Prius afgekeurd door het CBR!

Je mening over het CBR, de RIS, de veranderingen van het CBR.
Plaats reactie
mokumkat
Stapvoets
Stapvoets
Contacteer:

Prius afgekeurd door het CBR!

Ongelezen bericht door mokumkat » 18 dec 2009, 13:58

Beste mensen,

Ik geef sinds kort rijles in een Toyota Prius, een geweldige auto! Toch raad ik alle instructeurs die deze auto ook willen inzetten als lesauto ten zeerste af om dit te doen vanwege het feit dat er heel veel bij komt kijken om hem goedgekeurd te krijgen door het CBR. De "verklaring omtrent de werking van het motormanagement" wordt door Toyota niet afgegeven, maar dit geldt overigens voor ALLE Toyota automaten! Het plaatsen van een stopknop is vooralsnog in de Prius technisch niet mogelijk en de enige op dit moment nog mogelijke oplossing is een z.g. elektronisch-gaspedaal. Dit bestaat uit een extra computer die de data van het originele gaspedaal simuleert en overbrugt. Ondanks dat de auto besproken is in de Reflector van afgelopen november wordt er met geen woord gerept over dit euvel. Er wordt in het blad gezeurd over het niet kwijt kunnen van je rechterknie als je met o-benen rijdt maar een écht belangrijk discussiepunt zoals het geen ik aanhaal daarover geen woord!

Vooralsnog raad ik op basis van mijn eigen ervaring af om de Toyota Prius aan te schaffen als lesauto.
Op Youtube heb ik een clipje geplaatst waar ik mijn auto (een beetje primitief wellicht) test op het tot stilstand brengen, terwijl het gaspedaal ingedrukt blijft.

Bekijk dit clipje en oordeel zelf: is het wel of niet zo dat de motor blijft doordrukken wanneer rem en gas tegelijk ingedrukt worden?
Binnenkort hoop ik dat Toyota komt met een oplossing, maar tot die tijd ben ik van mening dat geen enkele rijschool de Prius aan moet schaffen...helaas :(

Groeten en succes!

Leonard R.A.

Helinda
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Re: Prius afgekeurd door het CBR!

Ongelezen bericht door Helinda » 18 dec 2009, 15:12

Bedankt voor de waarschuwing. Nu hybride auto's wat meer in opkomst zijn, kan het CBR verwachten dat er ook les in gegeven gaat worden. Dat past ook wel nog meer bij het milieubewuste rijden. Het zal mij benieuwen hoe dit zich in de toekomst gaat ontwikkelen.

Verkeersschool CLARIEN vo
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Verkeersschool CLARIEN vo » 18 dec 2009, 17:05

mokumkat schreef:Beste mensen,

Ik geef sinds kort rijles in een Toyota Prius, een geweldige auto! Vooralsnog raad ik op basis van mijn eigen ervaring af om de Toyota Prius aan te schaffen als lesauto.
Op Youtube heb ik een clipje geplaatst waar ik mijn auto (een beetje primitief wellicht) test op het tot stilstand brengen, terwijl het gaspedaal ingedrukt blijft.

Bekijk dit clipje en oordeel zelf: is het wel of niet zo dat de motor blijft doordrukken wanneer rem en gas tegelijk ingedrukt worden?
Binnenkort hoop ik dat Toyota komt met een oplossing, maar tot die tijd ben ik van mening dat geen enkele rijschool de Prius aan moet schaffen...helaas :(

Groeten en succes!

Leonard R.A.

Maar heb je deze auto gekocht zonder vooraf te controleren of de auto aan de CBR eisen voldoet? Dan is het een bewust genomen risico. Overigens is de eis van een stopknop onder het rempedaal ook wel achterhaald. Ook mijn Audi's staan gerust stil als je gas geeft en tegelijkerijd remt.

Wel een mooie auto. Ook fijn dat er een steun zit voor je linkerarm in de linkerdeur.

Marcel
Een goede rij-opleiding kost geld, een slechte kost meer!!

De instructeur bepaalt de kwaliteit, de leerling de snelheid van de rij-opleiding!!

Nog maar één dag....
(en dan is het morgen)

Let's Hyve:

www.krachtiguitdejaren80.hyves.nl

mokumkat
Stapvoets
Stapvoets
Contacteer:

Ongelezen bericht door mokumkat » 18 dec 2009, 18:34

Helaas glijdt je arm heel makkelijk van die steun af, want het ding is enigszins afgerond...maar het kan nog net ;-) Het stomme is dat de Prius 25 juni dit jaar is toegelaten door het CBR, echter onder de vermelding dat er links een extra spiegel gemonteerd moet zijn en er aan de rechterkant de harde handgrepen boven de deur verwijderd dienen te worden (ook zoiets flauws) nou ja ik heb 2 prachtige Schepers spiegels aangeschaft (L en R) en die handgrepen die wrik ik nog wel los. Vandaag kreeg ik overigens een mailtje van de CTE afdeling van het CBR waarin men mij vertelde een oplossing te hebben voor de stopknop, dus ik ben heel benieuwd welk bedrijf het CBR mij gaat adviseren voor de inbouw aangezien ik alle gerenommeerde bedrijven al benaderd heb. Voor de mechanische oplossing (gesimuleerd koppelingspedaal) zou er volgens het CBR ook materiaal op de markt zijn. Ook dan ben ik benieuwd met wat men op de proppen gaat komen, want Veigel heeft vooralsnog geen set voor de nieuwe Prius. En Gareko begint er niet aan...dus ik wacht in spanning op nieuw bericht van het CBR :-) Nou ja ik heb nog een Avensis voor de schakelklanten dus helemaal brodeloos ben ik niet gelukkig (al mogen de zaken wel wat beter gaan...maar ja, December he) maar de Prius blijf ik sowieso privé ook rijden...een heerlijke kar gewoon!

mokumkat
Stapvoets
Stapvoets
Contacteer:

Ongelezen bericht door mokumkat » 18 dec 2009, 18:41

Helinda schreef:Bedankt voor de waarschuwing. Nu hybride auto's wat meer in opkomst zijn, kan het CBR verwachten dat er ook les in gegeven gaat worden. Dat past ook wel nog meer bij het milieubewuste rijden. Het zal mij benieuwen hoe dit zich in de toekomst gaat ontwikkelen.
Daarom heb ik inderdaad de Prius gekocht, helaas is tot dusver de respons op mijn initiatief vanuit de markt minimaal...ergo ik houd voorlopig noodgedwongen mijn schakelkar de Avensis...

http://www.hybriderijles.nl

Verkeersschool CLARIEN vo
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Verkeersschool CLARIEN vo » 18 dec 2009, 19:02

mokumkat schreef:. En Gareko begint er niet aan...dus ik wacht in spanning op nieuw bericht van het CBR :-) !

Zonde want GAREKO is de onbetwiste nummer 1 in aanpassingen...

Marcel
Een goede rij-opleiding kost geld, een slechte kost meer!!

De instructeur bepaalt de kwaliteit, de leerling de snelheid van de rij-opleiding!!

Nog maar één dag....
(en dan is het morgen)

Let's Hyve:

www.krachtiguitdejaren80.hyves.nl

mokumkat
Stapvoets
Stapvoets
Contacteer:

Ongelezen bericht door mokumkat » 02 feb 2010, 22:57

Beste mensen,

Sinds 19 Januari 2010 is mijn Prius 3 lesauto voorzien van een onderbreker die het hybridesysteem uitschakelt. Dit is zeer vakkundig en in korte tijd bij Peter Claassen gedaan. Overweeg je een automaat aan te schaffen en heeft daarbij de Prius 3 je belangstelling voor de dubbele bediening kan je bij PEHEJA (Peter Claassen) terecht. De Youtube clip met de remtesten heb ik zodoende verwijderd....

Er is misschien ook een andere mogelijkheid en dat is het overnemen van mijn vrijwel nieuwe Toyota Prius 3 lesauto (slechts 4000 km mee gereden) De reden waarom ik overweeg de auto nu al weg te doen is gelegen in het feit dat de belangstelling automaat te willen rijden in Amsterdam te gering is voor mij als eenmansbedrijf.

Als ik een andere bron van inkomsten zou hebben dan hield ik met heel veel plezier de Prius voor privégebruik, maar zoals het er nu naar uitziet is mijn huidige situatie niet lang vol te houden. Ik kan als franchisenemer voor diverse rijscholen rijden echter alleen met een handgeschakelde auto. Die heb ik wel, namelijk een Toyota Avensis TD uit 2003 met bijna 4 ton op de teller op zich nog een prima auto maar ik heb de keus gemaakt om milieuverantwoord rijles te gaan geven en bij voorkeur in een automaat. Mocht ik inderdaad de Prius van de hand doen, en daar wacht ik nog een maand of zo mee dan schaf ik een Polo Blue Motion aan...tja een klein gebakkie en een slome duikelaar vergeleken met de Prius maar wel super zuinig, WB vrij en in de duurste uitvoering heb je toch nog wel wat luxe aan boord.

Maar eerlijk is eerlijk ik les het liefst gewoon verder met de Prius helaas is dat zonder voldoende leerlingen een onbegonnen zaak :-( (ik realiseer me dat het jaargetijde en het weer überhaupt niet goed is voor de rijschool business, maar dan nog had ik meer response en belangstelling verwacht op o.a. mijn flyers en andere acties)

Als er rijschoolhouders uit Amsterdam of omgeving die zelf geen automaat bezitten dit bericht lezen: indien jullie leerlingen hebben die je eigenlijk liever automaat rijles wil aanraden, denk alsjeblieft aan mij en over de goodwill vergoeding worden we het wel eens.

Groetjes,

Leonard

Afbeelding

Geen pan zo'n lesbord op een aerodynamische auto, vooral die wettelijk verplichte "L" ziet er niet uit...

Plaats reactie

Terug naar “Het CBR.”