Voor zonsopgang zonder licht.

Heb je een boete gekregen, vragen over de politie?
Plaats reactie
Toet
Autosnelweg
Autosnelweg

Voor zonsopgang zonder licht.

Ongelezen bericht door Toet » 12 nov 2009, 00:00

En nog een vraag:

Om 7:35 wordt er een meisje aangehouden, heeft geen licht op... wel werkende lampen op de fiets maar de lampen stonden niet aan. Het was heel licht die morgen, toch kwam de zon pas 7:51 op volgens KNMI. De politie vond het nog te donker, meisje vond het niet te donker, meisje kreeg een bekeuring. Wat zijn hier de regels voor?
Begonnen met rijles op 30-07-2008
Theorie examen op 12-12-2008 en geslaagd!
Praktijkexamen op 12-05-2009 1e keer GESLAAGD!!

Hawkie1964
Circuit
Circuit

Re: Voor zonsopgang zonder licht.

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 12 nov 2009, 07:07

Artikel 35 RVV:

1. Fietsers voeren tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, verlichting overeenkomstig het tweede tot en met het vierde lid.

2. Een fiets op twee wielen en een fiets op drie wielen met één voorwiel moeten zijn voorzien van een wit of geel licht dat aan de voorzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder een wit of geel licht voert op zijn borst.

3. Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd.

4. Een fiets moet zijn voorzien van een rood achterlicht dat aan de achterzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder of een achter de bestuurder gezeten passagier een rood licht voert op zijn rug.

5. Er mogen niet meer lichten worden gevoerd op een fiets, door de bestuurder daarvan of door een achter de bestuurder gezeten passagier dan de in het tweede tot en met vierde lid genoemde lichten.

Artikel 1 RVV (begrippen):
l. dag: de periode tussen zonsopgang en zonsondergang;
aa. nacht: de periode tussen zonsondergang en zonsopgang;

Seiko
Autoweg
Autoweg

Ongelezen bericht door Seiko » 12 nov 2009, 10:57

Dan is dus de vraag wanneer "het zicht ernstig wordt belemmerd".
Uit ervaring weet ik dat je het in de auto als veel donkerder ervaart dan op de fiets. Wat een fietser licht genoeg vindt, is niet licht genoeg voor een automobilist. De mening van het meisje lijkt mij hier dus ondergeschikt aan die van de politie.

Instructeur 2
Rij-instructeur

Ongelezen bericht door Instructeur 2 » 12 nov 2009, 12:19

Seiko schreef:Dan is dus de vraag wanneer "het zicht ernstig wordt belemmerd".
Uit ervaring weet ik dat je het in de auto als veel donkerder ervaart dan op de fiets. Wat een fietser licht genoeg vindt, is niet licht genoeg voor een automobilist. De mening van het meisje lijkt mij hier dus ondergeschikt aan die van de politie.

Een fietser is meestal van mening dat je hem/haar wel kunt zien. Ook al is het aardedonker. ;-)

pa2jbv
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door pa2jbv » 13 nov 2009, 19:20

goeiendag,

Heeft naar mijn mening niks te maken met wat voor weersomstandigheden dan ook, ze werd om 7.35 aangehouden.
Om 7.51 zon op, dus het was om 7.35 nacht volgens het rvv moest ze verlichting voeren. vanaf 7.51 is het dag.
Wanneer de zon op en ondergaat staat volgens mij op een kalender

Ik hoor graag een andere mening. groeten jan

obiwan
Autoweg
Autoweg

Ongelezen bericht door obiwan » 13 nov 2009, 20:05

Het bekeuren vindt plaats obv de gegevens van het KNMI.
Alles tussen de genoemde tijden van zonsondergang en opkomst is gewoon nacht.
RVV artikel 1

Plaats reactie

Terug naar “Onze Minister.”