uitstelexamens

Je mening over het CBR, de RIS, de veranderingen van het CBR.
Rittenburg
Autosnelweg
Autosnelweg
Contacteer:

uitstelexamens

Ongelezen bericht door Rittenburg » 29 nov 2010, 23:00

Tjonge, daar gaan we weer....

De vorige winter heb ik er relatief weinig last van gehad, die uitstelexamens. Een stuk of 4, 5 mochten er opnieuw komen opdraven. Maar ik zie de bui al hangen (neerdalen, eigenlijk). Dinsdag een examen, woensdag een TTT en donderdag weer een examen. En nou maar afwachten of ze doorgaan... Ik heb een weekje vrij gepland staan, tussen kerst en de jaarwisseling. Nou ja, vrij..., 2 examens staan er dan gepland. Ik vrees dat er dan een paar bijkomen, maar ik vrees nog meer dat ze dan wéér niet doorgaan. Er komt een drieletterig woord bij mij op....

De aarde warmt op, zeggen ze. Was het maar waar!

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Re: uitstelexamens

Ongelezen bericht door De kieb » 29 nov 2010, 23:16

Rittenburg schreef:Tjonge, daar gaan we weer....

De vorige winter heb ik er relatief weinig last van gehad, die uitstelexamens. Een stuk of 4, 5 mochten er opnieuw komen opdraven. Maar ik zie de bui al hangen (neerdalen, eigenlijk). Dinsdag een examen, woensdag een TTT en donderdag weer een examen. En nou maar afwachten of ze doorgaan... Ik heb een weekje vrij gepland staan, tussen kerst en de jaarwisseling. Nou ja, vrij..., 2 examens staan er dan gepland. Ik vrees dat er dan een paar bijkomen, maar ik vrees nog meer dat ze dan wéér niet doorgaan.
Ik heb er vorig jaar redelijk last van gehad en heb deze avond de rijlessen afgelast. Het was bij ons vanavond heel slecht. Ook ik heb net als jij een weekje vrij gepland dus ik duim ook voor jou dat de weergoden ons dat weekje gunnen ?;d
Rittenburg schreef:Er komt een drieletterig woord bij mij op....
Ah. leuk. Lingo. Uuuuh KAT KA AA TEE?
Juiste beslissingen berusten op ervaring.
Ervaring berust op onjuiste beslissingen.

Steengoed
Autoweg
Autoweg

Ongelezen bericht door Steengoed » 29 nov 2010, 23:44

Oftewel.... Kwalitatief Uitermate Teleurstellend...... ;-)

Hier in het noorden valt het tot nu toe mee... klop klop maar de voorspellingen voor met name woensdag zijn zeer slecht. We kunnen niks anders doen als afwachten en zien wat de weergoden ons brengen de komende tijd. Hoe dan ook, tussen kerst en oud en nieuw ben ik vrij... ehum mtgreen mtgreen

Instructeur 2
Rij-instructeur

Ongelezen bericht door Instructeur 2 » 30 nov 2010, 14:25

Hier gaat het ook nog prima. Zelfs bromfietsexamens gaan gewoon door.

ferry
Circuit
Circuit
Contacteer:

Ongelezen bericht door ferry » 30 nov 2010, 15:49

Motorexamen van 14.55 is afgekeurd vandaag.
Om 13.30 had ik nog naar het cbr gebeld en ging alles door.

:evil: :evil: :evil: Ieder jaar hetzelfde ge!@#$%^&** met het cbr. Aals of sneuw en ijs verdwijnen bij -3 graden.
Mijn oude buurman zei altijd: "Van vragen wordt je wijs".
Hij vroeg nooit iets.

Wout-Jan
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wout-Jan » 30 nov 2010, 17:55

Hier in de regio schijnt het mee te vallen met het afgezegde aantal examens. (bron cbr)
http://www.cbr.nl/download/vandaaguitgesteld.pdf

Morgen heb ik twee examens waarvan 1 in de ochtend. Dus ben benieuwd of men het verantwoord genoeg acht om te kunnen rijden.

Aan de ene kant snap ik het wel dat het afgelast word.. Maar anderzijds laat zo'n ritje des te meer zien wat de betreffende leerling kan. Als er dan ergens een keus word ingebouwd dat de rijschool en of leerling uitsluitsel geeft of het examen door kan gaan, zou dat voor mij ook prima kunnen.
Een beetje sneeuw tsja en wat gladjes hier en daar. Dat komen ze in de tijd na het rijbewijs ook tegen. Overigens is het ook goed te doen in andere landen waar veel meer sneeuw ligt dan hier.

holyoak
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door holyoak » 30 nov 2010, 22:14

Wout-Jan schreef:.............

Aan de ene kant snap ik het wel dat het afgelast word.. Maar anderzijds laat zo'n ritje des te meer zien wat de betreffende leerling kan. Als er dan ergens een keus word ingebouwd dat de rijschool en of leerling uitsluitsel geeft of het examen door kan gaan, zou dat voor mij ook prima kunnen.
Een beetje sneeuw tsja en wat gladjes hier en daar. Dat komen ze in de tijd na het rijbewijs ook tegen. Overigens is het ook goed te doen in andere landen waar veel meer sneeuw ligt dan hier.
Ik denk dat de leerling juist niet kan laten zien wat hij kan.
Hij wordt geconfronteerd of kan geconfronteerd worden met wegomstandigheden die hij of zij tijdens het lessen niet eerder heeft meegemaakt. Ook zal een examinator, met de gladheid in het achterhoofd, eerder ingrijpen. Verder rijdt de een met winterbanden de ander bijna op de slijtage-indicatoren.
Onder invloed van de zenuwen een keertje de koppeling al te enthousiast op laten komen kan al aardig in de papieren gaan lopen. Rijlessen in deze omstandigheden, super! Een mooi stukje extra opleiding en voorbereiding op de toekomst. Maar voor een examen??

Wout-Jan
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wout-Jan » 30 nov 2010, 22:35

Je kan die leerling toch begeleiden op het moment dat er sneeuw ligt? tsja om 8 uur word dan wat lastig. Ze kunnen juist heel goed laten zien dat ze hier op tijd kunnen anticiperen, defensief rijden fouten van anderen opvangen. Uiteraard dienen daar dan betere voertuig eisen aan vooraf te gaan.
En als ik maar half het idee zou hebben dat het niet zou gaan dan geef ik heus wel aan of een examen door kan gaan al dan niet met de betreffende leerling. Nu zal niet iedereen uit het zelfde hout gesneden zijn maar toch...

Anders kunnen ze ook een coulance regeling inzetten. Gewoon proberen, kan de leerling de omstandigheden toch niet baas dan gewoon later opnieuw proberen. De examinatoren die zijn toch aanwezig dus ach.. baad het niet dan schaad het niet toch?

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 30 nov 2010, 23:02

Hier ook weer afgelaste examens. Morgen heb ik er weer 2 en ik voel het al aankomen. Balen :evil: Morgen dan i.p.v. de examens maar trimmen en daarna een warm bad. Van de nood een deugd maken dan maar ;-)

Steengoed
Autoweg
Autoweg

Ongelezen bericht door Steengoed » 30 nov 2010, 23:11

Wout-Jan schreef:Anders kunnen ze ook een coulance regeling inzetten. Gewoon proberen, kan de leerling de omstandigheden toch niet baas dan gewoon later opnieuw proberen. De examinatoren die zijn toch aanwezig dus ach.. baad het niet dan schaad het niet toch?
Ja goed idee, als mijn leerling gezakt zou zijn mogen ze altijd wel een coulance regeling inzetten.... ;-) ;-) Hoe meet je dat een leerling de omstandigheden niet de baas kan? Meet je dat aan de schade aan jouw lesauto, of aan het aantal fietsers wat je aangereden hebt ;-) :evil:
Denk niet dat dit een puik idee is hoor... en de examinatoren zullen hun eigen veiligheid maar ook de veiligheid van de leerling waarborgen en niet de weg op gaan als het niet kan. Het gaat er ook om of een rit representatief is, en als een leerling door de gladheid alleen maar met 40 km/uur over hoofdwegen heeft kunnen rijden vind ik dat een leerling zeker niet heeft kunnen laten zien wat hij moet kunnen om te slagen. Het invoegen op een auto(snel)weg kan dan al niet en vind ik persoonlijk een van de belangrijkste toetsonderdelen.

Hier in het noorden valt het tot nu toe nog steeds mee.... klop klop.

Rittenburg
Autosnelweg
Autosnelweg
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rittenburg » 30 nov 2010, 23:14

Ik denk dat het CBR met de huidige regeling (CBR bepaalt of het doorgaat én draagt de kosten) toch echt de beste oplossing heeft gekozen. Alle andere invullingen leiden tot ongenoegen of kunnen daartoe leiden, ook tot welles/nietes-gedoe over de kosten. Moeten we niet willen, dus het is goed zo. Uiteindelijk kost de huidige regeling iedereen geld. De leerling moet extra lessen betalen, de rijschool mist de inkomsten van een uurtje (of 2) niks doen en het CBR mag het met overwerkbetalingen aan examinatoren rechtbreien. De enigen die er baat bij hebben, bedacht ik vandaag, zijn de examinatoren, die immers in de gelegenheid worden gesteld om door het verrichten van overwerk hun inkomen wat op te schroeven. Laten dat nu ook net de mensen zijn die de beslissing nemen of dat er ook van komt. Je zou kunnen bedenken dat het zo dan wel zal gaan, dat er al te makkelijk wordt afgelast. Ik geloof daar zelf niet in. Ik ga er van uit dat er een weloverwogen gezamenlijke beslissing wordt genomen en in gerommel daarmee geloof ik niet.

Joh, we hebben shit en niemand heeft het bedacht. Ik verwacht dat het nog wel een tijdje gaat duren ook en dat maakt me minder vrolijk dan ik van nature ben. So be it....

@ Wout-Jan: een examinator wil graag zien dat iemand in een 30 KM zone differentieert in snelheid. Daarmee bewijst de kandidaat over inzicht te beschikken. In de huidige omstandigheden komt dat niet aan de orde, want stapvoets-plus is nu het devies, constant, ook op rechte weggedeelten zonder kruisingen. Dus kan de examinator niet tot een afgewogen oordeel komen. Dus krijg je een "niet te beoordelen-situatie". Dáárom gaan die examens niet door. Er wordt geen echte verkeersvaardigheid mee getoond, want het lukt nu niet om die aantoonbaar te maken.

Rittenburg
Autosnelweg
Autosnelweg
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rittenburg » 30 nov 2010, 23:20

Dat examen van vanochtend 10.45 uur ging dus niet door in Leiden. Vanmiddag om 14.00 uur zag ik de karavaan wél vertrekken. De omstandigheden waren inmiddels beduidend beter. In beide gevallen een terechte beslissing, vind ik.

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 01 dec 2010, 10:25

Hier in Bergen op Zoom ligt het examen van 08.55 en dat van 10.45 uur er al weer uit. In mijn ogen terecht overigens. Misschien dat het examen van vanmiddag wel door gaat maar met een temperatuur van -6 denk ik dat we deze week geen examens meer hebben. Dan maar wat administratie doen.

Instructeur 2
Rij-instructeur

Ongelezen bericht door Instructeur 2 » 01 dec 2010, 18:43

Examens bij gladheid vind ik niet zo'n goed idee. Sowieso kun je een kandidaat helemaal niet goed beoordelen. Wat heb je eraan als je op een 60km weg maar 30 km/u gaat? Dan is het examen niet meer dan een "voorzichtig vooruitkomen", en zorgen dat je niet gaat glijden.

Dan liever uistelexamens en een eerlijke kans voor m'n kandidaten ondanks dat dat wel vervelend is.

Ik zag overigens vandaag ook nog motorkandidaten examen doen. Die zullen het wel heel erg koud hebben gehad.

Wout-Jan
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wout-Jan » 01 dec 2010, 22:04

Het gaat mij ook niet zo zeer om de examens waar je veel zachter dan gemiddeld op hoofdwegen kan rijden. Maar meer de examens die niet doorgaan omdat de binnen weggetjes half besneeuwd zijn.
Daar waar deze examens vorig jaar en het jaar er voor nog afgelast werden gingen ze vandaag gelukkig gewoon door. En ik had het dus meer over deze dergelijke weer omstandigheden. :lol:
Wellicht had ik daar iets duidelijker over kunnen/ moeten zijn ;-)

Plaats reactie

Terug naar “Het CBR.”