bochtlichten - zin of onzin

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
Plaats reactie
Rittenburg
Autosnelweg
Autosnelweg
Contacteer:

bochtlichten - zin of onzin

Ongelezen bericht door Rittenburg » 05 mar 2011, 20:23

Afsplitsing van een ander topic.

Eerdere (re)acties:

Rittenburg: Die bochtlichten vragen om een eigen topic. Ik ben alvast niet heel erg blij met die dingen.

Wout-Jan: mwa ik vind die dingen op zich wel prettig. Zeker op onverlichte of slecht verlichte weggetjes.
Echter gaan die dingen pas aan bij een snelheid onder de 30 km/h of meer dan een x aantal graden gestuurd te hebben.

Rittenburg
Autosnelweg
Autosnelweg
Contacteer:

Re: bochtlichten - zin of onzin

Ongelezen bericht door Rittenburg » 05 mar 2011, 20:26

Pas onder de 30 Km/U? Snap ik niet. Ik kan me voorstellen dat het prettig is als je juist met hoge(re) snelheid een bocht ingaat, dat je dan ziet hoe die bocht verder loopt. Maar als je toch al "aan het kruipen bent", dan heb je toch alle tijd om het te overzien? Wat is nu eigenlijk de meerwaarde van die dingen?

Rittenburg
Autosnelweg
Autosnelweg
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rittenburg » 05 mar 2011, 20:30

Bijdrage de Kieb in het vorige topic (en dan nu echt hier verder!): Ja, het is met die bochtlichten net zo als met xenon-lichten. Om zelf te hebben prima maar als tegenligger heb ik hier last van. Ik heb het plotseling inschakelen van die bochtlichten op een rotonde al meerdere keren aangezien voor richtingaanwijzer. Zeer verwarrend.

Rittenburg
Autosnelweg
Autosnelweg
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rittenburg » 05 mar 2011, 20:43

De eerste keren dat ik die dingen tegenkwam vond ik ze ook verwarrend. Ik heb zelfs een keer een plaatsgenoot/concullega erop gewezen dat zijn verlichting niet helemaal in orde was, toen ik hem bij het CBR trof: "FF naar kijken joh; dadelijk pikt die examinator het misschien niet dat de verlichting niet OK is!", zo'n opmerking dus.

Inmiddels ben ik eraan gewend die spullen tegen te komen. Ik zie nog altijd niet de meerwaarde er van, maar accepteer het maar als feit.

Overigens is een richtingaanwijzer altijd geel/oranje en een bochtlicht wit.

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 06 mar 2011, 00:08

MofkaP schreef:
De kieb schreef:Ik heb het plotseling inschakelen van die bochtlichten op een rotonde al meerdere keren aangezien voor richtingaanwijzer.
Handig toch, dan zie je in ieder geval welke richting wordt genomen.
Wordt dan wel erg duidelijk.
Als daarbij dan weer geen richting wordt aangegeven vind ik dat heel verwarrend.
Juiste beslissingen berusten op ervaring.
Ervaring berust op onjuiste beslissingen.

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 18 mar 2011, 23:33

MofkaP schreef:
De kieb schreef:Ik heb het plotseling inschakelen van die bochtlichten op een rotonde al meerdere keren aangezien voor richtingaanwijzer.
Handig toch, dan zie je in ieder geval welke richting wordt genomen.
Wordt dan wel erg duidelijk.
Nee, want als een auto de rotonde oprijdt stuurt deze eerst een stukje naar rechts waardoor het rechter bochtlicht gaat branden.
Rittenburg schreef: Overigens is een richtingaanwijzer altijd geel/oranje en een bochtlicht wit.
Ik kom regelmatig van die amerikaanse asobakken tegen met voor witte richtingaanwijzers en achter rode.

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 19 mar 2011, 09:55

De kieb schreef:Nee, want als een auto de rotonde oprijdt stuurt deze eerst een stukje naar rechts waardoor het rechter bochtlicht gaat branden.
Nee, dat kan niet.
Het bochtlicht gaat alleen branden bij "lage" snelheden als de RAW wordt aangezet, anders niet.
Afbeelding

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 19 mar 2011, 15:38

MofkaP schreef:
De kieb schreef:Nee, want als een auto de rotonde oprijdt stuurt deze eerst een stukje naar rechts waardoor het rechter bochtlicht gaat branden.
Nee, dat kan niet.
Het bochtlicht gaat alleen branden bij "lage" snelheden als de RAW wordt aangezet, anders niet.
Dan zullen ze wel defect zijn want ik zie dat regelmatig.

Steengoed
Autoweg
Autoweg

Ongelezen bericht door Steengoed » 19 mar 2011, 18:13

Ik ben het met de Kieb eens. Ik ben ze ook al tegengekomen en vind het verwarrend. Het rechterbochtenlicht gaat bij het oprijden van de rotonde branden en als ik met mijn instructeursblik iets "aan" zie springen denk ik dat het een RAW is, mooi niet dus... dus ik let nu extra goed op bij het oprijden van de rotonde.

Persoonlijk vind ik dat bochtenlicht niet nodig. Wat voegt dit toe voor de bestuurder?
Lichten die aan/uit gaan of bewegen moeten ze reserveren voor bijzondere dingen, zoals de RAW, gevarenlicht, nooddiensten e.d.

Als ik een kerstboompje op mijn dashboard zet krijg ik een boete, waarom mag dit verwarrende bochtenlicht dan wel?

Wout-Jan
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wout-Jan » 19 mar 2011, 21:07

MofkaP schreef:
Nee, dat kan niet.
Jawel hoor, Deze gaan ook aan wanneer je gewoon stuurt zonder RAW.
Echter wel pas bij minder dan 30 km/h. Wat veel mensen rijden als ze de rotonde oprijden.

Toch vind ik deze dingen niet verwarrend. Echter snap ik het nut daarvan toch niet zozeer, eigenlijk geheel niet met die snelheid heb je geen licht nodig.. ja handig om te zien dat je niet op een spijker rijdt.. :?

holyoak
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door holyoak » 19 mar 2011, 22:51

In Amerika is het al weer 180 graden gedraaid. Op de nieuwe auto's gaat, als er richting wordt aangegeven, de koplamp aan de betreffende zijde op halve kracht branden. Het idee hierachter is dat de RAW dan beter zichtbaar is.

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 20 mar 2011, 07:00

Wout-Jan schreef: Jawel hoor, Deze gaan ook aan wanneer je gewoon stuurt zonder RAW.
Echter wel pas bij minder dan 30 km/h. Wat veel mensen rijden als ze de rotonde oprijden.
Je hebt gelijk.

Eisen voor type goedkeuring:
De hoeklichten moeten zodanig zijn aangesloten dat zij alleen kunnen worden geactiveerd als de grote lichten of de dimlichten tegelijk worden ingeschakeld.

1. De hoeklamp aan één kant van het voertuig mag alleen automatisch worden ingeschakeld indien de richtingaanwijzers aan dezelfde kant van het voertuig zijn ingeschakeld en/of indien de stuurhoek wordt gewijzigd van de rechtuitstand naar dezelfde kant van het voertuig.

De hoeklamp wordt automatisch uitgeschakeld wanneer de richtingaanwijzer wordt uitgeschakeld en/of de stuurhoek is teruggekeerd in de rechtuitstand.

2. Wanneer het achteruitrijlicht is ingeschakeld, mogen beide hoeklichten gelijktijdig worden ingeschakeld, los van de stand van het stuur of de richtingaanwijzer. In dit geval worden de hoeklichten uitgeschakeld als het achteruitrijlicht wordt uitgeschakeld.

9. Andere voorschriften

De hoeklichten mogen niet worden geactiveerd bij snelheden boven 40 km/h.
Afbeelding

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 20 mar 2011, 22:00

Even een vraagje tussendoor.
Als dat nou zo handig is op donkere wegen buiten de bebouwde kom waar je haasjes en egeltjes tegen komt. Kan het met al die electronica en sensoren dan niet zo geschakeld worden dat ze ook pas in het DONKER aan gaan? Voor dimlicht is er immers ook al zo'n sensor.
2. Wanneer het achteruitrijlicht is ingeschakeld, mogen beide hoeklichten gelijktijdig worden ingeschakeld,
Waarom in vredesnaam?

Wout-Jan
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wout-Jan » 20 mar 2011, 22:38

Ik snap het nut ook niet erg van die dingen bij nader inzien. Het voegt voor de verkeersveiligheid niks toe naar mijn idee.

Btw ik heb nog even naar het glas gekeken daar staat enkel K in.

Ook seinen geregeld mensen naar me omdat ik m'n "mistlichten" aan heb (is de dag verlichting)

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 21 mar 2011, 08:52

Ik heb ook een mistlamp van een VAG auto bekeken. Daarin staat B F K.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”