Wie krijgt de schuld?

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
Plaats reactie

Wie is schuldig?

Beiden?
3
27%
De rode auto?
1
9%
Ik?
7
64%

Totaal aantal stemmen: 11

jaccoha
Stapvoets
Stapvoets

Wie krijgt de schuld?

Ongelezen bericht door jaccoha » 05 mar 2008, 19:39

Hallo,

Ik heb een aanrijding gehad.
Ik stond voor de haaientanden te wachten op een kruising.
Het was donker en druk.

Van de rechterkant komt even geen verkeer.
Van de linkerkant komt een auto (rood in de tekening)
Deze geeft ruim van tevoren richting aan naar rechts.
De rode auto remt af, en maakt een afslaande beweging.

Ik trek op (blauwe auto)
Op dat moment schakelt de bestuurder van de rode auto het knipperlicht uit en gaat op het laatste moment toch rechtdoor.
Ongeluk tot gevolg.

Politie is erbij geweest, er is rapport opgemaakt.
De bestuurder van de rode auto geeft toe richting te hebben gegeven.
Ontkend een afslaande beweging te hebben gemaakt.

De mensen van de rode auto weigeren mijn schade formulier te bekijken/tekenen.
Ik heb ook niks van die mensen kunnen zien.

Wie krijgt hier de schuld?

Tekeningen ter verduidelijking van mijn verhaal.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Instructeur 2
Rij-instructeur

Re: Wie krijgt de schuld?

Ongelezen bericht door Instructeur 2 » 05 mar 2008, 20:04

Het lijkt erop dat jij aan het kortste eind gaat trekken. Je hebt namelijk geen voorrang verleend aan de kruisende bestuurder.

jaccoha
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door jaccoha » 05 mar 2008, 20:17

Instructeur 2 schreef:Het lijkt erop dat jij aan het kortste eind gaat trekken. Je hebt namelijk geen voorrang verleend aan de kruisende bestuurder.

Maar deze persoon gaf aan af te gaan slaan en deed dit vervolgens niet.

Afslaan zonder richting aan te geven is ook strafbaar, dan lijkt het mij dat dit andersom ook zo is.

Het kan toch niet zo zijn dat je altijd maar een knipperlicht kan gebruiken ook al sla je niet af.

Mij is geleerd, als je perongeluk verkeerd richting aangeeft bv links ipv rechts je toch linkstaf MOET gaan.
Laatst gewijzigd door jaccoha op 05 mar 2008, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 05 mar 2008, 20:19

Dat is precies de reden waarom ik altijd wacht tot de ander echt afslaat.
Die richtingaanwijzer zegt me niets.
Afbeelding

jaccoha
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door jaccoha » 05 mar 2008, 20:23

MofkaP schreef:Dat is precies de reden waarom ik altijd wacht tot de ander echt afslaat.
Die richtingaanwijzer zegt me niets.
Dat deed ik hier dus ook, de rode auto minderde vaart en maakte een afbuigende beweging, bedacht zich draaide het stuur om en gaf gas.
Op dat moment was ik aan het optrekken.

Ook is het zo, als je echt gaat wachten tot de afslaande auto daadwerkelijk niet meer rechtdoor kan gaan, dan is de volgende auto er alweer. zo kan je uren wachten voordat je over kunt steken.
Laatst gewijzigd door jaccoha op 05 mar 2008, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

marjoleine
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door marjoleine » 05 mar 2008, 20:24

Altijd? :? Nou dat hoef ik niet te proberen hoor, krijg ik gelijk een opmerking dat ik 'onnodig het verkeer op houd'
Auto rijden is zoveel meer dan instappen en weg rijden!

Ni3ls
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door Ni3ls » 06 mar 2008, 10:12

Denk inderdaad dat het erg lastig wordt.
Het is moeilijk aan te tonen maar misschien dat je iets kan doen met het art.5 WvW verhaal.
Hier is wel degelijk sprake van hinder/gevaar veroorzaken en mag je uitgaan van het afslaan van deze auto (vlotheidsbeginsel). Hoewel overeind blijft dat je geen voorrang mag nemen maar moet krijgen....

Helaas erg lastig en weinig kans van slagen, maar niet geschoten....
100% schadeloosstelling lukt echter nooit in deze.

jaccoha
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door jaccoha » 07 mar 2008, 14:08

Ni3ls schreef:Denk inderdaad dat het erg lastig wordt.
Het is moeilijk aan te tonen maar misschien dat je iets kan doen met het art.5 WvW verhaal.
Hier is wel degelijk sprake van hinder/gevaar veroorzaken en mag je uitgaan van het afslaan van deze auto (vlotheidsbeginsel). Hoewel overeind blijft dat je geen voorrang mag nemen maar moet krijgen....

Helaas erg lastig en weinig kans van slagen, maar niet geschoten....
100% schadeloosstelling lukt echter nooit in deze.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Is het niet zo dat wanneer iemand richting aangeeft op de voorangsweg zijn voorang op dat moment verliest?

Ni3ls
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door Ni3ls » 07 mar 2008, 15:10

jaccoha schreef: Bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Is het niet zo dat wanneer iemand richting aangeeft op de voorangsweg zijn voorang op dat moment verliest?
Nope, zoals je zin het al aangeeft rijdt deze bestuurder nog op de voorrangsweg en blijft voorrang behouden tot deze er vanaf is.

dikkepiet
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door dikkepiet » 04 apr 2008, 13:56

Ik heb dit in het verleden ook meegemaakt; de andere bestuurder deed het volgens mij zelfs expres! Ik stond te wachten voor de haaientanden en de van links komende bestuurder in een oud verrot golfje gaf richting aan naar rechts. Ik gaf alvast gas en liet de koppeling al iets opkomen toen ik merkte dat hij gewoon rechtdoor reed. Ik stond meteen op de rem en hij schoot vlak voor me langs. Je schrikt je de t.... Waarschijnlijk probeerde hij op die manier om nog wat geld voor zijn sloopwaardige voertuig te krijgen...

Ik heb ervan geleerd: wacht sindsdien altijd of de desbetreffende auto ook daadwerkelijk afslaat.

Voor mijn gevoel zou in dergelijke gevallen de andere bestuurder óók schuld moeten krijgen, maar ik ben bang dat dat in de praktijk niet zo uitpakt. Zoals Ni3ls als schreef: je mag geen voorrang némen...
Rij niet alsof de weg van u is, rij alsof de auto van u is."
(Sam Ewing)

Maatje
Circuit
Circuit
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maatje » 04 apr 2008, 19:20

Ik heb dit in het verleden ook meegemaakt; de andere bestuurder deed het volgens mij zelfs expres! Ik stond te wachten voor de haaientanden en de van links komende bestuurder in een oud verrot golfje gaf richting aan naar rechts. Ik gaf alvast gas en liet de koppeling al iets opkomen toen ik merkte dat hij gewoon rechtdoor reed. Ik stond meteen op de rem en hij schoot vlak voor me langs.
Ik heb dit laatst ook meegemaakt. Was een stationcar met moeder en drie losse kinderen erin. Zij had haar knipper naar rechts uit. Waarschijnlijk had ze het te druk met het in bedwang houden van haar kroost, want ze sloeg vervolgens niet af. Ik gaf al gas, want het was een druk kruispunt en ik stond al een tijdje te wachten. Ik gaf gelukkig een héleboel gas en glipte net vóór haar langs. Ze schrok er zelf ook van, ze was totaal niet met het verkeer bezig. Ik wilde nog obscene gebaren maken, maar heb geleerd dat dat eigenlijk niet netjes is... ;-) Dan maar goed vloeken in de auto zelf.

Wolfie
Autosnelweg
Autosnelweg

Ongelezen bericht door Wolfie » 06 apr 2008, 12:17

Er zijn zat mensen die hun richtingaanwijzer fout of niet gebruiken (denk even aan al die geërgerde momenten dat je voor een rotonde staat te wachten en de aankomende auto tóch afslaat, terwijl hij geen richting aangaf :roll: ) Je hebt ook mensen die richting aangeven, terwijl ze dat niet doorhebben. Daarom denk ik altijd maar zo dat je niet blind moet vertrouwen op een auto die zijn richting aangeeft... Ik wacht toch altijd af of de auto écht gaat afslaan en niet gewoon rechtdoor blijft rijden (als fietser ook een paar keer meegemaakt, waardoor ik ook bijna aangereden ben...)

Maar in pricipe, als ik dit zo lees.. is het wel een beetje een l*llige situatie geweest, omdat de auto toch een afslaande beweging maakte..

Bah! Ik leef met je mee..
Samen, met niets dat daarbuiten bestaat.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”