GSM bedienen voor rood stoplicht

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
stephan.ijpelaar
Stapvoets
Stapvoets

GSM bedienen voor rood stoplicht

Ongelezen bericht door stephan.ijpelaar » 01 nov 2009, 14:32

Goedemiddag allen,

Ik heb een vraagje over bellen bij een stoplicht dat op rood staat. Weet iemand wat daar de regels van zijn, en/of waar ik dat op het net kan vinden?

Het dilemma is namelijk de volgende:
Chauffeur staat voor een rood stoplicht stil. GSM gaat af. chauffeur besluit op te nemen door zijn oortje (lees: koptelefoon) in de GSM te steken, de GSM te activeren (opnemen), GSM naast zich neer te leggen (op bijrijdersstoel) en het gesprek te voeren. Dit alles terwijl het stoplicht nog steeds op rood staat. Stoplicht springt vervolgens op groen en chauffeur vervolgt zijn weg, het gesprek nog steed voerend, maar inmiddels dus handsfree.

Even verderop wordt chauffeur ingehaald door een politie-auto, van welke de inzittenden (politiemensen ;-) ) de chauffeur aanhouden en hem beboeten (€150) voor het bellen tijdens rijden.

Mijn vraag valt te raden: is dit terecht? Niet handsfree bellen is verboden, als je deelneemt aan het verkeer, dat besef ik. Maar is dit geen grensgeval? Telefoon werd gehanteerd tijdens stilstand voor rood. Bovendien werd er alles aangedaan "veilig" te bellen door gebruik te maken van de voorhande zijnde handsfree mogelijkheid middels koptelefoontje.

Wie weet het antwoord, of kan mij verwijzen naar een betrouwbare link op het net, die hier duidelijkheid over schept? Wellicht valt er nog kansrijk bezwaar te maken tegen dit PV.

Bedankt alvast

Stephan

Seiko
Autoweg
Autoweg

Re: GSM bedienen voor rood stoplicht

Ongelezen bericht door Seiko » 01 nov 2009, 17:10

Voor zover ik het begrepen had, mag dat zo inderdaad.

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onder ... ee_bellen/

marjoleine
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door marjoleine » 01 nov 2009, 17:57

Als ik het verhaal zo lees zou ik zeggen dat het niet mag want als je aan het
verkeer deel neemt dan mag je niet bellen. En als je voor een verkeerslicht staat
te wachten dan ben je nog steeds een weg gebruiker.

Of zie ik dat verkeerd?
Auto rijden is zoveel meer dan instappen en weg rijden!

Seiko
Autoweg
Autoweg

Ongelezen bericht door Seiko » 01 nov 2009, 18:32

Tja... stilstaan voor langer dan de tijd die nodig is om even iemand in of uit te laten stappen, geen stilstaan maar parkeren. Bij een stoplicht sta je dus doorgaans geparkeerd. En tijdens parkeren mag je je mobiel vasthouden... Alleen tijdens het rijden niet.

Maatje
Circuit
Circuit
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maatje » 01 nov 2009, 19:42

Seiko schreef:Tja... stilstaan voor langer dan de tijd die nodig is om even iemand in of uit te laten stappen, geen stilstaan maar parkeren. Bij een stoplicht sta je dus doorgaans geparkeerd. En tijdens parkeren mag je je mobiel vasthouden... Alleen tijdens het rijden niet.
Volgens mij is hier sprake van stoppen en niet van stilstaan of parkeren.

marjoleine
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door marjoleine » 01 nov 2009, 20:21

Seiko schreef:Bij een stoplicht sta je dus doorgaans geparkeerd.

Nee dat is niet waar. Dan zouden er wel heel veel auto's 'geparkeerd' staan voor een verkeerslicht :?

Het klinkt ook heel erg vaag. Moet je eens voor de gein die zin hardop zeggen :lol:
Auto rijden is zoveel meer dan instappen en weg rijden!

Hawkie1964
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 01 nov 2009, 21:09

RVV artikel 61a:
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

Seiko
Autoweg
Autoweg

Ongelezen bericht door Seiko » 01 nov 2009, 21:36

marjoleine schreef:
Seiko schreef:Bij een stoplicht sta je dus doorgaans geparkeerd.

Nee dat is niet waar. Dan zouden er wel heel veel auto's 'geparkeerd' staan voor een verkeerslicht :?
Maar als het gaat over een parkeerplaats voor laden en lossen, of een plek waar je wel mag stilstaan maar niet parkeren, dan noemt men het wel degelijk parkeren zodra je langer dan heel even daar staat. Oók als je daar je noodlichten bij laat knipperen, de motor laat draaien, iemand achter het stuur laat zitten, etc - het heet allemaal parkeren. Hoe lang sta je voor een stoplicht? Is dat lang genoeg om parkeren te mogen heten? Of is het alleen maar stilstaan?
Maar goed dat is OT - het antwoord is allang gegeven.

stephan.ijpelaar
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door stephan.ijpelaar » 01 nov 2009, 21:38

Veel reacties inmiddels, maar veel voors en tegens. Seiko heeft een link naar een officiele site (Ministerie van V en W), waarin inderdaad duidelijk wordt gezegd, men niet mag bellen tijdens het rijden. Er is hier echter geen sprake van bellen tijdens rijden. Dat rijden deed de schauffeur pas toen hij inmiddels handsfree bezig was.
Vraag is nu, hoe interpreteren de wetshandhavers de term rijden. Deelnemen aan het verkeer terwijl je stilstaat, is dat ook rijden??

Er blijven nog vragen open staan, maar wie weet komt er nog iemand met de oplossing.

Bedankt iedereen in ieder geval voor zover

Stephan

Seiko
Autoweg
Autoweg

Ongelezen bericht door Seiko » 01 nov 2009, 22:45

Stilstaan is niet te interpreteren als rijden, dan spreken we domweg geen Nederlands meer. In dit geval werd de telefoon niet vastgehouden tijdens het rijden dus is de boete onterecht. Klaar.

stephan.ijpelaar
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door stephan.ijpelaar » 01 nov 2009, 23:12

Een vraagje in het algemeen: is er iemand die weet waar op het net er inzage is in de officiele verkeersregels zoals deze in Nederland gehanteerd worden en aan de hand van welke de politie zich baseert bij het handhaven hiervan? In de hoop de handhavers hiermee om de oren te kunnen slaan mocht het nodig zijn :D

Dank bij voorbaat.

Stephan

Seiko
Autoweg
Autoweg

Ongelezen bericht door Seiko » 01 nov 2009, 23:35

Als het goed is hanteert de politie de wet bij het handhaven van de wet.

http://www.wetboek-online.nl/wet/RVV/61a.html
http://www.verkeersregels.eu/index.asp? ... derwerp=42
http://www.infopolitie.nl/forum/viewtop ... 65&t=24702 (oortje aanraken = niet handsfree)

Maar het probleem is dat het jouw woord is tegen dat van een agent. Ik zou het zeker aanvechten, maar geef je weinig kans.

stephan.ijpelaar
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door stephan.ijpelaar » 02 nov 2009, 02:08

Seiko schreef:Als het goed is hanteert de politie de wet bij het handhaven van de wet.

http://www.wetboek-online.nl/wet/RVV/61a.html
http://www.verkeersregels.eu/index.asp? ... derwerp=42
http://www.infopolitie.nl/forum/viewtop ... 65&t=24702 (oortje aanraken = niet handsfree)

Maar het probleem is dat het jouw woord is tegen dat van een agent. Ik zou het zeker aanvechten, maar geef je weinig kans.
Bedankt voor de links. Ga ze zeker bestuderen.

Hoorde net van mijn collega dat er vorige week in een aflevering van Wegmisbruikers ook een dergelijk voorbeeld aan de kaak werd gesteld. Een automobilist werd betrapt op het niet-handsfree bellen in stilstand bij een rood stoplicht. Toen de auto bij het verspringen van het licht naar groen weer begon te rijden, en toen nog steeds aan het niet-handsfree bellen was, konden de kijkers horen dat de agenten tegen elkaar zeiden, iets en de trant van: "Nu kunnen we hem aanhouden". Dus nadat de auto weer in beweging was gekomen. Ga deze aflevering eens herbekijken op de site van SBS6/Veronica.

Nogmaals dank voor jouw en ook de andere reacties.

Stephan

stephan.ijpelaar
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door stephan.ijpelaar » 02 nov 2009, 02:12

Seiko schreef:Stilstaan is niet te interpreteren als rijden, dan spreken we domweg geen Nederlands meer. In dit geval werd de telefoon niet vastgehouden tijdens het rijden dus is de boete onterecht. Klaar.
Mee eens, maar dat Nederlands wordt door de wet ook wel eens vrij geinterpreteerd. Niet-handsfree bellen is ook als je de GSM tussen oor en schouder hebt geklemt. Je hebt hem dan ook niet in de hand, maar wordt bij constatering door onze blauwe vrienden wel beboet. :?

pienterpookje
Circuit
Circuit
Contacteer:

Ongelezen bericht door pienterpookje » 02 nov 2009, 22:33

Omdat van ons Nederlanders wordt verwacht dat als wij een rijbewijs hebben, wij geen kleuters meer zijn.
En één geluid breekt plots de stilte,
Het komt uit de lucht en botst tegen torens en muren
't is een man aan de beiaard
En hij lijkt wel gek,
Hij speelt een lied dat wel uren mag duren...

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”