Voorrang verlenen

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
Plaats reactie
limmer
Stapvoets
Stapvoets

Voorrang verlenen

Ongelezen bericht door limmer » 12 aug 2008, 13:15

Ik heb een vraag wie heeft er hier voorrang.
Misschien kent iemand de sitatie In Maastricht. Ik kom van de Ring en ga de oprit op naar de A2 (Knooppunt Europlein). Er staat een dubbele file op de autoweg. Voor mij rijdt een auto en ik volg di , we rijden ongeveer 30 km/uur en op de autoweg ongeveer 20 km/uur. Dan ziet mijn voorganger een gat voor een vrachtwagen geeft de richting links aan en voegt in. Ik prbeer hetzelfde te doen heb ook de richting links aan staan en probeer ook in te voegen, maar helaas, de bestuurder heeft mij niet gezien of wil mij er niet tussen laten, gevolg een aanrijding in mijn achterdeur.
Omdat het erg druk is stop ik op de vluchtstrook en stap uit, de bestuurder van de vrachtwagen doet dit ook en maakt een gebaar van sorry zo vat ik het tenminste op en vraagt mij of ik de politie wil bellen en laat zijn wagen midden op de weg staan. Daar heb ik geen behoefte aan daar er geen persoonlijk letselschade is. Ik vraag hem wel of hij de auto aan de kant wil zetten, voor het verkeer telaten doorstromen en dan een schade formulier in te vullen maar dat doet hij niet. Ik vraag hem dan om het schadeformulier in te vullen op de parkeerplaats, maar daar heb ik hem niet meer gezien.
Ik heb wel de naam van de firma genoteeerd maar geen kenteken en tuisgekomen het telefoonnummer gezocht van die maatschappij en met hun gebeld.
Zij gaan dit uitzoeken wie welke persoon dit is geweest en of zij schade hebben,want volgens hen ben ik schuldig. Volgens mij is hier sprake van ritzen of niet?
Wie is er hier nu fout

MofkaP
Circuit
Circuit

Re: Voorrang verlenen

Ongelezen bericht door MofkaP » 12 aug 2008, 16:18

Even kijken of ik het goed begrijp.

U wilt de file (zoveel mogelijk) ontlopen en rijdt deze rechts voorbij op een uitrijstrook bestemd voor een andere richting, om later u weer tussen de file te persen.

Als er al pijlen op het wegdek stonden dan overtreedt u de eerste regel:
Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft. Die is op zich al goed voor €150.

Als u van rijstrook wisselt dan heeft u de andere weggebruiker voor te laten gaan, dat is dus overtreding twee: Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Dat betekent dat u de ander in staat moet stellen ongehinderd zijn weg te vervolgen. Ook die is goed voor €150.

Dat heeft u niet gedaan. Kennelijk heeft u de ander gesneden waardoor een aanrijding is ontstaan.

Al met al lijkt mij uw weggedrag een typisch voorbeeld van een artikeltje 5 Wegenverkeerswet.
Ik kan mij voorstellen dat u geen behoefte had aan politie, want dan had u een fraaie bon tegemoet kunnen zien. Gezien uw verkeersgedrag tegenwoordig goed voor een strafbeschikking van minstens €500 en drie maanden ontzegging van de rijbevoegdheid.

Tenslotte begrijp ik dat u de plaats van het ongeval hebt verlaten zonder de ander behoorlijk de gelegenheid te hebben geboden om uw identiteit en en dat van uw voertuig vast te kunnen stellen; u bent immers naar een parkeerplaats gereden. Dat is geen overtreding maar een misdrijf.
De ander hoeft niet naar uw pijpen te dansen als u een aanrijding veroorzaakt.

Het is voor u te hopen dat de tegenpartij (alsnog) de zaak in der minne wil schikken en nog geen aangifte heeft gedaan terzake van het verlaten van de plaats van het ongeval. Want dan bent u pas echt de sigaar.
Afbeelding

Ni3ls
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door Ni3ls » 12 aug 2008, 20:35

Lijkt mij niet zoveel aan de hand. Het volgen van een gecombineerde in/uitvoegstrook alvorens in te willen voegen op de hoofdrijbaan is geen punt. Dat u hierbij het daar rijdende verkeer voor moet laten is helder. Als u richting aan geeft wil dit nog niet zeggen dat ze maar ruimte moeten maken. U moet zelf zorg dragen voor een veilig invoegen zonder iemand te hinderen.

Hierbij is een aanrijding ontstaan waarbij u bent gestopt en een voorstel heeft gedaan de parkeerplaats op te zoeken. Dat de andere partij dan niet stopt maakt hem eerder schuldig voor het verlaten van een plaats ongeval dan u. U wilde immers de gelegenheid bieden tot het uitwisselen van gegevens.

Het enige wat voor u overblijft is het niet voor laten gaan van ander verkeer bij een bijzondere verrichting, invoegen. De schuldvraag zal inderdaad bij u liggen voor zover opzet bij de vrachtwagen niet kan worden aangetoond.

Seiko
Autoweg
Autoweg

Ongelezen bericht door Seiko » 12 aug 2008, 21:40

Ik kan me wild ergeren aan die agressievelingen die onder het mom van 'ritsen' te menen zich altijd en overal maar voor te mogen gooien, anderen daarbij gewoon maar van de weg af drukkend :-X

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”