parkeren met gehandicaptenparkeerkaart

Bespreek hier de verkeersregels die niet binnen de andere categorieën vallen.
Plaats reactie
arthur
Stapvoets
Stapvoets

parkeren met gehandicaptenparkeerkaart

Ongelezen bericht door arthur » 25 aug 2014, 18:08

Goedendag,

Ik heb laatst mijn auto geparkeerd bij een parkeervak voor een electrische auto.
Hier mag je alleen parkeren als je een electrische auto bezit en tevens staat er een laadpaal.
Ik ben in het bezit van een gehandicaptenparkeerkaart en normale benzineauto.
Hiermee mag ik niet alleen parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats, maar tevens mag ik (soms met parkeerschijf dus beperkt qua tijd) op alle plaatsen waar een parkeerverbod geldt.
Weet iemand misschien bij welke parkeerborden ik mijn auto niet mag parkeren want de regelgeving op het WWW geeft mij geen uitsluitsel.

MofkaP
Circuit
Circuit

Re: parkeren met gehandicaptenparkeerkaart

Ongelezen bericht door MofkaP » 05 sep 2014, 22:19

Een doelparkeerplaats is niet hetzelfde als een parkeerverbod.
Met een GPK mag je ook niet staan op een parkeerplaats gereserveerd voor een arts, een ambassade of een gehandicaptenparkeerplaats gereserveerd voor een bepaald kenteken.
Afbeelding

geelhoed
Circuit
Circuit

Re: parkeren met gehandicaptenparkeerkaart

Ongelezen bericht door geelhoed » 29 sep 2014, 10:44

arthur schreef: Weet iemand misschien bij welke parkeerborden ik mijn auto niet mag parkeren want de regelgeving op het WWW geeft mij geen uitsluitsel.

Dat geeft de regelgeving in RVV 85 natuurlijk wel.

Artikel 85
1. Op bestuurders van een motorvoertuig op meer dan twee wielen waarin op de door Onze Minister voorgeschreven wijze een geldige en behoorlijk leesbare gehandicaptenparkeerkaart is aangebracht, zijn artikel 25 en, indien niet langer wordt geparkeerd dan drie uren, de artikelen 24, eerste lid, onderdeel e, 46 en 62, voor zover het betreft bord E1 van bijlage 1, niet van toepassing.

3. In de gevallen, waarin niet langer dan drie uren mag worden geparkeerd, moet het motorvoertuig overeenkomstig het bij ministeriele regeling bepaalde zijn voorzien van een duidelijk zichtbare parkeerschijf waarop het tijdstip staat aangegeven waarop met parkeren is begonnen.

Artikel 24
1. De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
e. langs een gele onderbroken streep;

E1 is het bord parkeerverbod.

en
Artikel 25
1. Het is verboden in een parkeerschijf-zone te parkeren, behalve op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene verkeersregels.”