Artikel 18 RVV

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
Plaats reactie
Hawkie1964
Circuit
Circuit

Artikel 18 RVV

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 23 mei 2013, 19:28

Hierbij een vraag over RVV Artikel 18 aan MofkaP.

RVV Artikel 18
1. Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
2. Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.
3. In afwijking van het eerste lid moeten bestuurders die zich dicht achter een bestuurder bevinden die links of rechts is voorgesorteerd of die op de uiterste rechter- of linkerrijstrook van zijn weggedeelte rijdt en die te kennen heeft gegeven dat hij wil afslaan, die bestuurder voor laten gaan.
4. Het eerste tot en met derde lid gelden niet voor bestuurders van een tram.

Het gaat met name om lid 3 wat volgens verschillende verkeersdeskundigen gezien wordt als een conflict met lid 1, bijvoorbeeld: een rechts afslaande (+ richtingaanwijzer) en voorgesorteerde auto naast een fietsstrook (of fietssuggestiestrook) en een fietser die kort achter de auto rijdt en die rechtdoor wil rijden.
Volgens lid 1 mag de fietser eerst maar volgens lid 3 mag de auto eerst.

Kan MofkaP hier iets over vertellen?

MofkaP
Circuit
Circuit

Re: Artikel 18 RVV

Ongelezen bericht door MofkaP » 24 mei 2013, 12:56

Jawel, lid 3 is geen conflict maar een nadere uitwerking van de hoofdregel van lid 1.
De term "in afwijking van" komt veelvuldig in wetgeving voor als een regel voor bijzondere omstandigheden nader wordt gespecificeerd of uitgewerkt.

Het is vervelend voor fietsers, maar die moeten sinds 1 januari 2013 de naar rechts afslaande bestuurder voor laten gaan als die (op dezelfde weg) is voorgesorteerd en richting aangeeft, indien die fietsers zich dicht achter die bestuurder bevinden.
Dat betekent dat die fietsers de rechtsaf slaande bestuurder ook niet meer (rechts) mogen inhalen; zij moeten wachten en zo nodig stoppen om de voorrangsgerechtigde bestuurder voor te laten gaan.
Die fietsers mogen zich er dus niet meer tussenwurmen of nog snel even voorlangs flitsen, b.v. als de afslaande bestuurder staat te wachten om rechtdoor gaande voetgangers voor te laten gaan. Daarmee wordt voorkomen dat een fietser zijn eigen veiligheid in gevaar brengt. Immers, ondanks zijn vele zij-, grond- en lachspiegels kan een bestuurder een vrachtauto of bus een fietser rechts van hem nog vaak niet zien. Daarbij houdt voorsorteren niet in om per definitie zo dicht tegen de stoep aan te gaan rijden dat er geen fietser meer tussen kan, voor een vrachtauto of bus is dat vaak onmogelijk omdat alsdan de bocht niet kan worden genomen. De wet spreekt bij voorsorteren dan ook over "zoveel mogelijk."
De regel wil voorkomen dat een tussen of voorlangs kruipende fietser alsnog onder de wielen van zo'n voertuig belandt.

Dat de regel voor een naastgelegen suggestiestrook (geen fietssuggestiestrook, die bestaat niet) en een fietsstrook geldt dat is wel duidelijk, die behoren immers tot de rijbaan. Het is niet helemaal duidelijk of de regel ook geldt voor een naastgelegen separaat fietspad dat gerekend wordt tot dezelfde weg te behoren en waar geen haaientanden op het wegdek zijn aangebracht. Hoe het in de praktijk moet gaan met fietsstroken met een doorgetrokken streep, dat is mij ook niet duidelijk. Die stroken mogen door andere bestuurders dan fietsers niet worden gebruikt en ik zie een fietser echt niet gaan staan wachten. Maar misschien is dat een kwestie van wennen en voorlichting.

De fietsersbond is (vanzelfsprekend) tegen deze regel en heeft protest ingediend en verzocht om intrekking of wijziging in dier voege dat de regel alleen tussen motorvoertuigen en bromfietsers en niet voor fietsers geldt. Wat dan nog de zin is van die regel dat is mij dan even niet duidelijk.
Zij vinden dat rechtdoor gaande fietsers altijd voorrang dienen te hebben en dat een afslaande bestuurder maar uit zijn doppen moet kijken. Bijdragen aan de eigen verkeersveiligheid schijnt voor fietsers nogal een lastige opgave te zijn. Opvallend is dat de fietsersbond de informatie (omtrent art. 18) op hun website (tot vorige week) om die reden niet had aangepast.
Hoe het ook zij, de fietsersbond is aan het lobbyen, dus we zien wel hoe het uitpakt.
Voorlopig staat de regel nog in het RVV.
Afbeelding

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 02 jun 2013, 21:28

Als ik de toelichting lees dan is het derde lid toch ergens anders voor bedoeld:
Toelichting Artikel II, onderdeel C (wijziging artikel 18 van het RVV 1990)

Het nieuwe vierde lid van artikel 18 van het RVV 1990 heeft tot doel om expliciet te regelen dat bestuurders die op de uiterste rechter- of linkerrijstrook van hun weggedeelte dicht achter een bestuurder rijden die te kennen heeft gegeven dat hij wil afslaan, die bestuurder niet mogen voorbijsteken. Deze wijziging is wenselijk met het oog op het voorkomen van asociaal rijgedrag en daaruit volgende ongelukken. Hierbij wordt ten overvloede opgemerkt dat veilig inhalen op de wijze als omschreven in artikel 11, toegestaan blijft.

Betekent het derde lid niet ook dat je niet meer met je motor tussen de file voor het stoplicht door mag om dan af te slaan? De auto's staan immers voorgesorteerd en daar mag je niet meer voorpiepen.

Voor rechtdoor mag het vooralsnog wel.

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 03 jun 2013, 12:58

Tja, dat zijn zo van die punten.

Voor laten gaan betekent dat je de afslaande bestuurder niet in zijn voorgenomen weg mag hinderen.
Wanneer je als motorrijder dat stilstaande rijtje auto's bij een vkl inhaalt, dan hinder je niet.
Anders wordt het wanneer je op of voor een kruispunt een rijtje auto's links inhaalt dat staat te wachten op een auto die naar links wil afslaan. Dan heb je een probleem als de auto afslaat op het moment dat jij hem wilt inhalen.

Bij het gebruik van de term "asociaal rijgedrag" had ik ook mijn vraagtekens.
Wat wordt daaronder verstaan?
Afbeelding

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 03 jun 2013, 13:30

Ik had het begrepen als iemand die voorgesorteerd staat alsnog inhalen en voor hem dezelfde weg inslaan. Daarom staat er ook dicht achter en niet "links of rechts dicht achter".

Jouw uitleg van fietsers die rechts inhalen had ik er niet uit opgemaakt. Dat leek me geregeld in het eerste lid.
Het blijft een beetje vaag wat ermee bedoeld wordt. Ook is het nog niet opgenomen in de WAHV.
"Dank voor Uw melding. Artikel 18, derde lid, RVV, zoals dat luidt per 1 januari 2013, zal met de eerstvolgende reguliere wijziging opgenomen worden in de bijlage van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften. Dat zal dus wat langer duren dan U in Uw bericht veronderstelt. Er is echter in de tussentijd geen probleem met het stellen van een sanctie op het feit, omdat dit via de strafrechtelijke weg zal kunnen gebeuren."

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 08 jun 2013, 16:28

In het eerste lid staat ook "dicht achter."
Afbeelding

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 10 jun 2013, 11:58

Nee daar staat links of rechts dicht achter. Dus niet direct achter je.
In het derde lid staat dat specifiek wel en dat zal te maken hebben met het asociale om je voorganger heen rijden en voor hem afslaan.

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 10 jun 2013, 18:39

Assumption is the mother of all fuck-ups.
Afbeelding

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 11 jun 2013, 12:39

Die film heb ik ook gezien, maar ik denk niet dat dit een probleem is bij treinen. :D

Als je meer informatie hebt over dit lid houd ik me aanbevolen.

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 17 jun 2013, 11:11

Ik heb er vanochtend een voorbeeldje van meegemakt:

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”