richting aangeven bij afbuigende voorrangsweg

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
ferry
Circuit
Circuit
Contacteer:

Re: richting aangeven bij afbuigende voorrangsweg

Ongelezen bericht door ferry » 10 aug 2007, 16:19

Waar en hoe kan de voetganger zien dat hij een voorrangsweg nadert?
Aan de haaientanden op de trottoirtegels????????
Aan het stopbord of naderingvoorrangsbord tussen de struiken???????

En de motorrijder blijft NIET op dezelfde weg rijden.

Stel dat hij nu op de Kastanjelaan rijdt, dan rijdt hij na de bocht toch echt op het Eekhoorntjespad!!!!!
Mijn oude buurman zei altijd: "Van vragen wordt je wijs".
Hij vroeg nooit iets.

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 10 aug 2007, 16:59

ferry schreef:Waar en hoe kan de voetganger zien dat hij een voorrangsweg nadert?
Aan de haaientanden op de trottoirtegels????????
Aan het stopbord of naderingvoorrangsbord tussen de struiken???????

En de motorrijder blijft NIET op dezelfde weg rijden.

Stel dat hij nu op de Kastanjelaan rijdt, dan rijdt hij na de bocht toch echt op het Eekhoorntjespad!!!!!
Nou laat maar weer, verklaar dan eerst eens de foto. Er wordt maar steeds iets geroepen maar geen antwoorden gegeven.

Wordt tijd om de oogjes na te kijken want zie je die twee borden nu echt niet welke de motorrijder passeert??

Geef daar nu eens antwoord op dan, VERKLAAR DAT DAN EENS.

En het zou best kunnen dat de weg een andere naam krijgt maar dat veranderd niets aan de zaak.

En heb je nu eens de tekst gelezen naast de foto??
Geef daar nu eens antwoord op..........

Even een EDIT:

En als sluiter een mooie link van een voor jullie bekende site.

http://www.gratistheorie.nl/Motor/afslaan/p04.htm

en dan even de onderste situatie bestuderen, haha, tja............dat wordt eventjes teruggaan naar het CBR voor een proeftheorielesje..........

Topic gesloten denk ik............

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 10 aug 2007, 22:44

Aan:

Ferry, Mofkap en de Kieb,

Het is nu wel erg rustig hoor.........

Toch maar de kuierlatten aangetrokken..............

Je mag best toegeven als je er een keertje naast zit hoor...........of gewoon zeggen dat die uitleg van 'gratistheorie.nl' wel erg aansloot op het verhaal van Drempeltuur.

Succes met het beantwoorden van de andere vragen...................

Groeten,
Tuur. of wordt ik nu hierdoor er weer uitgegooid, haha.

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 10 aug 2007, 23:27

Drempeltuur schreef:Aan:

Ferry, Mofkap en de Kieb,

Het is nu wel erg rustig hoor.........

Toch maar de kuierlatten aangetrokken..............

Je mag best toegeven als je er een keertje naast zit hoor...........of gewoon zeggen dat die uitleg van 'gratistheorie.nl' wel erg aansloot op het verhaal van Drempeltuur.

Succes met het beantwoorden van de andere vragen...................

Groeten,
Tuur. of wordt ik nu hierdoor er weer uitgegooid, haha.
Citeer mijn in jouw ogen foute antwoord even.
Juiste beslissingen berusten op ervaring.
Ervaring berust op onjuiste beslissingen.

Hawkie1964
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 10 aug 2007, 23:52

Als we onderstaande plaatje nog eens bekijken met de uitleg van Veka Best erbij ...

Afbeelding

... dan lijkt de volgorde "1. motor - 2. voetganger - 3. auto" de juiste te zijn.

Ook in het boek van Verjo "Wegwijzer in het verkeer" staat op blz. 9-57 een tekening hoe je een afbuigende voorrangsweg eigenlijk moet zien.

Zal proberen volgende week het Verjo plaatje hierin te krijgen.

Toontje

Ongelezen bericht door Toontje » 11 aug 2007, 00:32

Ferry,

Hoe rijm je dit verhaal . . .
ferry schreef:Volgens mij loopt de voetganger op weg "A" en blijft hij op weg "A" lopen!

De motorrijder rijdt op weg "A" en slaat af naar weg "B".

Voor "A" en "B" mag je iedere willekeurige naam invullen.

Er van uitgaande dat de voetganger de theoriregels kent, zal hij tot de volgende beslissing komen: Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor aflaand verkeer.
. . . met de laatste situatie op deze (http://www.gratistheorie.nl/Motor/afslaan/p04.htm) pagina?

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 11 aug 2007, 07:43

Ik mag veronderstellen dat de informatie op de website van gratis theorie snel wordt aangepast.

Overigens schandalig dat in het leerboek van Veka dergelijke fouten staan.

De tegemoetkomende voetganger op dezelfde weg gaat gewoon voor.
Conform de bepaling van artikel 18 lid 1 van het RVV 1990.

De onderborden 711 t/m 713 geven aan dat het verloop van de voorrang niet hetzelfde is als het verloop van de doorgaande weg, maar naar links of rechts afbuigt. Alsdan wordt richting aangegeven, immers er wordt afgeslagen.

Het is overigens een minder gewenste weginrichting. Beter is het als het verloop van de weg tevens het verloop van de voorrang is en de "rechtdoorgaande weg" als zijweg is geconstrueerd.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MofkaP op 11 aug 2007, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 11 aug 2007, 08:47

Citeer mijn in jouw ogen foute antwoord even.[/quote]

Hallo Mofkap,

Ja, iets te snel ook jou erbij genoemd maar dat was meer naar aanleiding van de zin:

Het is mij niet duidelijk of tuur al een rijbewijs heeft of een theorie-examen heeft gedaan.
Ik heb slechts één advies: zorg voor een goede verzekering, met rechtsbijstand.

Vandaar, ik blijf er namelijk nog steeds bij dat die voetganger moet wachten want hij komt duidelijk van een andere weg.
Het boek (volgens de foto te lezen) geeft dit ook aan, de url die verwijst naar de site van gratis theorie geeft het ook aan.
In al deze gevallen wordt aangegeven dat de voetganger dient te wachten. (ervan uitgaande dat hij niet mank loopt, een wandelstok of een rood/wit geblokt stok bij zich heeft).

Ik denk dat er door jullie teveel 'opleidingstechnisch' naar gekeken wordt zoals jullie het de leerlingen vertellen.
Uiteraard is het goed dat de zwakkere verkeersdeelnemer beschermt moet worden en dat jullie de leerlingen aanleren deze zo vaak mogelijk voor te laten gaan.

Nogmaals, het ging mij erom hoe het geregeld is bij wet. En dan is het in dit geval nog steeds jammer voor de voetganger.
Wat ik wel mooi uitgelegd vind is dat de situatie idd niet gewenst is. Als ik die twee tekeningen zie dan is het inderdaad veel beter als dit soort situaties opgelost worden door die ene 'juiste' tekening waarwbij die "zijweg" er HAAKSER op gesitueerd zou worden. Dan wek je beter de indruk van een zijweg. Nu is dat in ons geval ook alleen geografisch gezien gaan er 'mensen' denkfouten maken omdat ze zichzelf van een 'rechtdoorgaande' weg af zien komen wat niet het geval is.

En wat Toontje ook zegt, tja, en het VKA boek én de site van gratistheorie niet goed?? Denk toch dat het goed is hoor.

Groeten en een ieder een goed weekend.

Tuur

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 11 aug 2007, 11:47

De vraag kwam van mij en niet van Mofkap, maar goed Drempeltuur. Verklaar met jouw wettekst dit verkeersbord even want dit druist volgens jouw redenering tegen de wet in, toch? (volgens mij trouwens ook hoor :-) :
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Juiste beslissingen berusten op ervaring.
Ervaring berust op onjuiste beslissingen.

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 11 aug 2007, 12:56

De kieb schreef:De vraag kwam van mij en niet van Mofkap, maar goed Drempeltuur. Verklaar met jouw wettekst dit verkeersbord even want dit druist volgens jouw redenering tegen de wet in, toch? (volgens mij trouwens ook hoor :-) :

Haha, ja, die is goed...........druist zeker tegen alle WEL BESTAANDE borden in, maar dit bord waarschuwt alleen maar de mensen die BLIND ervan uitgaan dat ze voorrang hebben als ze de weg volgen en dat ze hierdoor geattendeerd worden dat er ook fietser rijden. Een soort LET OP bord maar zonder dat er aan de (brom) fietser eigenlijk echt voorrang verleend dient te worden.

Deze zal vast gemaakt zijn door een overijverige gemeenteambtenaar die een tijdelijke oplossing zocht voor een vermoedelijke 'tijdelijke' situatie.

Wel heel netjes verzonnen voor de veiligheid van de (brom) fietsers op die plek, ben alleen bang dat als er echt iets gebeurd men niet kan terugvallen op dit 'niet officiële' bord.

Maar wel héél leuk gevonden.........

Het voorrangsbord icm het afbuigende voorrangswegbord kan nog maar dat ze er dan een fietspad doorheen tekenen, haha. Wel komisch.

Ben het met je eens en denk dat dit een leuk bord is voor Dhr Spee

Groeten,
Tuur :lol: :lol: :lol:

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 11 aug 2007, 16:05

De kieb schreef:Verklaar met jouw wettekst dit verkeersbord even want dit druist volgens jouw redenering tegen de wet in, toch? (volgens mij trouwens ook hoor :-) :
Het druis niet tegen de wet in, maar het is wel een merkwaardige situatie.

Bij een alleen links gelegen (brom)fietspad rijden (brom)fietsers op dezelfde voorrangsweg als het motorvoertuig dat op de rijbaan van de voorrangsweg rijdt.

De op het (brom)fietspad in dezelfde richting rijdende (brom)fietsers zijn evenzo voorrangsgerechtigd als de links afslaande bestuurder van een motorvoertuig; immers zij rijden ook op dezelfde voorrangsweg.

Zij gaan echter rechtdoor en de bestuurder van het motorvoertuig slaat (links) af. Daarom genieten zij voorrang. Dat is ook conform de vigerende rechtspraak.

Persoonlijk vind ik die situatie ongewenst en gevaarzettend; het ware beter geweest als de voorrang voor de (brom)fietsers zou worden beëindigd door het plaatsen van haaientanden op de plaats waar zij de rijbaan kruisen.
Afbeelding

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 11 aug 2007, 17:40

Hallo,

Ja, is inderdaad niet echt een geweldige situatie. Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen. Blijf erbij dat het indruist tegen alle BESTAANDE borden.

Het volgende kan ik niet volgen van je:

De op het (brom)fietspad in dezelfde richting rijdende (brom)fietsers zijn evenzo voorrangsgerechtigd als de links afslaande bestuurder van een motorvoertuig; immers zij rijden ook op dezelfde voorrangsweg.

Zij gaan echter rechtdoor en de bestuurder van het motorvoertuig slaat (links) af. Daarom genieten zij voorrang. Dat is ook conform de vigerende rechtspraak.
[quote][quote]

Het 1e gedeelte klopt: Zelfde voorrangsweg echter het 2e gedeelte: Zij (brom(fietsers)) gaan rechtdoor en de bestuurder van het motorvoertuig slaat links af, NEE..........de fietser slaat officieel rechts af (gaat van de voorrangsweg af en het motorvoertuig gaat met de voorrangsweg mee en buigt mee naar links maar slaat officeel niet af en hoeft derhalve geen richting aan te geven. Voor de duidelijkheid is het wel weer handig om richting aan te geven maar hoeft niet. (weer de eerste stelling van ons).

Groeten..............het blijft een leuk onderwerp........

Groeten,
Tuur

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 11 aug 2007, 18:07

Het is verheugend dat tuur het beter weet dan de wetgever, de rechter en de verkeersdeskundigen.
Afbeelding

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 11 aug 2007, 18:33

Tja, en dat dacht en denk ik nu ook steeds van de anderen, leuk he, zo'n forum.

Ik weet inmiddels dat rijschoolhouders het allemaal goed, denken te, weten. Maarre, gezien al die laatste antwoorden van jullie en ook van Ferry laat ik het hier wel bij zitten.

Het IWAB gehalte is mij hier te hoog...............

Hopelijk nemen de leerlingen niet alles over van jullie.........

Als jij durft te zeggen dat het LINKSAFSLAAN heet als je de bocht vervolgt op de afbuigende voorrangsweg waar je zelf op rijdt, haha, laat mij niet lachen, en als je de afbuigende voorrangsweg AFGAAT je geen richting hoeft aan te geven, haha, laat mij weer niet lachen. wanneer heb jij je theorie gehaald, bij je eigen rijschool ofzo?? Op deze manier komen jullie nog eens van het RVV en WvW in het WvS te raken.........enne, succes met het uitleggen van jullie gedachtengangen over deze situaties bij de verzekeringsmaatschappijen.

Het is jammer dat het knopje uitschrijven niet aanwezig is op deze site maar misschien leest Ferry nog mee en mag hij mij ervan afhalen. Ook hem hoor ik niet meer nadat ik het voorbeeld van gratistheorie.nl heb laten zien.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Een verzekeringsexpert.

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 11 aug 2007, 18:58

Tuur, de houding die jij aanneemt wordt pedanterie genoemd.

Om een tipje van de sluier op te lichten:
Ik ben geen rijschoolhouder of rijinstructeur.
Ik houd mij bezig met de totstandkoming van verkeerswetgeving.

Maar je mag altijd eigenwijs blijven en lachen, vooral om je eigen domheid dan.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”