richting aangeven bij afbuigende voorrangsweg

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
Irma
Circuit
Circuit

Re: richting aangeven bij afbuigende voorrangsweg

Ongelezen bericht door Irma » 12 aug 2007, 06:50

Arme Tuur, hij wist absoluut niet tegen wie hij het opnam...... :lol:
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.

Toontje

Ongelezen bericht door Toontje » 12 aug 2007, 07:10

Tuur moet haast wel de opperrechter van Nederland zijn, want hij legt zich zelfs niet neer bij uitspraken van rechters.

Geachte Heer MofkaP,
Nog even deze: het onderbord "Afbuigende voorrangsweg" wordt ook gebruikt bij minder-haakse hoeken. Als de hoek nu in de buurt van de 120-135 graden komt, hoe zit het dan?

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 12 aug 2007, 19:50

Toepassing van het onderbord bij een voorrangsweg of voorrangkruising is niet gewenst.
Beter is het de wegconstuctie zo aan te passen dat het verloop van de voorrang tevens het verloop van de weg is. De "rechtdoorgaande" weg wordt dat als zijweg geconstueerd.

Helaas is dat in veel gevallen niet mogelijk of is er geen geld voor wegaanpassing.
Als het verloop van de voorrang(sweg) afwijkt van het verloop van de - meestal rechtdoorgaande - weg, dan moet richting worden aangegeven. Immers met volgt de voorrangsweg maar verlaat de doorgaande weg.

Het komt ook voor bij een T kruising of splitsing, de voorrangsweg gaat naar rechts en de ondergeschikte weg gaat naar links. Als de wegconstructie niet goed is uitgevoerd, dan wordt het onderbord toegepast en moet richting worden aangegeven.

In alle gevallen waarin een voetganger rechtdoor gaat op dezelfde weg moet de bestuurder, indien er sprake is van afslaan, de voetganger voor laten gaan. Ook bij afbuigende voorrang. De voetganger hoeft de afslaande bestuurder geen voorrang te verlenen; voorrang geldt alleen tussen bestuurders.
In het geval van een vork-splitsing wordt het natuurlijk arbitrair. In dat geval geldt: geef je verstand de voorrang. Het is niet zo verstandig een voetganger aan te rijden.
Afbeelding

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 13 aug 2007, 19:43

Drempeltuur schreef:

Het is nu wel erg rustig hoor.........

Toch maar de kuierlatten aangetrokken..............
(!7
Juiste beslissingen berusten op ervaring.
Ervaring berust op onjuiste beslissingen.

Hawkie1964
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 13 aug 2007, 21:31

Ach ... dan gooi ik er nog een plaatje tegenaan uit het Engelse boek van Verjo 8-) 8-)
Afbuigende voorrangsweg.JPG
Als je een afbuigende voorrangsweg op deze manier bekijkt, zou je de "rechtdoorgaande" voetganger niet voor hoeven te laten gaan.

Dan heb ik toch een vraagje aan MofkaP:
als jij je bezig houdt met verkeerswetgeving, zou het dan niet handig zijn om wetten te maken die duidelijk zijn en die niet aanzetten tot twijfels ???

Het bovenstaande plaatje staat al jaren in het Verjo theorie boek en iets dergelijks heb je ook al gezien in een boek van Veka Best.

Ik zou zeggen: neem met al jou wijsheid eens contact op met de twee grote leveranciers van theorieboeken. Misschien komen er dan leerlingen die het WEL leren zoals de wetgever het bedoeld heeft. Nu leren ze het allemaal op -wat jij verteld- de foute manier ...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 13 aug 2007, 22:16

Hawkie, voorrang verlenen gebeurt alleen door bestuurders en niet door voetgangers. Dat is toch niet zo moeilijk.

Wat betreft het contact opnemen met een brancheorganisatie, vraag dat maar eens aan Ferry.
De organisatie wenst niet in discussie te gaan met niet leden over de verkeersregels.
Daar zakt je motorbroek van af.
Afbeelding

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 13 aug 2007, 22:29

Hawkie1964 schreef:Ach ... dan gooi ik er nog een plaatje tegenaan uit het Engelse boek van Verjo 8-) 8-)
Afbuigende voorrangsweg.JPG
Als je een afbuigende voorrangsweg op deze manier bekijkt, zou je de "rechtdoorgaande" voetganger niet voor hoeven te laten gaan.

Dan heb ik toch een vraagje aan MofkaP:
als jij je bezig houdt met verkeerswetgeving, zou het dan niet handig zijn om wetten te maken die duidelijk zijn en die niet aanzetten tot twijfels ???

Het bovenstaande plaatje staat al jaren in het Verjo theorie boek en iets dergelijks heb je ook al gezien in een boek van Veka Best.

Ik zou zeggen: neem met al jou wijsheid eens contact op met de twee grote leveranciers van theorieboeken. Misschien komen er dan leerlingen die het WEL leren zoals de wetgever het bedoeld heeft. Nu leren ze het allemaal op -wat jij verteld- de foute manier ...

Hallo Hawkie,

Een mooier plaatje heb ik niet kunnen vinden. Geweldig voorbeeld. Tja, dat is een foto die de hele topic uitlegd. Nu ben ik het wel eens met Mofkap over dat voetgangers geen bestuurders zijn maar laten we er maar niet van uit gaan dat in deze situatie de voetganger overal kan oversteken en wij hem dus overal voor moet laten gaan (geen voorrang geven) maar voor laten gaan. Die voetgangers moeten gewoon wachten met oversteken of een VOP gebruiken of een roodwitte stok aanschaffen of mank gaan lopen of????

Groeten............

Enne, even aan allen, heb niemand willen beledigen ofzo dus mocht iemand zich bezwaard voelen, mijn excuses.
Vind bovenstaand plaatje weer een mooi iets.
Jammer dat zelfs Mofkap en Ferry niets teweeg kunnen brengen voor dit soort situaties, ben vandaag toch weer 2 van dat soort situaties tegengekomen. Gelukkig waren daar geen voetgangers die mij aan het twijfelen brachten.

Toedels...........

Hawkie1964
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 13 aug 2007, 23:04

MofkaP schreef:Hawkie, voorrang verlenen gebeurt alleen door bestuurders en niet door voetgangers. Dat is toch niet zo moeilijk.
Nee, da's inderdaad niet moeilijk. Maar lees dan wel ff wat er staat voor je weer kritiek geeft !!!

Ook jouw zogenaamde "rechtdoorgaand verkeer" hoef je volgens dit plaatje niet voor te laten gaan.

Je klaagt wel dat Veka Best, Verjo en Gratis theorie er niets van snappen, maar probeer dan als "wetgever" daadwerkelijk iets te doen voor de verkeersveiligheid.
Zeggen dat zij er niks van snappen is makkelijk. Actie om tot goede oplossingen te komen voor de verbetering van de verkeersveiligheid lijkt mij een beter plan.
Laatst gewijzigd door Hawkie1964 op 13 aug 2007, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Hawkie1964
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 13 aug 2007, 23:13

MofkaP schreef:De organisatie wenst niet in discussie te gaan met niet leden over de verkeersregels.
en
MofkaP schreef:Om een tipje van de sluier op te lichten:
Ik ben geen rijschoolhouder of rijinstructeur.
Ik houd mij bezig met de totstandkoming van verkeerswetgeving.
Als ik dat lees dan zou jij toch iemand met wat meer "gewicht" moeten zijn dan een zogenaamd "niet lid" ???

manne
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door manne » 31 aug 2007, 22:04

het antwoord op de vraag of je richting aan moet geven is: JA!!
Zie ook : http://www.gratistheorie.nl/auto/kruispunten/p07.htm

Groeten,
Manne

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 01 sep 2007, 21:11

Tja,

Daar gaan we weer..............is inderdaad wel 'handig' om het te doen maar of het nu moet staat nog steeds nergens in de wet omschreven. Weer zo'n gedragsregel.

Enne, citaat van Mofkap,
"De voetganger hoeft de afslaande bestuurder geen voorrang te verlenen; voorrang geldt alleen tussen bestuurders. Het is niet zo verstandig een voetganger aan te rijden."

Dus met andere woorden, de voetganger kan ten alle tijde overal een weg oversteken want de voetganger hoeft niemand voorrang te verlenen want zij zijn geen bestuurders. Laten ze het maar niet te letterlijk nemen, dan wordt het helemaal een chaos.................haha.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 12 feb 2009, 11:56

Nog meer mensen die zich willen aanmelden voor een opfriscursus: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?9 ... sg-3914806

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 23 feb 2009, 10:48

*schop*

@Mofkap
Toch nog een vraagje over zo'n geval.
Stel dat de motorrijder rechtdoor wil, dus waar de auto nu staat, en er komt een vrachtauto van rechts die de voorrangsweg wil volgen.

Moet je links richting aangeven? Denk het niet want je gaat recht door.
Maar wie heeft dan voorrang? Een geval van verkeerstekens gaan voor verkeersregels?

Afbeelding

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 23 feb 2009, 11:58

Laat ik eerst zeggen dat de situatie op het plaatje niet de schoonheidsprijs verdient van wegaanleg.
In de juiste vormgeving wordt de rechtdoorgaande weg als echte zijweg geconstueerd, dan is het onderbord ook niet nodig.
Nu zit het er net tussen in, niet het één, niet het ander.

In jouw voorbeeld gaat eerst de vrachtauto, dan de rechtdoorgaande motor en dan de auto.

Afbeelding
Afbeelding

ferry
Circuit
Circuit
Contacteer:

Ongelezen bericht door ferry » 23 feb 2009, 12:08

en wanneer de voetganger?
Mijn oude buurman zei altijd: "Van vragen wordt je wijs".
Hij vroeg nooit iets.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”