Ongeval sleepauto met fietser

Onveilige situaties, voortgezette rij-opleidingen. Je vindt ze in dit forum.
Plaats reactie
JvG-90
Stapvoets
Stapvoets

Ongeval sleepauto met fietser

Ongelezen bericht door JvG-90 » 11 jan 2014, 11:53

Hallo allemaal,

Ik heb vorige week vrijdag een aanrijding gehad met een fietser waarvan mij het niet geheel duidelijk is wie de schuldige is. Vandaar dat ik het hier even plaats.

Ik had mijn auto stuk en werd door een vriend van me naar huis gesleept met een sleepkabel. Het was begin van de avond en al donker buiten. Ik had echter gewoon mijn normale lichten en gevarenlichten aan staan. We naderen een rotonde. De vriend van mij die mij sleept passeert het fietspad en wilt de rotonde op rijden, komt er vanuit het niets een fietser met een noodgang aan gefietst over het fietspad en wilt nog even snel tussen mij en de vriend die mij sleept door fietsen maar heeft dus niet in de gaten dat ik gesleept werd en fietst keihard tegen de sleepkabel aan die tussen ons in zit. Hij gaat onderuit, fietst vliegt over de kop en komt tegen mijn auto aan.

Gevolg: de fietser zijn achterwiel en voorvork krom en ik krassen op voorbumper en motorkap. De fietser heeft zijn fiets laten maken en probeert nu de schade van 337 euro samen met zijn vader op mij te verhalen. Hij had voorrang op dat fietspad en ik heb hem aangereden zeggen ze. 

Echter is hij degene die mij aangereden heeft, toch? Ik werd gesleept in een niet lopend voertuig en had deze situatie nooit kunnen voorkomen?

Daarom bij deze de vraag hoe jullie denken dat dit het best afgehandeld kan worden? Ik heb zelf dus ook schade aan mijn auto. Gelukkig niet heel ernstig (paar krasjes).

dikkepiet
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Re: Ongeval sleepauto met fietser

Ongelezen bericht door dikkepiet » 24 apr 2014, 08:55

Als ik het mij goed herinner, wordt een gesleept voertuig voor de wet beschouwd als aanhangwagen, dus jullie vormden samen een voertuigcombinatie. De bestuurder van het slepende voertuig is dan verantwoordelijk. Als de fietser op de genoemde rotonde voorrang had (heb je helaas niet vermeld), had de bestuurder van de slepende auto de rotonde niet op mogen rijden. Hij had rekening moeten houden met het feit dat hij een voertuig sleept en de combinatie dus een grotere lengte had dan normaal.
Vreemd trouwens dat die fietser tussen jullie door fietste. Hoe lang was in hemelsnaam jullie sleepkabel?

(Beetje oud topic al, zo te zien. Zal inmiddels allang zijn opgelost. :roll: )
Rij niet alsof de weg van u is, rij alsof de auto van u is."
(Sam Ewing)

Plaats reactie

Terug naar “Verkeersveiligheid.”