Rechtdoor gaat voor, maar wie rijdt er rechtdoor?

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
Plaats reactie
HvPutten
Stapvoets
Stapvoets

Rechtdoor gaat voor, maar wie rijdt er rechtdoor?

Ongelezen bericht door HvPutten » 27 mei 2011, 18:57

In Groningen is een verkeerssituatie waarbij het mij onduidelijk is wie voorrang heeft.

Ik rijd op de fiets rechtdoor op de Wilhelminakade. De weg buigt naar rechts en wordt op dat punt de Prinsesseweg. De Wilhelminakade loopt door, maar ongelijkvloers.

Als ik op de fiets rechtdoor ga, blijf ik op de Wilhelminakade. Ik passeer wel zo'n schuine drempel. Een auto die met de weg naar rechts meebuigt verlaat de Wilhelminakade en rijdt de Prinsesseweg in. Deze auto zal mij kruisen.

Nu is het de ene keer zo dat een auto stopt en mij rechtdoor laat rijden, de andere keer echter is de automobilist duidelijk van mening dat niet hij maar ik afsla. Als je de weg Wilhelminakade - Prinsesseweg als één doorlopende weg beschouwt, sla ik namelijk eigenlijk linksaf.

Dus:
-voor de voorrang van de fietser pleit dat hij op dezelfde weg rechtdoor gaat (hij is en blijft op de Wilhelminakade).
- voor de voorrang van de automobilist pleit dat hij de weg volgt en de fietser feitelijk rechtdoor lijkt af te slaan, daarbij ook een drempel oprijdt.

Wie heeft voorrang?

Hawkie1964
Circuit
Circuit

Re: Rechtdoor gaat voor, maar wie rijdt er rechtdoor?

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 27 mei 2011, 23:09

Bedoel je onderstaande situatie?
Wilhelminakade Groningen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

HvPutten
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door HvPutten » 28 mei 2011, 09:19

Ja, dat is de plaats. De bus verlaat hier de Wilhelminakade en slaat de Prinsesseweg in. Maar het is tegelijkertijd een doorgaande weg, een voorrangsbocht.

Wout-Jan
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wout-Jan » 28 mei 2011, 11:36

De automobilist mag eerst.
Het bord geeft duidelijk aan dat hij op de voorrangsweg rijd en blijft rijden.

Zoals je al zegt kruis jij zijn route.
En dat een automobilist stopt voor je is niet verwonderlijk.
Als die automobilist je aan rijd zit hij fout omdat de fietser een beschermde status heeft.

Dus de volgende keer even wachten op je beurt of netjes afstappen. Om vervolgens naar de dichts bijzijnde Voetgangers Oversteek Plaats toe te lopen en met de fiets aan de hand over steken. Als je anders/verder geen mogelijkheid ziet om de weg te verlaten.

HvPutten
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door HvPutten » 28 mei 2011, 12:49

dank, doe ik de volgende keer. Ik begrijp nu dat het niet uitmaakt dat de weg van naam verandert (terwijl de weg rechtdoor hetzelfde blijft heten).

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 30 mei 2011, 07:23

Wout-Jan schreef:De automobilist mag eerst.
Het bord geeft duidelijk aan dat hij op de voorrangsweg rijd en blijft rijden.
Daar ga je toch de mist in. Fietser rijdt ook op de voorrangsweg, daar is dus geen verschil tussen. Waar wel verschil is is dat de auto afslaat, en de fietser niet. Dus komen we bij artikel 18:
1.Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Duidelijker kan niet. Fietser slaat niet af, en de automobilist wel. Die zal dus voorrang moeten verlenen en ook richtingaangeven.

Zie ook deze post van ene MofkaP, die schijnt er verstand van te hebben: http://www.theoriecursus.nl/verkeersfor ... =30#p32277 ;-)

holyoak
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door holyoak » 31 mei 2011, 20:47

Het verhaal 3 keer gelezen maar ik kom toch tot de conclusie dat de fietser afslaat?

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 01 jun 2011, 05:14

De fietser slaat af terwijl hij rechtdoor op dezelfde weg gaat? Het onderbord zegt niets over "dezelfde weg" alleen over de voorrang. Auto slaat af, en fietser niet.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”