Wel of geen signaal geven

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
Plaats reactie
Herman
Stapvoets
Stapvoets

Wel of geen signaal geven

Ongelezen bericht door Herman » 25 okt 2013, 17:29

Mijn vraag was of ik hier aan het afslaan ben op deze gelijkwaardige kruising als ik vanuit de camera standpunt rechtdoor wil rijden. Ik zie soms mensen hier zijn knipperlicht geven naar links wat mij een beetje dus verward.

Want als dit een gelijkwaardige kruising is en ik geef mijn knipperlicht naar links vanuit de camera standpunt dan lijkt het voor mij net alsof ik dan aangeef dat ik de fietspad op wil rijden. Zie google maps http://goo.gl/maps/oZi8t

Hawkie1964
Circuit
Circuit

Re: Wel of geen signaal geven

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 26 okt 2013, 10:48

Je kan daar naar links of naar rechts, dus dan ga je afslaan.

Herman
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Herman » 26 okt 2013, 15:04

Als dit een kruispunt is dan is toch links afslaan de richting van de fietspad? vanuit de camerastand ? Stel dat daar gewoon een weg lag ook met klinkers dus geen fietspad dan had je geen signaal moeten geven om rechtdoor te rijden?

Hawkie1964
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 26 okt 2013, 21:42

Dan had je ook richting aan moeten geven.

Een kruispunt is een splitsing van wegen en dat is hier het geval.
Je kan hier toch ook rechtsaf want dat is geen fietspad?
Stel dat er een bestuurder van rechts komt, dan wil die bestuurder graag weten wat jij gaat doen.
Ga jij naar rechts, dan heb je geen last van elkaar.
Ga jij naar links, dan moet je die bestuurder voorrang verlenen.

Stel dat er een bestuurder van links komt, dan wil die bestuurder graag weten of jij rechtsafslaat of dat je naar links gaat. Hij moet jou wel voorrang verlenen.

Hier vanuit de camerapositie linksafslaan betekent echt niet dat je het fietspad op wilt gaan.

Herman
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Herman » 27 okt 2013, 04:18

Het word mij nu wat duidelijker maar..

Als er een bestuurder van linksaf komt in deze situatie vanuit de camerastandpunt heb ik geen voorrang van rechts want het gaat hier om een fietspad dat verhoogd doorloopt. fietsers/bromfietsers die dus hier van links komen hoeven geen voorrang te verlenen van links of rechts.

Hawkie1964
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 27 okt 2013, 11:41

Het is gewoon een gelijkwaardig kruispunt en het fietspad is niet verhoogd.
Als je goed kijkt, is het hele kruisingsvlak verhoogd (aan alle drie de kanten) met een drempeltje.
Dit is wat je vaker tegenkomt, wat de wegbeheerder doet in het kader van 'duurzaam veilig'.
Er is hier dus geen sprake van een uitritconstructie.
Dan moeten bestuurders van links (fietsers, bromfietsers, auto's etc.) gewoon voorrang verlenen aan bestuurders van rechts. Dat fietsers dat niet altijd doen, dat weten we wel .........

Herman
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Herman » 27 okt 2013, 15:11

Sorry maar misschien valt het niet op of zie je het nog net niet op de foto, maar ik rij hier wel vaker en je ziet heel duidelijk dat alleen de fietspad verhoogd doorloopt niet alle 3 kanten. Fietsers/bromfietsers zijn ook hiervan op de hoogte want ze fietsen hier gewoon altijd door zonder te kijken. Want ik ken nog meer situaties als deze waarbij ik van mijn rijinstructeur altijd fietsers voorrang moest verlenen al komen ze van links omdat deze voor hun verhoogd doorloopt

Hawkie1964
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 27 okt 2013, 20:00

Dat komt dan niet duidelijk op de foto naar voren.
Het lijkt hier alsof het hele kruisingsvlak op stoeprandhoogte ligt en het fietpad niet.
Misschien eens een betere foto van maken.

Het is in ieder geval wel een kruispunt waar je linksaf of rechtsaf kunt slaan.

Artikel 17 van het RVV schrijft:

1. Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;
b. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden.
2. Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.

Richting aangeven is dus verplicht en maakt jouw bedoeling ook duidelijker naar de andere weggebruikers toe.
Fietsers/bromfietsers zijn ook hiervan op de hoogte want ze fietsen hier gewoon altijd door zonder te kijken.
Tsja, dat doen fietsers/bromfietsers nou altijd .........

Herman
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Herman » 27 okt 2013, 23:14

Ik had het idee dat ik gewoon rechtdoor ging rijden op deze kruising en niet aan het afslaan was omdat ik niet bepaald een draai aan mijn stuur geef. Vandaar mijn vraag hier. Ik heb het met andere mensen hierover gehad en zij waren het eens dat het nogal verwarrend is op deze kruising. Vooral als de fietspad een autoweg was.

Hawkie1964
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 28 okt 2013, 06:20

Het kan inderdaad verwarrend zijn in deze situatie. Maar als je niet stuurt, dan ga je echt het gras in. :-)

Herman
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Herman » 28 okt 2013, 14:28

tjah .. :D

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”