Voorrang op rotonde

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
Pieter
Stapvoets
Stapvoets

Voorrang op rotonde

Ongelezen bericht door Pieter » 11 apr 2011, 12:13

Ik heb als bestuurder van een auto met enige regelmaat mot met fietsers door onduidelijkheid op een rotonde. Ik heb een plaatje bijgesloten. Het betreft hier een rotonde binnen de bebouwde kom met een fietsstrook (geen fietspad!). De auto geeft middels knipperlicht aan dat hij de rotonde wil verlaten. De fietser die de rotonde nadert moet volgens mij de auto voorrang geven. Hier lijken de meningen echter heel erg over verdeeld, wie geeft uitsluitsel? :)

Afbeelding

geelhoed
Circuit
Circuit

Re: Voorrang op rotonde

Ongelezen bericht door geelhoed » 11 apr 2011, 13:03

De fietser dient de auto voorrang te verlenen, echter als de auto op het grijze gedeelte rijdt kan die ongehinderd zijn weg vervolgen en kan de fietser dus gewoon oprijden. Dan moet de auto de fietser weer voor laten gaan als hij af wil slaan.

Een "oplossing" voor de automobilist is eenvoudigweg rijden op het rode gedeelte.

Pieter
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Pieter » 11 apr 2011, 13:58

Maar de fietser hinderd de auto toch ondanks dat die op het grijze gedeelte rijd omdat de auto wil afslaan? De fietser ziet bij het naderen van de rotonde al het knipperlicht, weet dus dat de auto wil afslaan, en hindert de auto dus als hij toch de rotonde op fietst. Ze botsen dan op het punt waar de auto over de fietsstrook rijd om de rotonde te verlaten.

dikkepiet
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door dikkepiet » 11 apr 2011, 15:56

Ik heb altijd geleerd dat rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voorrang heeft op afslaand verkeer. Een rotonde wordt beschouwd als een doorgaande weg met zijwegen. Bij het verlaten van de rotonde zul je de fietser die de rotonde volgt dus voor moeten laten gaan (zoals geelhoed al meldde). Simpel toch?

Of bedoel je misschien dat de fietser eerst achter je reed en jou rechts inhaalt terwijl jij al richting aangaf? Tja, fietsers kunnen zich inderdaad vrij irritant gedragen, maar ik zou ze als zwakkere medeweggebruiker toch maar hun weg laten vervolgen, dus in dit geval voor laten gaan... ?;p
Rij niet alsof de weg van u is, rij alsof de auto van u is."
(Sam Ewing)

Pieter
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Pieter » 11 apr 2011, 16:40

De fietser die al op de rotonde is heeft inderdaad voorrang boven afslaand verkeer. Maar in dit geval nadert de fietser de rotonde (is er dus nog niet op). Hij rijd dus inderdaad alsware achter mij en ik geef al richting aan dat ik de rotonde wil verlaten.

Ik vraag dit omdat ik in de buurt van een vrij krappe rotonde woon waar ik dit vrijwel dagelijks mee maak. Fietsers die niet eens omkijken en gewoon de rotonde op rijden. Als ik dan niet oplet heb ik ze in me rechter portier zitten. Als ik dan toeter om aan te geven datze fout zitten kijken ze me aan alsof ik niet goed bij me hoofd ben.

De voorrangsregels op rotondes lijken bij de gemiddelde nederlander onbekend te zijn.

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 11 apr 2011, 16:52

Ik snap dat u liever hoort dat de fietser fout is maar ik denk dat het antwoord van Geelhoed duidelijk is. Toch?
Juiste beslissingen berusten op ervaring.
Ervaring berust op onjuiste beslissingen.

Pieter
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Pieter » 11 apr 2011, 17:33

Nou, niet helemaal. Een maand of 2 geleden is een fietser in "Wegmisbruikers" beboet om exact deze situatie. De politieauto moest stoppen voor de fietser, identiek aan mijn plaatje. De fietser was het niet met de boete eens, om exact de reden die geelhoed aangeeft: Hij was van mening dat hij de auto niet hindert omdat die op het grijze vlak rijd, en dat daarom de politie de fietser daarna voorrang moet geven als die wil afslaan.

Volgens mij (en de agent in die uitzending is het daar mee eens blijkbaar) is dat niet juist, omdat het hier niet gaat om een fietspad maar op een fietsstrook.

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 11 apr 2011, 18:18

Pieter schreef: omdat het hier niet gaat om een fietspad maar op een fietsstrook.
En wat maakt dat precies uit voor de voorrang?

Rij nou gewoon op de fietssuggestiestrook als je voorrang wilt. (staan er trouwens fietsen in getekend?)

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 11 apr 2011, 20:26

Pieter schreef:Nou, niet helemaal. Een maand of 2 geleden is een fietser in "Wegmisbruikers" beboet om exact deze situatie. De politieauto moest stoppen voor de fietser, identiek aan mijn plaatje. De fietser was het niet met de boete eens, om exact de reden die geelhoed aangeeft: Hij was van mening dat hij de auto niet hindert omdat die op het grijze vlak rijd, en dat daarom de politie de fietser daarna voorrang moet geven als die wil afslaan.

Volgens mij (en de agent in die uitzending is het daar mee eens blijkbaar) is dat niet juist, omdat het hier niet gaat om een fietspad maar op een fietsstrook.
Dat is dus DEZE UITZENDING VANAF MINUUT 21 Zoals je op DEZE SITE kunt zien is agent "Skippertje" het niet eens met de agent in wegmisbruikers. Ik vind het altijd jammer dat je in dit soort programma's nooit hoort dat iemand in beroep is gegaan tegen zijn/haar verbaal en wat daar eventueel de uitkomst van was. Ook een agent zou een fout kunnen maken, maar dat wil men wellicht niet laten zien. M.i. rijdt de fietser de fietsstrook op zonder dat hij daarbij, op dat moment, de automobilist hindert.
Juiste beslissingen berusten op ervaring.
Ervaring berust op onjuiste beslissingen.

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 12 apr 2011, 16:29

De kieb schreef:Ook een agent zou een fout kunnen maken, maar dat wil men wellicht niet laten zien. M.i. rijdt de fietser de fietsstrook op zonder dat hij daarbij, op dat moment, de automobilist hindert.
Volgens mij ook.
De automobilist verdient een bon: remmen zonder verkeersnoodzaak.
Afbeelding

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 13 apr 2011, 06:10

Welke feitcode is dat? ?;m

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 13 apr 2011, 08:49

Is art. 5.
Afbeelding

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 13 apr 2011, 10:40

En waar bestaat de concrete gevaarzetting dan uit?

(heb filmpje nog niet gezien)

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 14 apr 2011, 05:03

Inmiddels gezien, Vros erachter, ja, doe maar een 5, ja.

Steengoed
Autoweg
Autoweg

Ongelezen bericht door Steengoed » 14 apr 2011, 13:05

En hoe was het geweest als de rotonde geen "fietsstrook" had gehad?

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”