Parkeren auto gedeeltelijk voor onze uitrit

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
Arthur

Parkeren auto gedeeltelijk voor onze uitrit

Ongelezen bericht door Arthur » 26 mar 2005, 01:55

Wij hebben een oprit van 3 meter breed die grenst aan de oprit van onze buren (ook 3 meter breed).<br><br>Voor onze oprit gebeurd het vaak dat een auto wordt geparkeerd, die dan voor 1/3 soms<br>1/2 deel voor onze oprit staat :'(<br><br>Het gevolg is, dat wij onze oprit moeilijk af kunnen, en over de oprit van de buren moeten rijden.<br><br>Als wij de politie bellen, die vervolgens komen kijken, doen ze dit af met: wij kunnen niks doen, vraag de gemeente om een verkeersmaatregel te nemen. <br><br>De gemeente schuift het weer af op de politie door te zeggen: bel de politie die bereid is om verbaal op te treden.<br><br>Hoe kunnen wij de politie overtuigen, als ze komen kijken, dat ze deze auto die gedeeltelijk voor onze uitrit staat moeten bekeuren?

Voorbijganger
Rij-instructeur

Re: Parkeren auto gedeeltelijk voor onze uitrit

Ongelezen bericht door Voorbijganger » 26 mar 2005, 17:17

Laat ik beginnen met een deel van artikel 24 uit het RVV:<br><br>RVV artikel 24: <br><br>1. De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:<br><br>a. bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter daarvan;<br><br>b. voor een inrit of een uitrit;<br><br>Daaruit kun/mag je dus concluderen dat je voor geen enkele in- of uitrit mag parkeren; dus ook niet voor die van jezelf. 8)<br>Alleen kun je natuurlijk de politie niet VERPLICHTEN om een bekeuring voor deze overtreding uit te schrijven; dat maken zij zelf wel uit.......... :)<br>Als de auto echter zo hindelijk staat dat jullie daardoor nauwelijks meer op jullie eigen uitrit kunnen komen, dan zou je redelijkerwijs wel mogen verwachten dat men wel met de eigenaar van het voertuig in contact treedt en hem/haar verzoekt de auto daar niet op die wijze neer te zetten.<br>En eventueel dreigen met een bekeuring danwel weg laten slepen.<br>Maar zoals al gezegd, jullie kunnen dit niet afdwingen.<br><br>Ik denk dat je bij de politie ook meer bereikt met vriendelijk vragen dan op een dwingende manier iets voor elkaar proberen te krijgen.<br>Wel kun je bij weigering van de medewerking van de politie een klacht indienen bij de gemeente/burgemeester in de hoop dat die vervolgens de politie op haar taak/plicht wijst.

Arthur

Ongelezen bericht door Arthur » 27 mar 2005, 14:33

Dank je wel voor je reactie.<br><br>Helaas wil de eigenaar van deze auto, niet naar een gesprek zijn auto weg halen. <br><br>Alleen als we er helemaal niet in of uit kunnen, mogen we bij hem aan de deur komen, en zet hij dan even z'n auto aan de kant.<br><br>Maarja, wat nou als hij niet thuis is  ???<br><br>Maar niet iedereen bij ons kan super goed rijden, en is best lastig om goed de oprit op en af te kunnen komen.<br><br>Naast onze oprit staat namelijk gelijk de buitenmuur van ons huis, waar je dus tegenaan kunt rijden.

Domier

Ongelezen bericht door Domier » 29 mar 2005, 07:27

Misschien een idee om een bord "Wegsleep-regeling" op te hangen?<br><br>Of daadwerkelijk die regeling treffen met de gemeente. <br><br>Wanneer de buurman dan niet thuis is maar wel voor je uitrit staat dan kan je hem laten wegslepen. Dan kan ik je voor 95 % garanderen dat ie er niet meer gaat staan.

Worf

Ongelezen bericht door Worf » 30 mar 2005, 22:20

Een wegsleepregeling kan alleen als die ook als zodanig is opgenomen in de APV. En daar is weer een raadsbesluit voor nodig >:(

Arthur

Ongelezen bericht door Arthur » 30 mar 2005, 23:52

Wat moet ik nou?  :(<br><br>De gemeente wil niks ondernemen en de politie wil de auto niet bekeuren  :'(

DorienEliane

Ongelezen bericht door DorienEliane » 31 mar 2005, 09:31

ehhh tv programma ingeschakelen??? ::)

Irma
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Irma » 31 mar 2005, 15:09

Problemen met de overheid (of overheidsinstanties) waar je niet uitkomt?<br>De ombudsman.
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.

Arthur

Ongelezen bericht door Arthur » 31 mar 2005, 18:42

De ombudsman kan niks doen, want daar is onze gemeente niet bij aangesloten :(<br><br>Externe klachtencommisie hebben we ook niet :(

igg
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door igg » 01 apr 2005, 08:33

de rijdende rechter misschien?<br><br>of even langs een wetswinkel gaan, om te kijken welke stappen je kunt nemen.
eindelijk compleet

Gast

Ongelezen bericht door Gast » 29 mei 2005, 13:16

:evil: Ook wij hebben problemen met het parkeren voor de gezamelijk oprit van ons zelf en die van de buren.
Ik ben nu driftig aan het zoeken hoe je een wit niet parkeren kruis kan gaan regelen, moet toch kunnen. Mensen staan midden in de nacht te bekijken met z'n allen of we er nu net wel of niet uit kunnen rijden. Mentaliteit is droevig!!!!
Het hoort gewoon niet, discussie of we er wel of niet uit kunnen is dus al helemaal overbodig.
Maar ja als je 10 meter verder moet lopen is natuurlijk heel beroerd. En dan rijden ze ook nog geregeld tegen het vekeer in, lekker rustig zo'n een richtings verkeer straat! Dus niet.

Voorbijganger
Rij-instructeur

Ongelezen bericht door Voorbijganger » 30 mei 2005, 18:12

Anonymous schreef:Ik ben nu driftig aan het zoeken hoe je een wit niet parkeren kruis kan gaan regelen, moet toch kunnen.
Een wit kruis kán inderdaad helpen................... heeft alleen geen wettelijke betekenis. :(
Dus dat laatste zou ik maar NIET zeggen tegen de mensen die daar nu parkeren. :badgrin:

JBA
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door JBA » 30 mei 2005, 20:19

Zolang dit gedrag van de parkeerder niet direct het gevolg is van een onduidelijke situatie of enige andere inrichtingsprobleem heeft de gemeente geen bemoeienis in deze. Dan zouden ze voor iedere uitrit in de stad maatregelen moeten nemen.

Het lijkt me dan ook het meest voor de hand liggende dat de politie wel optreed. In beginsel kun je een politieambtenaar natuurlijk niet verplichten te verbaliseren, wat je in dit geval het liefste wel zou doen.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de verbalisant die ter plaatse is komen kijken niet heeft bekeurd.
Het lijkt mij handig om in gesprek te gaan met de wijkagent van je wijk. Deze kan bemiddelen tussen de partijen en indien nodig zijn collega's verzoeken om wel te bekeuren indien het weer gebeurd.

Mocht je er dan nog niet uitkomen dan kun je eventueel via een klacht of anders de ombudsman proberen je gelijk te halen. De politie is hier wel bij aangesloten.

Ik zou het wel in deze volgorde doen.

Succes,

Jerry

Gast

Ongelezen bericht door Gast » 18 jul 2005, 16:20

Je staat gewoon in jouw recht als je verlangt dat er voor jou uitrit niet geparkeerd wordt. Sterker nog ook zonder klachten van jouw kant hoort de politie een bekeuring onder de ruitenwisser van betrokken auto te schuifen. Zelfs als die auto van jou (de eigenaar) is. Het is zelfs nog zo (dit is een uitspraak van de hoge raad) dat als aan de overkant van een uitrit geparkeerd wordt, dit ook verboden is. Als je hierdoor moeilijk weg kunt rijden kan je hier een beroep op doen. Er staat in het wetsartikel de zin dat het parkeerverbod geld ter hoogte van een uitrit. Over welke weghelft het parkeerverbod geld wordt niets geschreven dus geld het voor beide weghelften!!!!
....
Het is jammer dat je wel in jouw recht staat, maar dat de politie gewoon te beroerd is om hun werk te doen.

JBA
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door JBA » 18 jul 2005, 17:38

Zoals ik in mijn antwoord al aangaf is het voor ons niet te beoordelen waarom de politie niet verbaliseert.
Ik zou dan ook enige voorzichtigheid in acht nemen met dat soort uitspraken, we zijn er immers niet bij geweest. De politie hoort overigens niet per definitie "een bon onder een ruitenwisser te schuiven", daarvoor hebben ze gelukkig discretionaire bevoegdheid.

Overigens spreekt de wet niet over "ter hoogte van een uitrit", maar over "voor een uitrit".

Maar dit alles hierboven staat ook in een eerder berichtje van voorbijganger.

Blijft natuurlijk staan dat het vervelend is voor Arthur die met dit probleem zit. Vooral dat hij kennelijk nergens zijn recht kan vinden.
Maar goed, daar hebben meerdere mensen hier al advies over gegeven.

Wel ben ik benieuwd naar de jurisprudentie waar je naar verwijst. Heb je een LJ nummer? Ik ken deze uitspraak namelijk niet en ben erg benieuwd.

Groeten,

Jerry

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”