Invoegen, hoe zit dat nou?

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
geelhoed
Circuit
Circuit

Re: Invoegen, hoe zit dat nou?

Ongelezen bericht door geelhoed » 04 mar 2011, 12:28

Ja dat staat in de rijprocedure. Maar het linksknipperen op de rotonde, waar komt dat vandaan?

Steengoed
Autoweg
Autoweg

Ongelezen bericht door Steengoed » 04 mar 2011, 14:14

geelhoed schreef:Ja dat staat in de rijprocedure. Maar het linksknipperen op de rotonde, waar komt dat vandaan?
Zelf bedenksel van automobilisten en leerlingen.....want ik neem aan dat wij instructeurs onze leerlingen dat niet leren. Maar ik vind ook, knipper rechts wanneer je af wilt slaan en laat dat andere geknipper en discolichten op die rotondes lekker zitten, maar ja....het staat nu eenmaal zo in de rijprocedure mtgreen De een doet het wel, de ander niet. Het niet correct knipperen op of voor de rotonde is voor mij dagelijkse ergernis.

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 04 mar 2011, 18:58

Steengoed schreef:
geelhoed schreef:Ja dat staat in de rijprocedure. Maar het linksknipperen op de rotonde, waar komt dat vandaan?
Zelf bedenksel van automobilisten en leerlingen.....want ik neem aan dat wij instructeurs onze leerlingen dat niet leren.
Laten we de rijprocedure eens verder lezen:
Omwille van een betere communicatie met het andere verkeer kan het - afhankelijk van o.a. de te volgen rijrichting- zinvol zijn de richtingaanwijzer langer in werking te laten.
Op rotondes met meer dan één rijstrook voor dezelfde richting kan het wenselijk zijn het richting aangeven anders uit te voeren. Anders zou er verwarring kunnen ontstaan bij andere weggebruikers.
Geen bedenksel dus. Gewoon de letterlijke les van de rijprocedure. Blz. 103.
Juiste beslissingen berusten op ervaring.
Ervaring berust op onjuiste beslissingen.

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 04 mar 2011, 21:10

Ja het kan zijn staat er. En dat is het dus niet.
Daarnaast is het voor bestuurders allemaal veel te moeilijk. Was het nou linkerknipper aan voor rechtdoor? Of toch eerst rechts aan omdat je rechts af moet om de rotonde op te rijden.

Onzin is het, onzin zeg ik je!
Steengoed schreef: discolichten op die rotondes lekker zitten, maar ja....het staat nu eenmaal zo in de rijprocedure mtgreen
Nee dat staat het niet.Daarin staat dat wanneer je op de rotonde bent de richtingaanwijzer uitgeschakeld moet worden.

Ook vervelend zijn de mistlampen die als bochtverlichting misbruikt worden. Op rotondes gaan eerst rechts dan links en dan weer rechts aan...

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 04 mar 2011, 21:41

geelhoed schreef: Ook vervelend zijn de mistlampen die als bochtverlichting misbruikt worden. Op rotondes gaan eerst rechts dan links en dan weer rechts aan...
Ontzetend met je eens. Dat zie ik steeds vaker. Wordt dat bewust door de bestuurder (al dan niet automatisch) ingeschakeld en kan dat uitgeschakeld worden?

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 04 mar 2011, 21:47

geelhoed schreef:Ja het kan zijn staat er. En dat is het dus niet.
Daarnaast is het voor bestuurders allemaal veel te moeilijk. Was het nou linkerknipper aan voor rechtdoor? Of toch eerst rechts aan omdat je rechts af moet om de rotonde op te rijden.

Onzin is het, onzin zeg ik je!
Dat het onzin is is jouw mening. Dat het voor de bestuurders allemaal te moeilijk is.... Tja. Hoe vaak sta jij voor een rotonde en zie links iemand de rotonde oprijden die rechts richting aangeeft om vervolgens niet rechtsaf te slaan? Ik dagelijks. Kijk dat vind ik gevaarlijk. En dat komt voort uit ontwetendheid. Ik ben van mening dat rijbewijsbezitters verplicht zouden moeten worden elk jaar een aantal uren theorieles te volgen. En dan niet gaan leren welke kleur de vlag van het laatste voertuig van de militaire collone heeft maar gewoon de "simpele"dingen die zo vaak fout gaan.

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 04 mar 2011, 22:19

De kieb schreef:kan dat uitgeschakeld worden?
Alleen als de draden worden doorgeknipt, anders niet.
Hoeklichten zijn in de V.S. en Canada al jaren gemeengoed.
Ideaal op de vele slecht verlichte wegen als je een bocht om gaat.
Het zijn zeker geen mistlichten.

In Europa zijn ze tot voor kort verboden geweest; voor goedkeuring moest ik van het RDW de draden doorknippen en verwijderen.
Ze zijn van stal gehaald om één van de grote nadelen van xenon-lichten enigszins te compenseren.
Buiten de felle lichtbundel is door het grote verschil licht - donker de menselijke waarneming zeer slecht. Als je dus in de bocht kijkt dan kijk je in een donker gat. Vooral mensen met nachtblindheid hebben daar veel last van. Vergelijk het vanuit de huiskamer naar buiten kijken op de donkere straat. Hoe meer licht binnen des te minder je buiten ziet.
Het hoeklicht verlicht dan de kant die je op gaat en geeft een klein beetje soelaas.

p.s.
Hoe moet je volgens de rijprocedure eigenlijk richting aangeven bij nadering van een rotonde met 3, 5, 6, 7 of 8 afritten (ze bestaan echt) of bij rotondes waarvan de afritten niet in elkaars verlengde liggen?
Afbeelding

Rittenburg
Autosnelweg
Autosnelweg
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rittenburg » 04 mar 2011, 23:42

Eh, dat hele geneuzel over wel-of-niet-en-waar-dan richting aangeven voor of op een rotonde hebben we hier toch al eerder ZEER uitgebreid besproken? Iemand is vast wel zo goed om het op te duikelen en de link te publiceren, dan hoeven we in ieder geval EEN DEEL van die discussie niet overnieuw te voeren.

Rittenburg
Autosnelweg
Autosnelweg
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rittenburg » 04 mar 2011, 23:43

Die bochtlichten vragen om een eigen topic. Ik ben alvast niet heel erg blij met die dingen.

Wout-Jan
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wout-Jan » 05 mar 2011, 19:26

mwa ik vind die dingen op zich wel prettig. Zeker op onverlichte of slecht verlichte weggetjes.
Echter gaan die dingen pas aan bij een snelheid onder de 30 km/h of meer dan een x aantal graden gestuurd te hebben.

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 05 mar 2011, 20:25

Wout-Jan schreef:mwa ik vind die dingen op zich wel prettig. Zeker op onverlichte of slecht verlichte weggetjes.
Echter gaan die dingen pas aan bij een snelheid onder de 30 km/h of meer dan een x aantal graden gestuurd te hebben.
Ja, het is met die bochtlichten net zo als met xenon-lichten. Om zelf te hebben prima maar als tegenligger heb ik hier last van. Ik heb het plotseling inschakelen van die bochtlichten op een rotonde al meerdere keren aangezien voor richtingaanwijzer. Zeer verwarrend.

Rittenburg
Autosnelweg
Autosnelweg
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rittenburg » 05 mar 2011, 20:28

Over die bochtlichten gaan we hier http://www.theoriecursus.nl/verkeersfor ... 259#p78259 verder, OK?

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 05 mar 2011, 22:10

De kieb schreef:Ik heb het plotseling inschakelen van die bochtlichten op een rotonde al meerdere keren aangezien voor richtingaanwijzer.
Handig toch, dan zie je in ieder geval welke richting wordt genomen.
Wordt dan wel erg duidelijk.
Afbeelding

Rittenburg
Autosnelweg
Autosnelweg
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rittenburg » 05 mar 2011, 22:34

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 05 mar 2011, 23:09

Ik vind één topic over hoeklichten genoeg.

Een tweede topic is wat overdreven en dubbel.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”