verkeersles 12 jarigen

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
Plaats reactie
wendy
30 Km zone
30 Km zone

verkeersles 12 jarigen

Ongelezen bericht door wendy » 16 okt 2007, 21:44

Goedenavond.

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen..
Ik mag over 2 weken een uurtje theorieles geven tijdens een verjaardagsfeestje aan een groep kinderen in de leeftijd van 12 jaar.
Denken jullie met mij mee?

Ik heb een aantal items:
-lopen/spelen op straat
-fietsen op straat/verlichting/reflectie
-autogordel/autostoel
-fietsen naar school/huis/sportvereniging
-verkeersregels
-gedrag
-kleding
-waar hoort bagage.

Nu is het zo dat een uur natuurlijk omvliegt maar deze punten zou ik toch graag aan willen snijden.
Hebben jullie nog vragen of ben je nieuwschierig naar de mening van een 12-jarige over een bepaald onderwerp, laat het me weten..

Groetjes Wendy..

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Re: verkeersles 12 jarigen

Ongelezen bericht door De kieb » 16 okt 2007, 22:00

wendy schreef:Goedenavond.

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen..
Ik mag over 2 weken een uurtje theorieles geven tijdens een verjaardagsfeestje aan een groep kinderen in de leeftijd van 12 jaar.
Denken jullie met mij mee?

Ik heb een aantal items:
-lopen/spelen op straat
-fietsen op straat/verlichting/reflectie
-autogordel/autostoel
-fietsen naar school/huis/sportvereniging
-verkeersregels
-gedrag
-kleding
-waar hoort bagage.

Nu is het zo dat een uur natuurlijk omvliegt maar deze punten zou ik toch graag aan willen snijden.
Hebben jullie nog vragen of ben je nieuwschierig naar de mening van een 12-jarige over een bepaald onderwerp, laat het me weten..

Groetjes Wendy..
Ik heb ook les gegeven aan die leeftijdsgroep. Ik heb wat ideetjes gehaald van o.a. deze site
Juiste beslissingen berusten op ervaring.
Ervaring berust op onjuiste beslissingen.

margriet
Autoweg
Autoweg
Contacteer:

Ongelezen bericht door margriet » 17 okt 2007, 20:52

ik zou tenminste niet allemaal droge kost voorschotelen ;)

Maar mischien wat spelenderwijs ook oefenen?? Op een verjaarspartij kun je veel dingen regelen, en met elkaar "naspelen".

Ook bijvoorbeeld de "voorrangsweg, en jij komt van rechts"...Wie heeft er voorrang en waarom?

De "rechtdooropdezelfdeweg-regel" is voor mij altijd zó ingegoten, dat ik hem precies weet toe te passen ;) En het is een regel die je als fietser niet zo snel meekrijgt.

handig: stoplichten voor fietsers en gewone lichten (verschllen en hoe je op kan merken dat jij op een ander moment mag oversteken dan dat de auto's naast je rechtsafslaan enz.).

gedrag als pa en ma op de snelweg met pech staan (uitstappen aan bijrijderskant, áchter de vangrail en als het even kan een reflecterend hesje!). (zo leren paps en mams het misschien ook weer :D Pas zag ik een hele familie langs de kant... pa druk met wiel vervangen, kleine kinderen (tussen 3-7 jaar ofzo) die gewoon op de vluchtstrook achter de auto aan het SPELEN waren!! :( )

Nou ja, wie weet heb je hier wat aan! :)

Ben ook wel benieuwd wat de kids ervan vinden! Ohw, nog wat praktische zaken voor aan jouw lijstje:

Hoe sla ik af? (kijken, hand uitsteken, kijken en oversteken) enz. enz. enz.

Misschien kun je een soort "schipper mag ik overvaren" met verkeersregels doen?

veel plezier in ieder geval !!! :D

wendy
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door wendy » 17 okt 2007, 21:25

Bedankt dat jullie meedenken, geweldig...!

Nu is het zo dat over een poosje deze kinderen minimaal drie kwartier moeten fietsen voor ze op het voortgezet onderwijs zijn (dorp buitenaf).
Mijn idee was een beetje om daar op in te spelen (een meter reflectielint kado doen voor op de jas ofzo)
ik zie ze namelijk niet zo gauw met een hesje om van huis vertrekken, je bent tenslotte al 12..
Volgens mij doen ze dit jaar ook verkeersexamen op school dus dit avondje kan een mooie opstap zijn.

Mijn grootste doel is: wat denkt/vindt enz. een 12-jarige van het verkeer zodat ik dit ook weer toe kan passen tijdens de theorie en praktijklessen.
Zelf ben ik ook al wel op internet aan het speuren geweest maar het meeste heb ik tot nu toe uit de praktijksituaties gehaald.
Zelf heb ik 2 kinderen van 15 en 10 jaar die mij ook vertellen wat ze in het verkeer doen, ....ooohhhh help!
Nu moet ik zeggen dat de 15-jarige echt een flierefluiter is en de 10-jarige bloedserieus (vinger uitsteken, over de schouderlijn kijken enz.) maarja ook zij gaat richting de dwarse pubertijd.....

Meer reacties blijven van harte welkom.
Groetjes Wendy.

wendy
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door wendy » 28 okt 2007, 13:49

Gisteravond de theorieles gegeven.
De afgelopen week heb ik de powerpointpresentatie gemaakt en getest bij mijn bijna 11-jarige dochter, dankzij jullie tips veel info gevonden op het net.
De kleine meid vond het helemaal geweldig en dankzij haar opmerkingen nog een paar wijzigingen aangebracht.
Wat ik wel heb geleerd is dat deze doelgroep ontzettend bereidwillig en leergierig is.

Ik heb een presentatie gedaan die erop berust is dat ze meedenken en hun mening mogen geven, nou dat heb ik geweten.... :D
De bedoeling was om een uurtje bezig te zijn maar het liep uit, dankzij de inbreng van de leerlingen.
Het positieve commentaar was dan ook: we vonden het erg leuk..
Na afloop heb ik ze voor hun inzet een reflectiesetje cadeau gedaan voor op de fiets en kleding.

Groetjes Wendy.

margriet
Autoweg
Autoweg
Contacteer:

Ongelezen bericht door margriet » 29 okt 2007, 12:52

wat ontzettend leuk dat het zo'n succes geworden is!!! Schitterend :D

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”