doorrijden tijdens invoegstrook

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
Plaats reactie
Herman
Stapvoets
Stapvoets
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 okt 2013, 17:08

doorrijden tijdens invoegstrook

Ongelezen bericht door Herman » 29 nov 2013, 22:30

Mag je in zulke situaties gewoon doorrijden? als je al op de invoegstrook rijd en je bent van plan om linksaf te slaan? Of moet je perse eerst invoegen naar rechts, en dan pas linksaf slaan.

http://goo.gl/maps/Ldnjh

Gebruikersavatar
Hawkie1964
Circuit
Circuit
Berichten: 809
Lid geworden op: 29 jun 2005, 22:53

Re: doorrijden tijdens invoegstrook

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 30 nov 2013, 09:26

Herman schreef:Of moet je perse eerst invoegen naar rechts, en dan pas linksaf slaan.
Ja, je mag niet over een verdrijvingsvlak rijden.

Herman
Stapvoets
Stapvoets
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 okt 2013, 17:08

Re: doorrijden tijdens invoegstrook

Ongelezen bericht door Herman » 30 nov 2013, 20:02

Hmm ik wist wel dat je nooit op een verdrijvingsvlak mocht rijden, maar toch dacht ik even dat er misschien uitzonderingen waren in bepaalde situaties. Maar hoe zit het dan op zo een weg in elkaar? ik zie hier geen verdrijvingsvlak staan wel schuine doorgetrokken strepen.

http://goo.gl/maps/taJ1Y

Gebruikersavatar
Hawkie1964
Circuit
Circuit
Berichten: 809
Lid geworden op: 29 jun 2005, 22:53

Re: doorrijden tijdens invoegstrook

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 05 dec 2013, 23:48

Het is niet de bedoeling om over zo'n vlak als bovenstaand voorbeeld heen te rijden.
Dit komt voort uit artikel 77 van het RVV.
Artikel 77. Verdrijvingsvlakken
1.Bestuurders mogen verdrijvingsvlakken en puntstukken niet gebruiken.
2.Het eerste lid is niet van toepassing wanneer bestuurders een spitsstrook volgen die een splitsing of samenvoeging van wegen, rijstroken of rijbanen passeert.
3.Het eerste lid is niet van toepassing wanneer bestuurders rechtmatig een busbaan of busstrook volgen die een splitsing of samenvoeging van wegen, rijstroken of rijbanen passeert.

In het arrest van de HR van 14 maart 2000 (VR 2000, 19) heeft deze uitgesproken dat een puntstuk, een wit driehoekig vlak op het wegdek, niet kan worden beschouwd als een weggedeelte dat voor rijdende voertuigen op een van die wegen bestemd is.

Op grond van artikel 10, eerste lid, RVV 1990 was het bestuurders toegestaan te parkeren op een puntstuk, zoals een convergentie- of een divergentievlak. Dit omvat het parkeren en het stilstaan op het puntstuk. In de praktijk gebeurt dit ook en dan met name in de binnenstad van de grote steden. Ook wordt het puntstuk op een autosnelweg vaak gebruikt om uit te voegen.

Een en ander is vanuit een oogpunt van verkeersveiligheid ongewenst. Door de wijziging van artikel 77 RVV 1990 is het bestuurders daarom verboden de puntstukken te gebruiken. In artikel 1 RVV 1990 is een nieuw onderdeel opgenomen ter definitie van wat onder een puntstuk wordt verstaan. Het puntstuk is gedefinieerd als een meerhoekig vlak op een weggedeelte, opgenomen bij splitsingen of samenvoegingen van wegen, rijstroken of rijbanen.

Voor deze omschrijving is gekozen, omdat deze vlakken op andere plaatsen dan bij aansluitingen of splitsingen van wegen steeds vaker worden aangetroffen en afhankelijk van de situatie ook in andere verschijningsvormen dan driehoekig worden aangebracht, zoals rechthoekig en trapeziumvormig. Het vlak is meestal wit geschilderd, maar ook andere kleuren komen voor. Ook komt het voor dat het vlak alleen door middel van belijning wordt aangegeven.

Het verbod geldt niet waar dit niet zinvol is, dan wel niet kan worden gehandhaafd: in het geval dat bestuurders een spitsstrook volgen die bijvoorbeeld een aansluiting passeert, is het onvermijdelijk dat de bestuurder over het puntstuk rijdt dat de aansluiting van de spitsstrook scheidt.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”