Rijden over de vluchtstrook.

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
Plaats reactie
Jerry99
Stapvoets
Stapvoets

Rijden over de vluchtstrook.

Ongelezen bericht door Jerry99 » 22 mei 2014, 17:14

Beste mensen,

Ik wou graag wat meer duidelijkheid over het rijden op de vluchtstrook. Nou weet ik dat je van de vluchtstrook gebruik mag maken in noodgevallen alleen. Maar nou wou ik weten of je ook eigenlijk in deze situatie gebruik mag maken van de vluchtstrook.

Stel dat ik de afrit neem op de snelweg. Verderop zie ik een lange rij staan met auto's. Die staan stil op de linker rijstrook en zijn van plan om linksaf te slaan. Maar ik ben van plan om rechtsaf te slaan. Dat is dus niet mogelijk omdat de rechterrijstrook nog zo ongeveer 100 meter een vluchtstrook is. Zou ik dan in zo een geval op de vluchtstrook mogen rijden? in plaats van achter aan te sluiten en wachten totdat ik wel kan? zie plaatje

Afbeelding

ferry
Circuit
Circuit
Contacteer:

Re: Rijden over de vluchtstrook.

Ongelezen bericht door ferry » 22 mei 2014, 19:26

Voorsorteren is geen noodgeval.
Dus...mag dit niet.
Mijn oude buurman zei altijd: "Van vragen wordt je wijs".
Hij vroeg nooit iets.

Jerry99
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Jerry99 » 23 mei 2014, 00:24

Ik maak anders wel heel vaak mee dat mensen gebruik maken van de vluchtstrook in zo een situatie. En dan niet 1 of 2 auto's maar wel zo ongeveer 15 stuks achter elkaar. Het is wel rot dan dat je achter aan moet sluiten terwijl je rechtsaf wilt. :? Stiekem denk ik toch dat de polities een beetje genadig zijn in zulke situaties en een uitzondering maken. :-) want je bent niet aan het inhalen ofzo om voor te dringen. Het gaat maar om een klein stukje vlugstrook dat na een aantal meters ophoudt.

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 23 mei 2014, 07:43

Dat is dan 15 maal 370 (+7) euro, als er wordt gecontroleerd.
De politie is onverbiddelijk.

Trouwens, de bestuurder die wel op reguliere wijze de uitvoegstrook oprijdt en volgt, die heeft voorrang op de bestuurder die van de vluchtstrook komt.
Als een aanrijding het gevolg is, dan is de vluchtstrookrijder de sigaar, met een boete die wel van 500 tot 700 euro kan oplopen (de officier van justitie bepaalt de boete). Bovendien draait hij op voor de schade.
Afbeelding

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 24 mei 2014, 22:02

MofkaP schreef:
Trouwens, de bestuurder die wel op reguliere wijze de uitvoegstrook oprijdt en volgt, die heeft voorrang op de bestuurder die van de vluchtstrook komt.
Is dat zo? Bestuurder 1 wisselt van rijstrook (art 54)
Bestuurder 2 rijdt over de vluchtstrook, nu is dat niet regulier verkeersgedrag maar wel iets waarmee je rekening zou kunnen houden.
Net zoals een fietser zonder licht die de rotonde rechtsom neemt?

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 25 mei 2014, 07:28

Ja, dat is zo.

Een bestuurder die zich op de vluchtstrook bevindt, die neem niet op reguliere wijze deel aan het verkeer; hij bevindt zich immers niet op de rijbaan.

De vluchtstrook is niet bestemd om op te rijden. Bij het verlaten van de vluchtstrook moet aan alle andere voertuigen (die zich op de rijbaan bevinden) voorrang worden verleend.
Afbeelding

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 25 mei 2014, 22:17

(Oh ja het verlaten van de vluchtstrook is ook weer een art 54 natuurlijk, dat streept weer weg tegen die van de reguliere bestuurder)

Ja die reguliere wijze heb ik vaker vernomen.

Maar iemand die 20 km/h te snel rijdt heeft ook nog steeds voorrang (behalve als je tegen Maxima die uit een uitrit komt aan rijdt), een fietser zonder licht ook, en een bromfietser op een fietspad zou ik ook niet van zijn sokken rijden. Mijn vraag is dus een beetje, waar ligt de grens van reguliere wijze.
Ik heb begrepen dat die ligt bij een verwachtingspatroon. Iemand die invoegt vanaf een uitrijstrook na de pijlen is zo gewoon dat je het moet verwachten, evenals een fietser zonder licht.

Jerry99
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Jerry99 » 27 mei 2014, 02:06

Geelhoed heeft eigenlijk wel een punt. :roll:

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 27 mei 2014, 06:37

Bevindt de uitvoeger zich op de rijbaan?

JA.

Bevindt de vluchtstrookrijder zich op de rijbaan of op een rijstrook of uitrijstrook?

NEEN

Uitrijstrook: door een blokmarkering van de doorgaande rijbaan afgescheiden weggedeelte dat is bestemd voor bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten.

Dus niet:
Uitrijstrook: door een blokmarkering van de doorgaande rijbaan afgescheiden weggedeelte dat is bestemd voor bestuurders die de vluchtstrook verlaten.

De vluchtstrookrijder neem niet rechtmatig aan het verkeer deel, de uitvoeger wel.

Bij een aanrijding is de vluchtstrookrijder gewoon 100% fout en schuldig.

PS. al wat gehoord uit Leeuwarden?
Afbeelding

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 28 mei 2014, 13:36

Duidelijk, maar wat betreft die andere verkeersdeelnemers die zich niet aan de regels houden. Waar leg je de grens?
Heeft een fietser zonder licht voorrang?

MofkaP schreef: PS. al wat gehoord uit Leeuwarden?
Nee, maar dat zou je van Maarten moeten vernemen.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”