Wél of géén voorang?

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
Plaats reactie
edbe
Stapvoets
Stapvoets
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2014, 09:34

Wél of géén voorang?

Ongelezen bericht door edbe » 11 mar 2014, 10:25

Situatie:
Een provinciale weg met aan weerszijde een fietspad.
De fietspaden zijn ingericht voor éénrichtingsverkeer.
Zowel de hoofdrijbaan als beide fietspaden is voorrangsweg.

Voorval:
Een fietser rijdt aan de linkerkant van de hoofdijbaan op het fietspad, dus tegen de rijrichting in, om enkele tientalle meters verder de weg links van hem in te slaan.
Op het moment dat de fietser de kruising nadert komt er een auto uit die zijweg links.
De auto stopt in eerste instantie, het is immers een voorrangskruising......
Echter op het moment dat de fietser voor de auto langs linksaf de weg in wil slaan, trekt de auto weer op, stopt even en trekt weer op waarop de fietser ligt getoucheerd wordt en valt.
De schade voor de fietser valt uiteindelijk mee. De auto is door de botsing aan de voorkant beschadigd.

Vraag:
Kan de automobilist de schade op de fietser verhalen of had de fietser gewoon voorrang ook al reed die aan de verkeerde kant van de weg?

Gebruikersavatar
Hawkie1964
Circuit
Circuit
Berichten: 809
Lid geworden op: 29 jun 2005, 22:53

Re: Wél of géén voorang?

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 15 mar 2014, 07:59

De automobilist nadert een voorrangskruispunt. Daar staan waarschijnlijk haaietanden.
Die haaietanden betekenen: "verleen voorrang (ongehinderd) aan bestuurders op de kruisende weg".
Dat is ongeacht van welke kant ze komen.
Dus is de automobilist toch aansprakelijk voor de schade.

Gebruikersavatar
MofkaP
Circuit
Circuit
Berichten: 1273
Lid geworden op: 06 okt 2004, 20:56
Locatie: Juynen aan den Aemstel

Re: Wél of géén voorang?

Ongelezen bericht door MofkaP » 21 mar 2014, 07:39

Civielrechtelijk is het autobestuurder altijd het haasje.

Verkeersrechtelijk is dat niet zo.
Voorrangsregels gelden alleen bij normale deelname aan het verkeer.
Dus niet bij (bewuste) fouten of bijzondere manoeuvres.

Iemand die achteruit rijdt is niet voorrangsgerechtigd op een voorrangsweg.
Dat is geen normale deelname aan het verkeer.
Zo heeft het hoogste rechtscollege in verkeerszaken bepaald.
Afbeelding

edbe
Stapvoets
Stapvoets
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2014, 09:34

Re: Wél of géén voorang?

Ongelezen bericht door edbe » 23 mar 2014, 14:22

MofkaP schrijft: Civielrechtelijk is het autobestuurder altijd het haasje.
Verkeersrechtelijk is dat niet zo.
Met andere woorden:
De autobestuurder kan de fietser in dit geval niét voor de schade aan zijn auto aansprakelijk stellen.
Terwijl de fietser een bekeuring krijgt, of zou kunnen krijgen, voor het feit dat deze in niet toegestane richting de kruising passeerde!?
Is dat de juiste interpretatie?

Gebruikersavatar
MofkaP
Circuit
Circuit
Berichten: 1273
Lid geworden op: 06 okt 2004, 20:56
Locatie: Juynen aan den Aemstel

Re: Wél of géén voorang?

Ongelezen bericht door MofkaP » 24 mar 2014, 03:13

Iets dergelijks.
Een fietser is een zwakke verkeersdeelnemer en daarom civielrechtelijk beschermd.
In beginsel ben je als autobestuurder altijd financieel het haasje, ook al heb je verkeersrechtelijk gelijk.

Is de fietser jonger dan 14 jaar, dan ben je voor altijd voor 100% aansprakelijk voor de schade van de fietser (en van de auto), ook al heb je verkeersrechtelijk geen schuld.
Is de fietser 14 jaar of ouder, dan hangt het af van de verkeersrechtelijke schuld.
In de praktijk is de autobestuurder altijd voor 50% aansprakelijk voor de schade, tenzij hij overmacht kan aantonen. Overmacht is in de praktijk zeer moeilijk aantoonbaar.

Het toedelingspercentage tussen de 50% en 100% is afhankelijk van de gemaakte verkeersfout van de fietser en de waarschijnlijkheid daarvan.
Het is bekend dat fietsers zich niet aan de regels houden en vooral in de grote steden regelmatig door rood rijden, als automobilist heb je met die waarschijnlijkheid (van verkeersfouten) rekening te houden.

M.a.w. was het in de concrete situatie waarschijnlijk dat de fietser zich niet aan regels zou houden? Komt het bij die wegsituatie vaker voor dat fietsers niet voldoende rechts houden?
Van belang is ook of de fietser wel of niet goed zichtbaar was.
Uiteindelijk is het de rechter die het percentage van de schuldtoedeling vaststelt.

Meestal komt het niet zo ver en maken de verzekeringsmaatschappijen onderling een afspraak. Is er bij gedeelde schuld alleen sprake van materiële schade dan is het resultaat doorgaans dat ieder zijn eigen schade betaalt.
In een voorkomend geval is het van belang om goed beslagen ten ijs te komen, en de situatie goed te beschrijven. Was het verkeersgedrag van de fietser onaannemelijk, onwaarschijnlijk, onverwacht en zelfs gevaarzettend?

Een absurde regel? De fietsersbond vindt van niet. In ieder geval leidt het ertoe dat fietsers een civielrechtelijke vrijbrief hebben om de verkeersregels aan hun fietslaars te lappen en blijft in de meeste gevallen de automobilist met een gevoel van onvrede en onrechtvaardigheid achter.
Afbeelding

edbe
Stapvoets
Stapvoets
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2014, 09:34

Re: Wél of géén voorang?

Ongelezen bericht door edbe » 24 mar 2014, 10:06

MofkaP bedankt voor je uitgebreide reactie.
Het is mij duidelijk! ;-)

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”