30 tot 15.30 uur moet werken denk ik dat je dan een geweldig uurloon hebt. Gelukkig verdienen de nieuwe basisschoolleerkrachten nu minder dan hun oudere collega's
Laatst gewijzigd door De kieb op 25 feb 2007, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

pam
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door pam » 24 feb 2007, 17:38

Als de toelatingseisen bij de opleidingsinstituten voor rij-instructeur op LBO-niveau zijn en de Nederlandse taal behoeft niet vloeiend te worden gesproken, dan is een inkomen van € 1.300 - € 1.400 netto per maand normaal gesproken al te veel. Met LBO en slecht Nederlands verdient iemand aan de lopende band tenslotte ook minder.

Maar laten we eerlijk zijn; het aantal instructeurs dat (naar mijn mening) niet geschikt is voor het vak omdat ze over onvoldoende sociale, didactische en communicatieve vaardigheden beschikken neemt met de dag toe. Door de subsidiemogelijkheden voor langdurig werklozen, de lage toelatingseisen om de opleiding te volgen en het toenemend aantal allochtone rij-instructeurs dat slecht Nederlands spreekt, wordt de rijschoolbranche gedegradeerd in zijn oorspronkelijke (hogere) niveau.

Zonde. Want er is meer nodig dan een LBO opleiding en lienks en regsafslaan om de potentiële rijbewijsbezitter veilig de weg op te sturen.
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi.

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 24 feb 2007, 18:19

Over subsidies gesproken. Ik las in de laatste Reflector zelfs dat de Bovag met CIW gaat samenwerken om mensen tot rij instructeur om te scholen. Lekkere belangenhartiger.

pam
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door pam » 24 feb 2007, 18:26

Ongekend hypocriet. Eerst is de PR-strategie gesubsidieerde instructeursopleidingen als uit den boze te beschouwen en als Bruinsma en kornuiten het niet van het UWV kan winnen dan is de strategie "als je niet van de vijand kunt winnen dan sluit je je bij ze aan". Ballenclub met kleine jongens aan het roer.

Past overigens wel binnen hun acceptatiecriteria. Minimaal 25% slagingspercentage en nu dus ook gesubsidieerd om Bovaglid te worden.

Om je rot te lachen.
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi.

Bert (rij-instructeur)
Circuit
Circuit
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bert (rij-instructeur) » 02 mar 2007, 22:48

srekkie schreef:Ergens heb ik gelezen dat het salaris van een instructeur gelijk zou moeten zijn aan het salaris van een leraar basisschool. Ik ben het daar helemaal niet mee eens! Het niveau van een instructeur kan best hoog zijn, maar dat heeft met de functie op zich niets te maken. Eigenlijk, misschien een beetje te simplistisch gezegd, is het niet meer dan een aapje een kunstje leren. Ervaring in het rijden krijgt men pas als iemand een rijbewijs heeft. In ken meerdere instructeurs en ik gun iedereen het maximale, maar ik vind de baan helemaal niet zwaar en deze mensen geven dat zelf ook wel aan. Het staan voor een klas met kinderen is zowel geestelijk als fysiek veel zwaarder. Bovendien moet de geestelijke capaciteit van een leraar groter zijn dan die van een (rij-)instructeur. Ik vind 1300 - 1400 netto een passend salaris voor een instruceur, evenhoog als een goede verkoper in een winkel.
Het is duidelijk dat "srekkie" geen rij-instructeur is en wanneer hij/zij dit wel is, is hij/zij verkeerd bezig door de leerlingen "kunstjes te leren"!
Wanneer je de leerlingen kunstjes gaat leren, zullen ze nl. nooit goed leren autorijden. We spreken niet voor niets over kijkgedrag ipv over kijkkunstjes :idea:

Wanneer Srekkie het salaris van een rij-instructeur wil vergelijken met het salaris van een leraar op een basisschool, dient hij er bv. ook rekening mee te houden dat een rij-instructeur vaak ook s´avonds en op zaterdag werkt en minder uren betaald krijgt dan hij daadwerkelijk werkt. Dit is bij een leraar op een basisschool niet het geval, de ouderavond buiten beschouwing gelaten. Bovendien hebben de meeste rij-instructeurs in vergelijking tot leraren geen pensioenopbouw via de werkgever en zo kan ik nog wel even doorgaan.......

Verder dienen rij-instructeurs, naast didactische vaardigheden, ook over vaardigheden te beschikken die voor een leraar op een basischool niet van toepassing zijn zoals goed kunnen plannen en een goede rijvaardigheid.

Even wat functie eisen op een rijtje welke je vaak leest in vacature´s voor rij-instructeurs.

- Werk en denk niveau: HBO
- Commercieel ingesteld
- Representatief
- Goede beheersing van de nederlandse taal.
- Goede rijvaardigheid
- beschikt over goede sociale vaardigheden
- Analystich
- Goed kunnen werken in teamverband
- minimaal i.h.b.v instructiebewijs B
- Bereidheid tot werken in de avonden en weekenden
- Het kunnen werken met word en excel is een pré
- enkele jaren ervaring in de rij-instructie.

Wanneer je dan vervolgens kijkt naar het salaris (1600-2400 bruto/mnd)en de arbeidsvoorwaarden (nauwelijks geregeld). Dan klopt er m.i. ergens iets niet! Naar mijn idee is er niet veel mis met de functie eisen, maar kloppen het salaris en de arbeidsvoorwaarden niet :!:
Laatst gewijzigd door Bert (rij-instructeur) op 04 mar 2007, 10:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Bert (rij-instructeur)
Circuit
Circuit
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bert (rij-instructeur) » 02 mar 2007, 22:56

Bert (rij-instructeur) schreef:
srekkie schreef:Ergens heb ik gelezen dat het salaris van een instructeur gelijk zou moeten zijn aan het salaris van een leraar basisschool. Ik ben het daar helemaal niet mee eens! Het niveau van een instructeur kan best hoog zijn, maar dat heeft met de functie op zich niets te maken. Eigenlijk, misschien een beetje te simplistisch gezegd, is het niet meer dan een aapje een kunstje leren. Ervaring in het rijden krijgt men pas als iemand een rijbewijs heeft. In ken meerdere instructeurs en ik gun iedereen het maximale, maar ik vind de baan helemaal niet zwaar en deze mensen geven dat zelf ook wel aan. Het staan voor een klas met kinderen is zowel geestelijk als fysiek veel zwaarder. Bovendien moet de geestelijke capaciteit van een leraar groter zijn dan die van een (rij-)instructeur. Ik vind 1300 - 1400 netto een passend salaris voor een instruceur, evenhoog als een goede verkoper in een winkel.
Het is duidelijk dat "srekkie" geen rij-instructeur is en wanneer hij/zij dit wel is, is hij/zij verkeerd bezig door de leerlingen "kunstjes te leren"!
Wanneer je de leerlingen kunstjes gaat leren, zullen ze nl. nooit goed leren autorijden. We spreken niet voor niets over kijkgedrag ipv over kijkkunstjes :idea:

Wanneer Srekkie het salaris van een rij-instructeur wil vergelijken met het salaris van een leraar op een basisschool, dient hij er bv. ook rekening mee te houden dat een rij-instructeur vaak ook s´avonds en op zaterdag werkt en minder uren betaald krijgt dan hij daadwerkelijk werkt. Dit is bij een leraar op een basisschool niet het geval, de ouderavond buiten beschouwing gelaten. Bovendien hebben de meeste rij-instructeurs in vergelijking tot leraren geen pensioenopbouw via de werkgever en zo kan ik nog wel even doorgaan.......

Verder dienen rij-instructeurs, naast didactische vaardigheden, ook over vaardigheden te beschikken die voor een leraar op een basischool niet van toepassing zijn zoals goed kunnen plannen en een goede rijvaardigheid.

Even wat functie eisen op een rijtje welke je vaak leest in vacature´s voor rij-instructeurs.

- Werk en denk niveau: HBO
- Commercieel ingesteld
- Representatief
- Goede beheersing van de nederlandse taal.
- Goede rijvaardigheid
- beschikt over goede sociale vaardigheden
- Analystich
- Goed kunnen werken in dienstverband
- minimaal i.h.b.v instructiebewijs B
- Bereidheid tot werken in de avonden en weekenden
- Het kunnen werken met word en excel is een pré
- enkele jaren ervaring in de rij-instructie.

Wanneer je dan vervolgens kijkt naar het salaris (1600-2400 bruto/mnd)en de arbeidsvoorwaarden (nauwelijks geregeld). Dan klopt er m.i. ergens iets niet! Naar mijn idee is er niet veel mis met de functie eisen, maar kloppen het salaris en de arbeidsvoorwaarden niet :!:

mrdannyd
Stapvoets
Stapvoets

Re: Concreet: Wat Moeten We Doen (Salaris)

Ongelezen bericht door mrdannyd » 21 jan 2008, 14:44

Het salaris verschilt nogal per instructeur. Ook verschilt het per rijschool of alleen de lesuren vergoed worden of ook de uren om het lesgeven heen, zoals administratie. Heel globaal genomen ligt het brutosalaris tussen de 10 en 13 euro per uur. Mede doordat er nog geen cao is voor rij-instructeurs, komt het zelfs voor dat een ervaren en goed functionerende rij-instructeur minder verdient dan een onervaren instructeur. Het CNV wil dan ook vooruitlopend op de komst van een cao een functietypering opstellen, met daaraan gekoppeld een salarisinschaling.
cnvbedrijvenbond.nl

nico
30 Km zone
30 Km zone

Re: Concreet: Wat Moeten We Doen (Salaris)

Ongelezen bericht door nico » 26 feb 2008, 10:59

goede morgen colega`s

als ik het goed begrijp willen we heel veel verandere maar het blijft bij praten, nu weet ik dat het CNV er van alles aan wil doen om voor de rijschool houder als wel voor de instructeur een goed CAO voor elkaar te krijgen maar als er en ik denk zo`n 2500 instructeurs zijn en er dan ik schat maar 50 lid zijn dan kunnen Zij de CNV bond echt niets doen
ZIJ KUNNEN GEEN VUIST MAKEN NAAR WIE OF WAT DAN OOK, Het lidmaatschap kost maar 15.00 euro per maand en ik heb er al heel wat aan gehad dus ik zou zeggen word Nu eens lid van die bond die er wat aan wil doen om een CAO voor elkaar te boksen en als je mee wil praten word dan ook kaderlid ik weet bijtoeval dat ze op 24-04-08 een vergadering hebben dus kom eens vrijblijvend kijken, en tot slot wil ik een ieder verwijze naar de site van de bond
CNV Bedrijvenbond Rijscholen.

gr nico

JBA
Circuit
Circuit

Re:

Ongelezen bericht door JBA » 26 feb 2008, 20:06

Aangezien ik geen rij-instructeur ben denk ik redelijk neutraal in dit onderwerp te zitten. Ik ben het niet met je eens.

Enkele voorbeelden die wat mij betreft zwaar wegen voor de rij-instructeur is dat hij/zij de hele dag in de auto zitten met leerlingen die in meer of mindere mate onvoorspelbaar zijn in het verkeer. Even vijf minuten mindere concentratie kan niet, bij genoemde verkoper wel. Het beroep is ook zeker niet zonder gevaar en de verkeerswetgeving veranderd zeer regelmatig. Wetten en reglementen worden minstens eens per jaar aangepast en met regelmaat vinden er rechtspraken plaats die regels net even veranderen. Van een instructeur mag worden verwacht dat hij/zij deze regelgeving kent. Daarnaast wordt je rug er zeker niet beter van om dag in/ dag uit in de auto te zitten.
De verantwoording van een instructeur ligt ook een stuk hoger dan die van een verkoper. Ik ga het beroep niet inschalen maar als die 1300 - 1400 Euro voor een rij-instructeur geldt die al meerdere jaren les geeft dan vind ik dat weinig. Ik zou er niet mee thuis willen komen.

Plaats reactie

Terug naar “Werkomstandigheden”