richting aangeven bij afbuigende voorrangsweg

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
Brokkenpiloot
Stapvoets
Stapvoets

richting aangeven bij afbuigende voorrangsweg

Ongelezen bericht door Brokkenpiloot » 07 jul 2007, 14:22

Even een vraag over het richting aangeven als je je bevindt op een voorrangsweg die afbuigt (waarbij je ook gewoon rechtdoor kunt rijden en dus van de voorrangsweg afgaat). Ben je verplicht om richting aan te geven als je de afbuigende voorrangsweg vervolgt (want in principe sla je linksaf)? Volgens mij moet dat wel conform de verkeerswetgeving. Als je namelijk meer kunt dan alleen maar rechtdoor, geef je richting aan om het overige verkeer te laten zien wat jij van plan bent. Als je dus de afbuigende voorrangsweg wilt blijven volgen, moet je richting aangeven naar links. Als je rechtdoor gaat, is richting aangeven niet verplicht, want je slaat immers niet af (voor de andere weggebruikers is het wel zo duidelijk als je een teken naar rechts geeft, maar dit is wettelijk niet verplicht). Klopt dit?

steph
Stapvoets
Stapvoets

Re: richting aangeven bij afbuigende voorrangsweg

Ongelezen bericht door steph » 23 jul 2007, 08:39

Richtingaanwijzer moet aan op een afbuigende voorrangsweg. 8-)

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 24 jul 2007, 19:05

Hallo,

Kan het er niet mee eens zijn dat je je richting aan moet geven. Het is toch duidelijk voor het overige verkeer dat als je geen richting aangeeft de weg gewoon blijft vervolgen?? Of gaan we nu afwijken van de regels om, diegene die niet doorhebben dat je op een doorgaande weg geen richting aangeeft, die personen in 'verwarring' te brengen.

Situatie, stel dat een doorgaande voorrangsweg scherp naar rechts afbuigt maar je wilt (geografisch gezien) rechtdoor, volgens het RVV dus links afslaan. Dan moet je dus eigenlijk volgens jullie geen richting aangeven want je gaat rechtdoor. Als je dan je knipperlicht uit zou doen naar links dan zouden er misschien wel eens mensen kunnen zijn die denken dat je voor de bocht nog eens naar links gaat.........

Stel, dezelfde weg naar rechts en in die bocht of vlák na die bocht is een weg of inrit naar rechts en je wilt daar naar toe, moet je dan een dubbele richting naar rechts aangeven?? Die zit er bij mij niet op hoor......

Lijkt mij handig om ons gewoon aan de regels te houden en op een duidelijke doorgaande weg (ook al is deze scherp naar rechts of links) geen richting aan te geven. Alleen als je daadwerkelijk afslaat (van de weg afslaat dus).

Bij een rotonde is het toch ook niet anders. Rechtdoor op de rotonde doe je niets totdat je er af gaat.......

mvg
Tuur

Toontje

Ongelezen bericht door Toontje » 24 jul 2007, 21:46

Als je op een kruispunt (kruising of splitsing) niet rechtdoor gaat, geef je richting aan. Wat is hier nou zo moeilijk aan?

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 25 jul 2007, 09:29

Toontje schreef:Als je op een kruispunt (kruising of splitsing) niet rechtdoor gaat, geef je richting aan. Wat is hier nou zo moeilijk aan?

Niet echt moeilijk maar misschien hebben een aantal het begrip 'rechtdoor op dezelfde weg' niet door......dus geen richting, ALLEEN als je daadwerkelijk afslaat.

De Greutels....

Toontje

Ongelezen bericht door Toontje » 25 jul 2007, 19:44

Jij stelt zelf de vraag, en als je dan antwoord krijgt, begin je te roepen, dat dat niet klopt. Wat wil je nou?

Jouw vraag gaat over het wel of niet richting aangeven op een kruispunt met een afbuigende voorrangsweg. Nu kom je ineens met "rechtdoor op dezelfde weg", maar dat is in jouw vraag niet interessant, omdat je dan 2 partijen nodig hebt. En die staan niet in jouw vraag.

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 25 jul 2007, 22:19

Ahum,

Goed lezen misschien, ik ben zelf tegen het eerste antwoord op de vraag of je richting aan moet geven als je op dezelfde weg naar rechts afbuigt. Je gaat dan namelijk volgens de regels RECHTDOOR OP DEZELFDE WEG.

Zoals ik het dus bedoel en ook zeg is dat je GEEN RICHTING aangeeft als je op dezelfde voorrangsweg blijft rijden of deze nu wel of niet scherp afbuigt. Pas als je er DAADWERKELIJK van af gaat geef je richting aan.
Zo voorkom je gewoon onduidelijkheden.
Als een automobilist voor mij, in eerder genoemde bocht, zijn richting aan zet dan denk ik eerder dat hij echt afslaat dan dat hij gewoon de bocht maakt.

Jij hebt het ineens over kruispunt en daar hebben wij het niet over gehad.

Maar genoeg zo, anders gaat iedereen de eerste vraag anders formuleren.

Groeten...........

Het is natuurlijk 'het TOONTJE die de muziek maakt'

Hawkie1964
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 25 jul 2007, 22:47

Als we nou gewoon afspreken dat je richting aangeeft als het daarmee duidelijker wordt voor de andere verkeersdeelnemers wat jou intentie is ... en dat kan dus bij iedere verkeerssituatie verschillend zijn.
De richtingaanwijzer is tenslotte je communicatiemiddel met de overige weggebruikers.

Kortom: geef je verstand eens voorrang !!! (ook iets uit het nieuwe RVV). 8-) 8-) 8-)

Oh ja, volgende keer misschien een "plaatje" erbij doen ... geeft meer duidelijkheid. ;-)

Hawkie1964
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 25 jul 2007, 22:53

Meteen ff een plaatje gaan zoeken
Neem nou dit plaatje:

Afbeelding

Als je hier als motorrijder richting aangeeft naar rechts, is het voor iedereen duidelijk wat je gaat doen. En dan hoeft de voetganger ook niet te twijfelen.

Toontje

Ongelezen bericht door Toontje » 25 jul 2007, 23:16

Drempeltuur schreef:Jij hebt het ineens over kruispunt en daar hebben wij het niet over gehad.
Als het geen kruispunt is, dan is het gewoon een bocht in een weg en zal er ook nooit het bord van de afbuigende voorrangsweg bij staan.

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 25 jul 2007, 23:57

Okee, okee,

Duidelijk plaatje iig.

Het kan inderdaad duidelijk zijn voor de auto maar waar het mij omging was dat als we allemaal de basisregels kennen het toch ook duidelijk moet zijn dat ik, volgens de foto als motorrijder, zonder richting aan te geven duidelijk ben dat ik de weg vervolg.

Voor die voetganger moet het ook duidelijk zijn tenslotte dat hij moet wachten. De voetganger zal aan de motorrijder voorrang moeten verlenen. Of de motor nu richting aangeeft of niet.

Of de voetganger moet denken, hee!! Rechtdoor op dezelfde weg heeft voorrang en oh ja, de motorrijder slaat af (door zijn knipperlicht) dus ik (de voetganger) moet voorrang krijgen, hah, fout dus.......

Of leidt dit weer tot discussies, niet erg want daar is een forum voor tenslotte.

Iig bedankt voor de foto, is een hele mooie duidelijke van het geheel.

Groeten,
Tuur

Hawkie1964
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 26 jul 2007, 00:21

Die voetganger ziet dat bord met de afbuigende voorrangsweg misschien niet en zou kunnen denken: "de motor gaat niet voor mij langs".
Met de richtingaanwijzer "aan" op de motor, ziet de voetganger in ieder geval de intentie van de motorrijder.

Dat schept duidelijkheid i.p.v. verwarring ... en daar gaat het toch allemaal om :?: :?: :?:

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 26 jul 2007, 00:25

Ik snap je wel hoor maar ik denk dat we het nu van de verkeerde kant gaan beredeneren. De voetganger moet zich ook bewust kunnen zijn en zien aan de verkeerssituatie dat de motorrijder voorlangs gaat.

Maar jij hebt ook weer gelijk want wie denkt er tegenwoordig nog mee in het verkeer.

Nogmaals, ik ben het met je logica wel eens en duidelijkheid is belangrijk, maar we mogen ook wel iets verwachten van de verantwoordelijkheden van de verkeersdeelnemers zelf.

Trusten......... :roll: :roll: :roll:

Hawkie1964
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 26 jul 2007, 10:12

Drempeltuur schreef:Nogmaals, ik ben het met je logica wel eens en duidelijkheid is belangrijk, maar we mogen ook wel iets verwachten van de verantwoordelijkheden van de verkeersdeelnemers zelf.
Een fijne gedachtengang ... dat mogen we zeker verwachten ...

Helaas maak ik het maar al te vaak mee tijdens de rijlessen dat weggebruikers:
- niet kijken
- door rood rijden of lopen
- effe snel oversteken om de tram / bus te halen
- uit straten komen waar ze helemaal niet uit MOGEN komen
- effe snel voorrang nemen (terwijl ze het niet hebben) omdat ze haast hebben

Voor m'n eigen veiligheid laat IK daarom graag weten wat mijn intenties zijn in het verkeer. 8-)

Drempeltuur
30 Km zone
30 Km zone

Ongelezen bericht door Drempeltuur » 26 jul 2007, 19:48

Ik sluit mij helemaal bij je aan.

Groeten............ :D :D :D

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”