Invoegen, hoe zit dat nou?

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
Tiellandt
Stapvoets
Stapvoets

Invoegen, hoe zit dat nou?

Ongelezen bericht door Tiellandt » 03 mar 2011, 00:46

Laatst maakte ik de volgende situatie mee:

Er zijn 4 rijbanen, waarvan 2 rechts van de blokmarkering en 2 links van de blokmarkering.
Ik reed op de linkerbaan, rechts van de blokmarkering. Ik wil invoegen naar links, over de blokmarkering om mijn route in de juiste richting te kunnen vervolgen. De baan waarop ik (nog rechts van de blokmarkering) reed, versmalde zich en zou doorgaan als één rijstrook i.p.v. twee.
Rechts van mij en achter mij reed verkeer en ik keek naar links en gaf netjes richting aan. Links achter mij reed een busje, met zijn neus ongeveer ter hoogte van mijn benzineklep.

Omdat mijn rijbaan zich versmalde en zou opgaan in één rijstrook, zat ik als het ware 'gevangen' tussen de auto rechts naast mij en het busje schuin achter mij. Het busje bleef met dezelfde snelheid doorrijden met zijn neus ter hoogte van mijn bezineklep. Ik ben toch heel langzaam, maar gedecideerd, naar rechts gegaan. Het busje had al drie dingen kunnen doen: 1 ietsje remmen om mij voor te laten gaan, 2 meer snelheid maken om mij achter hem te kunnen laten invoegen, 3 opschuiven naar links (daar was ruimte).

Hij deed echter geen van drieën en naar mijn interpretatie had hij gewoon te laat door welke manoeuvre ik wilde uitvoeren. Hij moest dus alsnog heel laat plotseling remmen. Hierna kwam hij naast mij rijden en bleef een minuut lang overdreven naar mij toeteren. Kennelijk vond hij dat ik iets fout had gedaan.

Naar mijn mening is verkeer geven en nemen en had hij best wat ruimte voor mij kunnen maken. Maar strikt genomen: had ik moeten remmen? (Dan zou al het verkeer achter mij ook moeten remmen). Had ik naar rechts gemoeten? (Dan had ik eerst moeten remmen omdat daar iemand naast mij reed). Hoe zit dit nou wettelijk??

MofkaP
Circuit
Circuit

Re: Invoegen, hoe zit dat nou?

Ongelezen bericht door MofkaP » 03 mar 2011, 07:17

Tiellandt schreef:Kennelijk vond hij dat ik iets fout had gedaan.
Dat vond hij juist.
Tiellandt schreef:Naar mijn mening is verkeer geven en nemen en had hij best wat ruimte voor mij kunnen maken. Maar strikt genomen: had ik moeten remmen?
Wat de ander allemaal had kunnen doen is niet relevant.
Wat u had moeten doen is remmen of daarvoor tijdig snelheid verminderen.
Afbeelding

Tiellandt
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Tiellandt » 03 mar 2011, 10:54

Tiellandt schreef:Ik ben toch heel langzaam, maar gedecideerd, naar rechts gegaan.
Moest natuurlijk zijn 'naar links gegaan'. Excuses voor deze vergissing.

Bedankt voor uw reactie! Zelfs remmen als heel veel achteropkomend verkeer daar hinder van heeft?

Wout-Jan
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wout-Jan » 03 mar 2011, 11:31

Tiellandt schreef: Naar mijn mening is verkeer geven en nemen en had hij best wat ruimte voor mij kunnen maken. Maar strikt genomen: had ik moeten remmen? (Dan zou al het verkeer achter mij ook moeten remmen). Had ik naar rechts gemoeten? (Dan had ik eerst moeten remmen omdat daar iemand naast mij reed). Hoe zit dit nou wettelijk??
Of zelf iets eerder anticiperen op de situatie..

Dan had je zelf al eerder op kunnen schuiven, gas los laten en er achter zonder te remmen dan wel gas bijgeven en er voor kunnen gaan. Toch?

Tiellandt
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Tiellandt » 03 mar 2011, 11:49

Als ik deze weg goed kende, had ik dat wellicht gedaan ja.
Ik was er echter niet bekend en dan anticipeer je wel eens wat later... :?

Zelf ben ik iemand die doorgaans vrij snel naar links opschuift als iemand wil invoegen. (Ik rijd dagelijks rond Rotterdam). Maar dat is inderdaad wat iemand kan doen en het ging erom wat iemand (die invoegt) moet doen.

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 03 mar 2011, 12:05

Tiellandt schreef:Zelf ben ik iemand die doorgaans vrij snel naar links opschuift als iemand wil invoegen.
Dat kan dan vervolgens een bon opleveren voor niet voldoende rechts houden.
Afhankelijk van de situatie wordt die ook daadwerkelijk gegeven.
Bij weinig verkeersaanbod is naar links opschuiven niet nodig. De invoeger kan voor of achter invoegen.
Bij veel verkeersaanbod is naar links opschuiven om een invoeger ruimte te geven één van de hoofdoorzaken van het ontstaan van file. De achterliggers moeten n.l. remmen of snelheid minderen voor de opschuivers. Als de KLPD het in die situatie ziet wordt er een bon uitgedeeld.
Bij veel invoegstroken is dan ook een doorgetrokken streep tussen de rijstroken aangebracht die dit opschuiven moet voorkomen.

De invoeger moet altijd wachten met invoegen totdat hij de ruimte heeft om in te voegen.
Beter is het om iets snelheid te minderen om gelegenheid tot invoegen te geven.
Afbeelding

Tiellandt
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Tiellandt » 03 mar 2011, 12:27

In die strekking had ik er nooit zo over nagedacht.
Ben wel benieuwd naar het aantal ongelukken dat gebeurt nadat iemand is komen invoegen zonder te kijken. Zelf heb ik er geen prettig gevoel bij als iemand met hoge snelheid op een invoegstrook naast mij komt rijden. (Misschien iets te vaak gehoord of gelezen van ongelukken, veroorzaakt door invoegers die niet goed keken).

holyoak
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door holyoak » 03 mar 2011, 22:43

Als ik je verhaal lees maakt kijken helemaal niet uit.
Je keek, zag dat het eigenlijk niet kon maar deed het toch want die ander moest het maar oplossen.

Steengoed
Autoweg
Autoweg

Ongelezen bericht door Steengoed » 03 mar 2011, 22:55

Ik be het volledig met vriend Mofkap eens.......echter helaas denken de examinatoren hier anders over....

De tegenpartij moet zich aanpassen. Tripleren met name bij invoegstroken ten alle tijde voorkomen dus ga inderdaad liever wat van het gas af, tegenpartij gas bij en het loopt allemaal als een trein.

Rittenburg
Autosnelweg
Autosnelweg
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rittenburg » 03 mar 2011, 23:15

Steengoed schreef:Ik be het volledig met vriend Mofkap eens.......echter helaas denken de examinatoren hier anders over....

De tegenpartij moet zich aanpassen. Tripleren met name bij invoegstroken ten alle tijde voorkomen dus ga inderdaad liever wat van het gas af, tegenpartij gas bij en het loopt allemaal als een trein.
Dat is niet mijn ervaring met examinatoren. Gewoon `gezond verstand toepassen` is het devies in Leiden.

Overigens leer ik mijn leerlingen dat het veel verstandiger is om de hele situatie te vermijden door simpelweg in de rechter strook te blijven bij het invoegen. Dan kan je het op je gemak doen en voorkom je de stress van `NU moet het` en vaak heb je dan helemaal niets met het echte invoegen te maken en komt jouw strook er gewoon bij, als extra rijstrook. Helemaal geen centje pijn.

Het leven kan zo eenvoudig zijn....

Tiellandt
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Tiellandt » 03 mar 2011, 23:58

MofkaP schreef:
Tiellandt schreef:Zelf ben ik iemand die doorgaans vrij snel naar links opschuift als iemand wil invoegen.
Bij veel verkeersaanbod is naar links opschuiven om een invoeger ruimte te geven één van de hoofdoorzaken van het ontstaan van file. De achterliggers moeten n.l. remmen of snelheid minderen voor de opschuivers.
Bij veel verkeersaanbod schuif ik niet naar links.
Bij weinig verkeersaanbod soms wel en daarna z.s.m. weer naar rechts. Zo behoudt eenieder zijn snelheid. Ik weet het: formeel gezien rijd ik dan onnodig links. Mijn reden is eerder in dit topic genoemd.

Interessant om alle reacties te lezen trouwens! :D

Tiellandt
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Tiellandt » 04 mar 2011, 00:07

[/quote] Overigens leer ik mijn leerlingen dat het veel verstandiger is om de hele situatie te vermijden door simpelweg in de rechter strook te blijven bij het invoegen. Dan kan je het op je gemak doen en voorkom je de stress van `NU moet het` en vaak heb je dan helemaal niets met het echte invoegen te maken en komt jouw strook er gewoon bij, als extra rijstrook. Helemaal geen centje pijn.

Het leven kan zo eenvoudig zijn....[/quote]

Klopt! Dat ben ik met u eens.
Echter: als het druk is (spits in de randstad) en je moet een baan (of soms twee) opschuiven voor jouw te volgen route, dan valt dat niet altijd mee...... :shock:

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 04 mar 2011, 06:43

Steengoed schreef:echter helaas denken de examinatoren hier anders over....
Tja, ik heb mij wel vaker verbaasd over het feit dat het CBR, dat door de minister als enige organisatie is aangewezen om rijbewijzen af te geven, als monopolist kennelijk zo pedant is om zichzelf daarmee de bevoegdheid te verlenen om eigen verkeersregels te maken.
B.v. het naar links richtingaangeven voor het oprijden van een rotonde.
Terwijl dat nu juist door andere verkeersorganisaties (w.o. de ANWB en VVN) wordt afgeraden omdat het geen functie of toegevoegde waarde heeft en het bovendien in de landen om ons heen strafbaar en beboetbaar is.
Afbeelding

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 04 mar 2011, 08:33

MofkaP schreef: B.v. het naar links richtingaangeven voor het oprijden van een rotonde.
Ervoor of erop?

Wout-Jan
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wout-Jan » 04 mar 2011, 11:52

geelhoed schreef:
MofkaP schreef: B.v. het naar links richtingaangeven voor het oprijden van een rotonde.
Ervoor of erop?
Voor dat men de rotonde opgaat

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”