Invoegen, hoe zit dat nou?

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
geelhoed
Circuit
Circuit

Re: Invoegen, hoe zit dat nou?

Ongelezen bericht door geelhoed » 06 mar 2011, 13:07

MofkaP schreef: Het zijn zeker geen mistlichten.
Niet? De VAG-groep gebruikt de breedstralers toch echt als bochtverlichting.
Ik vraag me dan af wat dan precies de code in het glas is.

Tiellandt
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Tiellandt » 06 mar 2011, 13:47

Tiellandt schreef:Laatst maakte ik de volgende situatie mee:

Er zijn 4 rijbanen, waarvan 2 rechts van de blokmarkering en 2 links van de blokmarkering.
Ik reed op de linkerbaan, rechts van de blokmarkering. Ik wil invoegen naar links, over de blokmarkering om mijn route in de juiste richting te kunnen vervolgen. De baan waarop ik (nog rechts van de blokmarkering) reed, versmalde zich en zou doorgaan als één rijstrook i.p.v. twee.
Rechts van mij en achter mij reed verkeer en ik keek naar links en gaf netjes richting aan. Links achter mij reed een busje, met zijn neus ongeveer ter hoogte van mijn benzineklep.

Omdat mijn rijbaan zich versmalde en zou opgaan in één rijstrook, zat ik als het ware 'gevangen' tussen de auto rechts naast mij en het busje schuin achter mij. Het busje bleef met dezelfde snelheid doorrijden met zijn neus ter hoogte van mijn bezineklep. Ik ben toch heel langzaam, maar gedecideerd, naar rechts gegaan. Het busje had al drie dingen kunnen doen: 1 ietsje remmen om mij voor te laten gaan, 2 meer snelheid maken om mij achter hem te kunnen laten invoegen, 3 opschuiven naar links (daar was ruimte).

Hij deed echter geen van drieën en naar mijn interpretatie had hij gewoon te laat door welke manoeuvre ik wilde uitvoeren. Hij moest dus alsnog heel laat plotseling remmen. Hierna kwam hij naast mij rijden en bleef een minuut lang overdreven naar mij toeteren. Kennelijk vond hij dat ik iets fout had gedaan.

Naar mijn mening is verkeer geven en nemen en had hij best wat ruimte voor mij kunnen maken. Maar strikt genomen: had ik moeten remmen? (Dan zou al het verkeer achter mij ook moeten remmen). Had ik naar rechts gemoeten? (Dan had ik eerst moeten remmen omdat daar iemand naast mij reed). Hoe zit dit nou wettelijk??
Dit is werkelijk niet te geloven!!! Afgelopen zaterdag maakte is PRECIES HET OMGEKEERDE mee als in het geciteerde bericht door mij beschreven was!!!

Ik stond voor een stoplicht opgesteld, op de rechter rijstrook uiteraard. Links was er een korte invoegstrook. Een busje kwam naast mij rijden (nadat we bij groen doorreden) met dezelfde snelheid als ik. Omat de invoegstrook zeer kort was, was hij nu gedwongen om te remmen en achter mij in te voegen. Bij een volgend stoplicht kwam hij toeterend naast mij rijden en wees hij naar zijn voorhoofd.

Omdat dit precies het omgekeerde is als in mijn openingspost -en het is werkelijk waar gebeurd!- ben ik zeer benieuwd naar jullie reacties!

Tiellandt
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Tiellandt » 06 mar 2011, 13:49

PS: in de 10e regel van het citaat moest niet staan 'naar rechts' maar 'naar links'.

holyoak
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door holyoak » 06 mar 2011, 22:19

Het ultieme bewijs dat je een absoluut gebrek aan verkeersinzicht hebt.
Los van alle regeltjes, wel eens gehoord van geef je verstand eens voorrang?

Rittenburg
Autosnelweg
Autosnelweg
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rittenburg » 06 mar 2011, 23:06

[quote="Tiellandt"]Omat de invoegstrook zeer kort was, was hij nu gedwongen om te remmen en achter mij in te voegen. Bij een volgend stoplicht kwam hij toeterend naast mij rijden en wees hij naar zijn voorhoofd. /quote]

Inderdaad, hij werd gedwongen, en wel door JOUW gedrag! Waarom geef je die vent geen ruimte? Joh, het leven kan zo simpel zijn. Waarom maak je het dan moeilijk? Je hebt toch ook nog zoiets als "gezond verstand". Als je ziet dat een medeweggebruiker in de problemen komt, dan werk je toch een beetje mee om dat probleem te omzeilen?

Ooit heb ik hier op dit forum een opmerking gelezen die ik sindsdien met regelmaat bezig als ik les geef: "verkeer is afgeleid van verkering, dus je doet het SAMEN". Als je dat nou eens toepast, dan zal je merken dat het allemaal veel soepeler verloopt. Maak het niet zo moeilijk en sta niet op je recht, dan komt het helemaal goed.

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 07 mar 2011, 05:59

geelhoed schreef:Ik vraag me dan af wat dan precies de code in het glas is.
"K"
Voor mistlichten aan de voorzijde is het "B" of "F".
Afbeelding

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 07 mar 2011, 06:08

Tiellandt schreef: Links was er een korte invoegstrook. Een busje kwam naast mij rijden (nadat we bij groen doorreden) met dezelfde snelheid als ik. Omat de invoegstrook zeer kort was, was hij nu gedwongen om te remmen en achter mij in te voegen.
Dat hoort ook zo.
Heb ik regelmatig bij mensen die links naast mij rijden bij een versmalling als de linker rijstrook ophoudt en overgaat in een verdrijvingsvlak.
Daarvoor staan altijd pijlen op het wegdek die aangeven dat naar rechts moet worden gegaan.
Ritsen is dan de bedoeling.
Kan de bestuurder niet tijdig naar rechts dan zal hij toch gas moeten minderen en zo nodig remmen.
Maar er zijn altijd bestuurders die nog even willen doorrijden om nog een auto extra mee te pakken.
Jammer voor ze.
Afbeelding

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 07 mar 2011, 09:03

MofkaP schreef:
geelhoed schreef:Ik vraag me dan af wat dan precies de code in het glas is.
"K"
Voor mistlichten aan de voorzijde is het "B" of "F".
En zou die K in de VAG mistlampjes staan? Geloof er geen barst van.
Afbeelding

Tiellandt
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Tiellandt » 07 mar 2011, 11:02

MofkaP schreef:
Tiellandt schreef: Links was er een korte invoegstrook. Een busje kwam naast mij rijden (nadat we bij groen doorreden) met dezelfde snelheid als ik. Omat de invoegstrook zeer kort was, was hij nu gedwongen om te remmen en achter mij in te voegen.
Dat hoort ook zo.
Heb ik regelmatig bij mensen die links naast mij rijden bij een versmalling als de linker rijstrook ophoudt en overgaat in een verdrijvingsvlak.
Daarvoor staan altijd pijlen op het wegdek die aangeven dat naar rechts moet worden gegaan.
Ritsen is dan de bedoeling.
Kan de bestuurder niet tijdig naar rechts dan zal hij toch gas moeten minderen en zo nodig remmen.
Maar er zijn altijd bestuurders die nog even willen doorrijden om nog een auto extra mee te pakken.
Jammer voor ze.
Dank u!!! Dat bedoel ik maar! Hij reed duidelijk in de trant van 'Ik piep nog even gauw voor'.
Er stond voor het linker stoplicht al een hele rij auto's en met een korte invoegstrook vraag je m.i. om problemen als je weet dat alweer snel naar rechts moet. Hij had inderdaad gas moeten minderen (of remmen) en achter mij moeten invoegen. Haastige spoed is zelden goed!

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 08 mar 2011, 08:23

geelhoed schreef:En zou die K in de VAG mistlampjes staan? Geloof er geen barst van.
Door de barst is het wellicht wat lastiger te zien.

Bij hoeklichten staat er altijd een "K" in het glas, anders krijgt het voertuig geen typegoedkeuring.
Afbeelding

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 08 mar 2011, 11:38

MofkaP schreef: Bij hoeklichten staat er altijd een "K" in het glas, anders krijgt het voertuig geen typegoedkeuring.
Ik ga straks een paar mistlampen bekijken.
Mogen twee letters ook? BK of FK dus.

Wout-Jan
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wout-Jan » 08 mar 2011, 22:20

Mijn bochten verlichting is een ander lampje dan de mist lichten.
Tevens is deze ook veel minder krachtig dan het mist licht voor.
VAG group vw polo bluemotion.

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 09 mar 2011, 08:11

Ander lampje maar hetzelfde glas.
De Bluemotion heeft trouwens andere lampen dan andere vw's. :roll:

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”