richting aangeven bij afbuigende voorrangsweg

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
MofkaP
Circuit
Circuit

Re: richting aangeven bij afbuigende voorrangsweg

Ongelezen bericht door MofkaP » 07 aug 2007, 22:40

Drempeltuur schreef:Duidelijk plaatje iig.

Voor die voetganger moet het ook duidelijk zijn tenslotte dat hij moet wachten. De voetganger zal aan de motorrijder voorrang moeten verlenen. Of de motor nu richting aangeeft of niet.
Het is mij niet duidelijk of tuur al een rijbewijs heeft of een theorie-examen heeft gedaan.
Ik heb slechts één advies: zorg voor een goede verzekering, met rechtsbijstand.
Afbeelding

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 09 aug 2007, 19:07

MofkaP schreef:
Drempeltuur schreef:Duidelijk plaatje iig.

Voor die voetganger moet het ook duidelijk zijn tenslotte dat hij moet wachten. De voetganger zal aan de motorrijder voorrang moeten verlenen. Of de motor nu richting aangeeft of niet.
Het is mij niet duidelijk of tuur al een rijbewijs heeft of een theorie-examen heeft gedaan.
Ik heb slechts één advies: zorg voor een goede verzekering, met rechtsbijstand.

Tja, het is maar hoe je het bekijkt, nu even niet met het 'nieuwe rijden' in ons achterhoofd maar even volgens de regels van de wet en als ik dus op die motor zou zitten dan heeft die voetganger toch echt pech en zal hij moeten wachten. Het blijft een voorrangsweg die de voetganger wil oversteken. En dan geen gedram over 'geografisch gezien gaat de voetganger rechtdoor' maar gewoon feitelijk kijkend naar de verkeerssituatie en de wettelijke regels over wie nu eigenlijk wie voorrang moet verlenen. Want men praat nog altijd over "rechtdoorgaand verkeer op DEZELFDE WEG" en dat is het dus niet voor de voetganger ten opzichte van de motorrijder.

Ik heb het natuurlijk wel over het plaatje met die motor/automobilist en die voetganger en niet dat andere simpele plaatje waar iederen elkaar voor moeten laten gaan en dat er dus iemand zo 'gentle' moet zijn om de andere voor te laten gaan.

Laat het circuit maar weer reageren.

Dus diegene die zich afvraagt of ik al mijn theorie heb.............hah, kom maar op.

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 09 aug 2007, 19:32

Drempeltuur schreef:Tja, het is maar hoe je het bekijkt, nu even niet met het 'nieuwe rijden' in ons achterhoofd .
Wat heeft het nieuwe rijden hier mee te maken als ik vragen mag????
Drempeltuur schreef:maar even volgens de regels van de wet en als ik dus op die motor zou zitten dan heeft die voetganger toch echt pech en zal hij moeten wachten. Het blijft een voorrangsweg die de voetganger wil oversteken.
Dus diegene die zich afvraagt of ik al mijn theorie heb.............hah, kom maar op.
Iemand die dit soort uitspraken doet zou een rijbewijs nooit moeten worden gegeven. Want komt de voetganger toch door dan rijdt drempeltuur gewoon door. Ben bang dat je als je de voetganger dan raakt je een hele zware pijp rookt. Je bent verplicht (als bestuurder!!!) voorrang te verlenen (dus geen recht het te nemen) En de voetganger is geen bestuurder.
Juiste beslissingen berusten op ervaring.
Ervaring berust op onjuiste beslissingen.

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 09 aug 2007, 19:45

De kieb schreef:
Drempeltuur schreef:Tja, het is maar hoe je het bekijkt, nu even niet met het 'nieuwe rijden' in ons achterhoofd .
Wat heeft het nieuwe rijden hier mee te maken als ik vragen mag????

Hiermee bedoel ik eigenlijk het verschil in vraagstelling en antwoorden geven, zo van, wat volgens de regels zou MOETEN (borden/bepalingen/regels) of wat eigenlijk beter of verstandiger is of zou zijn.
ALs je alleen al naar de Nat. verkeersquiz kijkt merk je al dat er veel van dat soort vragen gesteld wordt waar je 2 kanten op kan. Je kan een antwoord geven zoals de wet het vorschrijft en je kan een antwoord geven zoals 'gewenst' is en ook verwacht wordt, oftewel in het kader van 'geef je verstand eens voorrang'.

Drempeltuur schreef:maar even volgens de regels van de wet en als ik dus op die motor zou zitten dan heeft die voetganger toch echt pech en zal hij moeten wachten. Het blijft een voorrangsweg die de voetganger wil oversteken.
Iemand die dit soort uitspraken doet zou een rijbewijs nooit moeten worden gegeven. Want komt de voetganger toch door dan rijdt drempeltuur gewoon door. Ben bang dat je als je de voetganger dan raakt je een hele zware pijp rookt. Je bent verplicht (als bestuurder!!!) voorrang te verlenen En de voetganger is geen bestuurder.
En beetje jammer zoals je hierop reageert maar je snapt heus wel dat deze jongen niet doorrijd als de voetganger oversteekt, kortzichtig als je dat denkt. Juist hier in een forum is het wel leuk om ook wettechnisch over iets te gaan praten.

Ik heb ook niet gezegd dat de voetganger een bestuurder is zoals jij nu laat blijken. Volgens de wettelijke regels behoort de voetganger mij (als motorrijder) gewoon voorrang te verlenen. Als hij dit nu niet doet dan zal ik heus wel stoppen. Mocht het toch zover komen dat ik dat te laat zie omdat de voetganger ineens oversteekt en ik heb een paar getuigen die ook zien dat de voetganger 'zomaar ineens' oversteekt dan mag de voetganger een 'zwakke verkeersdeelnemer' zijn maar dan wil ik wel even zien wat de verzekeringsmaatschappijen doen.

Uiteraard moet dit allemaal voorkomen worden maar nogmaals, het gaat mij even om het WETTELIJKE, zoals het officieel geregeld staat qua voorrangsregels ed.

Aangezien ik genoeg (35.000km p/j)in het verkeer zit (ook wettechnisch gezien, nee, geen instructeur) en (even afkloppen) al vanaf mijn 18e (1984) schadevrij rijdt valt het wel mee hoor voor die rechtsbijstand. haha
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 09 aug 2007, 21:04

Drempeltuur schreef:
En beetje jammer zoals je hierop reageert maar je snapt heus wel dat deze jongen niet doorrijd als de voetganger oversteekt, kortzichtig als je dat denkt. .
Onderstaande schrijf jij hoor, ik niet :?
Drempeltuur schreef:maar even volgens de regels van de wet en als ik dus op die motor zou zitten dan heeft die voetganger toch echt pech en zal hij moeten wachten.
Drempeltuur schreef:Uiteraard moet dit allemaal voorkomen worden maar nogmaals, het gaat mij even om het WETTELIJKE, zoals het officieel geregeld staat qua voorrangsregels ed.
Nou leg maar eens uit dan.

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 09 aug 2007, 21:30

Hey,

Jaja, met dat 'heeft die voetganger echt pech' tja, als je dat heel letterlijk neemt dan heb je gelijk. Dacht dat je daar wel 'doorheen' kon lezen.

Enne, dat wettelijke, tja, ben niet goed in plaatjes tekenen en dan op dit forum plaatsen maar misschien kan je je het volgende visualiseren.

Diezelfde voetganger loopt langs/op de weg welke 'eindigd' op een T-splitsing, netjes over het voetpad en wil de voorrangsweg oversteken (dezelfde voorrangsweg maar dan zonder die mooie bocht erin).

Als ik dan als motorrijder/automobilist over die weg rijd dan en die voetganger wil oversteken dan hoef ik toch ook niet te stoppen omdat hij/zij een 'zwakke verkeersdeelnemer' is??

Daar gaat het mij om en hoef dus niet de wetteksten erbij te halen.

Volgens mij moet een voetganger (verkeersdeelnemer) zich ook nog steeds houden aan de regels en wetten., toch??

Nergens staat dat als ik op een voorrangsweg rijd ik moet stoppen voor overstekende voetgangers, uitgaande van eerder genoemde situatie uiteraard.

Groeten.......
Tuur

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 09 aug 2007, 21:38

Drempeltuur schreef:Hey,

Jaja, met dat 'heeft die voetganger echt pech' tja, als je dat heel letterlijk neemt dan heb je gelijk. Dacht dat je daar wel 'doorheen' kon lezen.

Tja, instructeur he. Wij zijn gewend om alles letterlijk te nemen (vooral wetteksten) :D :lol:
Drempeltuur schreef:Hey,

Diezelfde voetganger loopt langs/op de weg welke 'eindigd' op een T-splitsing, netjes over het voetpad en wil de voorrangsweg oversteken (dezelfde voorrangsweg maar dan zonder die mooie bocht erin).

Als ik dan als motorrijder/automobilist over die weg rijd dan en die voetganger wil oversteken dan hoef ik toch ook niet te stoppen omdat hij/zij een 'zwakke verkeersdeelnemer' is??

Groeten.......
Tuur
Heb ik een andere voor je:

Diezelfde voetganger loopt langs/op de weg welke 'eindigd' op een T-splitsing, netjes over het voetpad en wil de weg oversteken . Als ik dan als motorrijder/automobilist over die weg rijd dan en die voetganger wil oversteken dan hoef ik toch ook niet te stoppen.

Wat ik bedoel te zeggen is dat de voetganger die oversteekt bijna nooit voor gaat op voor hem kruisende bestuurders. (Bijna nooit dus in sommige gevallen wel denk aan b.v.voetgangers die slecht ter been zijn, blinden met blindenstok die over willen steken)

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 09 aug 2007, 21:46

Nog even terug naar het onderwerp. Een ieder die het juiste antwoord op de vraag in dit topic denkt te hebben: klik even hier want ze zitten daar nog op een antwoord te wachten. ;-)

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 09 aug 2007, 21:52

Dan zitten we nu weer op 1 lijn(tje) en als we dan deze situatie (waar we het samen over eens zijn) vergelijken met de tekening (foto) van die motorrijder op die afbuigende VOORRANGSWEG dan zal die voetganger toch moeten wachten. Of ik nu wel of niet mijn richting aan doe (wat niet hoeft maar misschien duidelijk zou zijn voor die voetganger).

Op naar de volgende topic en nog een fijne avond.

Groeten,
Tuur ;-)

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 10 aug 2007, 11:14

Drempeltuur schreef:die afbuigende VOORRANGSWEG
Inderdaad, afbuigend.

De voorrangsweg volgt niet dezelfde rechtdoorgaande weg, maar buigt af naar rechts in een andere weg.

De tegemoetkomende voetganger gaat rechtdoor op dezelfde weg. De afslaande motorrijder moet de voetganger op dezelfde weg dus voor laten gaan.

Mocht je anders denken, dan vrees ik dat je in een voorkomend geval ruimschoots de tijd krijgt om de theorie te leren.

Het niet kennen van essentiële onderdelen van de theorie - met name de voorrangsregels - is volgens wettelijke voorschrift een reden voor het CBR om het rijbewijs ongeldig te verklaren.
Afbeelding

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 10 aug 2007, 15:53

[quote="Hawkie1964"]Meteen ff een plaatje gaan zoeken
Neem nou dit plaatje:

Afbeelding

Hopelijk is het mij gelukt om het plaatje hierboven te plakken.

Wat een drama......volgens mij heb jij het over een andere situatie hoor. De motorrijder blijft in mijn geval gewoon op dezelfde (voorrangs) weg en gaat NIET over naar een andere weg.
Ik heb het over de MOTORRIJDER die ZIJN WEG vervolgd (zie bord). Hij gaat gewoon over dezelfde voorrangsweg de weg volgend naar rechts. Hij slaat niet af of wat dan ook.

Tja, nu nog maar eens kijken. (als je goed kijkt zie je het zelfs geschreven in het boek naast het plaatje)

2 DUIDELIJKE borden die aangeven dat de motorrijder op een VOORRANGSWEG rijdt en blijft rijden.

Dus tja, wie mag er nu zijn rijbewijs behouden?? Sterker nog, wie mag er nog les blijven geven, haha, grapje hoor.
Ik denk echt dat jij het over een andere situatie hebt gehad.

Groeten,
Tuur

ferry
Circuit
Circuit
Contacteer:

Ongelezen bericht door ferry » 10 aug 2007, 15:59

Volgens mij loopt de voetganger op weg "A" en blijft hij op weg "A" lopen!

De motorrijder rijdt op weg "A" en slaat af naar weg "B".

Voor "A" en "B" mag je iedere willekeurige naam invullen.

Er van uitgaande dat de voetganger de theoriregels kent, zal hij tot de volgende beslissing komen: Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor aflaand verkeer.
Mijn oude buurman zei altijd: "Van vragen wordt je wijs".
Hij vroeg nooit iets.

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 10 aug 2007, 16:06

De kieb schreef:Nog even terug naar het onderwerp. Een ieder die het juiste antwoord op de vraag in dit topic denkt te hebben: klik even hier want ze zitten daar nog op een antwoord te wachten. ;-)

Ja, daar staat inderdaad de vraag of je je richting MOET aangeven om de voorrangsweg te volgen. EN daar staat ook dat je rechtdoor kunt en dan DE VOORRANGSWEG VERLAAT.

Mijn mening is nog steeds dat het richting aangeven als je op de voorrangsweg blijft NIET MOET maar wel wenselijk is voor eventuele duidelijkheid voor de overige verkeersdeelnemers.

Sluit leuk aan op de vorige foto, toch??

Groeten.........

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 10 aug 2007, 16:13

ferry schreef:Volgens mij loopt de voetganger op weg "A" en blijft hij op weg "A" lopen!

De motorrijder rijdt op weg "A" en slaat af naar weg "B".

Voor "A" en "B" mag je iedere willekeurige naam invullen.

Er van uitgaande dat de voetganger de theoriregels kent, zal hij tot de volgende beslissing komen: Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor aflaand verkeer.
Welke foto heb je nu voor je???

Die voorrangsweg is een doorlopende weg hoor........met dezelfde naam.

De voetganger komt van weg A en nadert een voorrangsweg B, is toch niet zo moeilijk te zien?? Verklaar anders die 2 borden die de motorrijder aan de rechterkant ziet en welke tekst staat er naast de foto die eerder te zien is??? Daar staat ook de duidelijke volgorde van VOORRANG, eerst de motorrijder, dan de voetganger en dan de auto.

Of zien jullie iets anders staan??

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 10 aug 2007, 16:18

Afbeelding

LEES ALLEN NOG EENS GOED DE TEKST LINKS VAN DE FOTO.

MOTOR EERST, DAN VOETGANGER EN DAN PAS DE AUTO.

ERRUG DUIDELIJK HOOR...................

OF IS DAT BOEK OOK NIET GOED EN MOET DE AUTEUR VAN DAT BOEK OOK ZIJN THEORIE HERZIEN.
Laatst gewijzigd door Drempeltuur op 10 aug 2007, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”