problemen met de EMA, gedupeerd door het CBR.

Je mening over het CBR, de RIS, de veranderingen van het CBR.
trainer
Stapvoets
Stapvoets

Re: problemen met de EMA, gedupeerd door het CBR.

Ongelezen bericht door trainer » 24 dec 2009, 17:30

De essentie van het verhaal is , dat een EMA moet worden ingezet, daar waar het nut heeft.

De meeste veelplegers die naar een cursus gaan , leren niets van de cursus, omdat de enige reden dat ze er zitten is het feit als ze dit niet doen, ze hun rijbewijs kwijt raken. Deze personen moet je veel harder aanpakken, want geld en het langdurig kwijt raken van hun rijbewijs zijn ze veel gevoeliger voor.

Ik denk dat iedereen die met teveel alcohol op achter het stuur wordt aangehouden verplicht een psychologisch onderzoek moet ondergaan om te bezien of de EMA wel nut heeft en vooral om te bezien of er voor die persoon in kwestie niet veel beter een ander middel cursus of therapie of maatschappelijkwerker of ander programma kan worden opgesteld.

Nu worden mensen categorisch op basis van hun blaastest ingedeeld bij een EMA ofwel iedereen die binnen de waarden valt verplicht dezelfde EMA, maar ieder persoon heeft een eigen achtergrond, beleving en motivatie. Doe je daar niets mee dan is de slaagkans van je doelstelling ( hetgeen waarom de EMA wordt opgelegd) nihil. Met als gevolg onnodig veel kosten en voor die personen die eigenlijk een andere begeleiding hadden moeten hebben, nog meer schade en en nog instabielere factor in het verkeer.

Ik vergelijk het maar als volgt, stel u loopt slecht, dat kan meerdere oorzaken hebben, uw knieën uw voeten uw heupen en uw rug. Als we nu iedereen die slecht loopt alleen maar aan zijn rug behandelen, dan hebben alle mensen die last van hun voeten etc. hebben helemaal niets aan de therapie.

Dus nu mag jan de uitsmijter na het volgen van de cursus gewoon weer verder rijden, maar mag niets meer drinken als hij gaat rijden. ook al is hij ervaren bestuurder. Denkt u dat hij nu als een saint aan het verkeer gaat deelnemen ? vergeet het maar hij zal niet matigen,maar als hij dreigt aangehouden te worden trapt hij het gas in en gaat er vandoor. immers aanhouden is rijbewijs kwijt en vluchten geeft hem een kans, wordt hij gepakt dan is hij ook zijn rijbewijs kwijt.

Voelt u de essentie !!

Ik denk dat de minister en beleidsmakers maar eens bij mij op het spreekuur moeten komen, dan kan ik ze nog wat leren over invoeren van doelmatige programma's

want nu wordt er vanachter de koffietafel beslissingen genomen die helemaal geen nut hebben, maar alleen maar goede sier geven en een bepaalde schijn op houden toch vooral met een goede zaak bezig te zijn.

Instructeur 2
Rij-instructeur

Ongelezen bericht door Instructeur 2 » 24 dec 2009, 19:52

O maar nu worden ook rijbewijzen afgepakt hoor. Ik ken een aantal mensen die dat overkomen is met het gevolg dat één (die ik ken) zijn rijbewijs 5 jaar kwijt geweest is. En nog steeds moet die persoon zich bewijzen of hij van de drank afblijft.

obiwan
Autoweg
Autoweg

Ongelezen bericht door obiwan » 24 dec 2009, 21:47

@Trainer schreef;"IK ben voor iemand bezig die absoluut onterecht een EMA moet volgen".

Volgens mij is degene voor wie je bezig bent je alter ego en heb je zelf duidelijk psychologische hulp nodig.

Even je vorige reacties opgezocht; http://www.verkeersforum.nl/phpBB2/sear ... 4&sr=posts

Als uitsmijter schrijf je;

"Ik denk dat de minister en beleidsmakers maar eens bij mij op het spreekuur moeten komen, dan kan ik ze nog wat leren over invoeren van doelmatige programma's

want nu wordt er vanachter de koffietafel beslissingen genomen die helemaal geen nut hebben, maar alleen maar goede sier geven en een bepaalde schijn op houden toch vooral met een goede zaak bezig te zijn."

"maar alleen maar goede sier geven en een bepaalde schijn op houden toch vooral met een goede zaak bezig te zijn"

Dat is nou precies waar jezelf mee bezig bent :?

Jij bent een professionele trainer die tegen betaling mensen helpt maar schijnbaar zelf niet in staat is om rationeel te denken. Volgens mij is iedere Euro die je vraagt er 1 teveel.

Aan de andere kant pas je precies in het plaatje. Iedereen die zich zelf heel wat vindt reageert zo als hij gepakt word met drank op achter het stuur. Het begint met; "weet je wel wie ik ben" en eindigt nadat er meer dan 300 UGL is geblazen met "ik verkeer in een persoonlijke crisis en heb het de laatste tijd nogal zwaar gehad op werk, relatieproblemen etc.".

Geef nou gewoon toe. Je hebt iets rots meegemaakt, ze hebben je gedwongen 1(?????) borreltje cola te drinken en je bent vervolgens in de auto gestapt. Kortom je bent de/een ...

Dat je hard toe bent aan een EMA cursus is wel duidelijk. Je verkeerd nog steeds in de ontkenningsfase.
Sterker nog, ik denk dat er meer nodig is dan een EMA cursus om jou er van te laten doordringen wat je nu precies gedaan hebt. Jij bent precies zo'n voorbeeld van een hoog risico op recidive.

Molletje
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Molletje » 25 dec 2009, 07:45

Stel dat de straf luidt: 1 jaar rijontzegging. Een straf met een hele grote impact. Dan wordt die straf doordat er iets fout loopt bij de cursus, en die kans is erg groot, zomaar verlengd. En niet iedereen die naar de cursus moet is een veelpleger. Er zijn veel mensen die een keer de fout in gaan en de straf van de rijontzegging allang nooit meer willen meemaken. Dus om nou iedereen zo negatief te beoordelen die problemen ondervindt bij de cursus is wel erg kort door de bocht.
Het cbr staat op de rand van faillissement. Dat geld moet ergens vandaan komen, en of dat nou veelplegers zijn of niet kan ze echt niks schelen. Plukken waar je plukken kan lijkt het motto. Dus ja, ze hebben er belang bij dat het op die cursus misloopt. De mensen die naar de cursus gaan krijgen voorafgaand aan die cursus nog andere onderzoeken. Wel gek dat ze daar wel aan meewerken en dat het bij die cursus foutloopt.
Ik zou willen dat mensen die zelf bij het cbr werken bij zichzelf te rade willen gaan of dit het werk is waar ze hun moeder trots mee kunnen maken.
Nou mam, vandaag weer iemand de kans op een baan door de neus geboord! En er waren er 2 die helemaal niks hadden gedaan, ha,ha, moet je horen wat voor verhaal we ervan hebben gemaakt! En het mooie is, dat ze toch door niemand geloofd worden. Gaaf man, deze baan!

Instructeur 2
Rij-instructeur

Ongelezen bericht door Instructeur 2 » 25 dec 2009, 10:57

Het CBR failliet? Laat me niet lachen. Er zijn genoeg egoïsten die het CBR werk bezorgen.

Wat ik vreemd vind is dat veel mensen een erg grote waffel over het CBR hebben. Het CBR (en de politie) heeft van de minister opdracht gekregen om ervoor te zorgen dat het verkeer veiliger gaat worden. Daar zou iedereen blij mee moeten zijn, maar het tegendeel schijnt het geval. Ik zie steeds weer reacties van bepaalde figuren die het heel normaal vinden dat mensen bezopen gaan autorijden, of dat mensen zich als een beest in het verkeer gedragen waardoor anderen het leven laten...
Dat sterkt mij in m'n mening dat hufterig gedrag hard aangepakt moet worden. Mensen die geen respect voor een ander hebben (egoïsten) horen niet thuis tussen mensen die zich wel gedragen.

obiwan
Autoweg
Autoweg

Ongelezen bericht door obiwan » 26 dec 2009, 12:03

Molletje schreef:Stel dat de straf luidt: 1 jaar rijontzegging. Een straf met een hele grote impact. Dan wordt die straf doordat er iets fout loopt bij de cursus, en die kans is erg groot, zomaar verlengd. En niet iedereen die naar de cursus moet is een veelpleger. Er zijn veel mensen die een keer de fout in gaan en de straf van de rijontzegging allang nooit meer willen meemaken. Dus om nou iedereen zo negatief te beoordelen die problemen ondervindt bij de cursus is wel erg kort door de bocht.
Het cbr staat op de rand van faillissement. Dat geld moet ergens vandaan komen, en of dat nou veelplegers zijn of niet kan ze echt niks schelen. Plukken waar je plukken kan lijkt het motto. Dus ja, ze hebben er belang bij dat het op die cursus misloopt. De mensen die naar de cursus gaan krijgen voorafgaand aan die cursus nog andere onderzoeken. Wel gek dat ze daar wel aan meewerken en dat het bij die cursus foutloopt.
Ik zou willen dat mensen die zelf bij het cbr werken bij zichzelf te rade willen gaan of dit het werk is waar ze hun moeder trots mee kunnen maken.
Nou mam, vandaag weer iemand de kans op een baan door de neus geboord! En er waren er 2 die helemaal niks hadden gedaan, ha,ha, moet je horen wat voor verhaal we ervan hebben gemaakt! En het mooie is, dat ze toch door niemand geloofd worden. Gaaf man, deze baan!
Molletje, kruip toch weer onder de grond. Je doet uitspraken waaruit blijkt dat je geen kennis van zaken hebt.
Dat deed je vorige keer ook al toen je beweerde dat; "je "kennis" met slechts 1 borreltje teveel op naar de EMA gestuurd werd".
Het is ONMOGELIJK dat iemand die niets gedaan heeft bij een van de door het CBR aangeboden cursussen terechtkomt.
De politie constateert, OM eist en rechter doet uitspraak.
Er zijn voldoende beroepsmogelijkheden om te voorkomen dat een "onschuldige" (lees nuchtere) bestuurder op een EMA terechtkomt. Ook haal je diverse wetgeving door elkaar. Je hoeft geen veelpleger te zijn om voor een van de cursussen in aanmerking te komen. Het is een kwestie van genoeg drinken of diverse overtredingen in 1 ritje te verwerken om in 1 keer in aanmerking te komen.
De cursussen, zoals EMA, LEMA, EMG zijn kostendekkend.
Het CBR is een stichting en deze mag winst maken maar dit mag niet besteed worden aan de oprichters, werknemers of derden. Maw, niemand die bij de/een stichting werkt profiteert van meer "winst".
Wel is er vanuit de overheid de verplichting om kostendekkend te werken.

Is het vervelend om een flinke smak geld te moeten betalen voor een cursus en/of je rijbewijs voor een langere tijd kwijt te raken? Natuurlijk, meer dan vervelend en het kan invloed hebben op je werk en sociale leven. Dit wordt opeens weer een klein ongemak als je het vergelijkt met het drama dat een gezin kan overkomen als pa, ma of kind doodgereden wordt door een sollicitant naar een cursus.

wvogel
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door wvogel » 05 aug 2010, 23:43

Hallo, de procedure waar ik het over had is doorgezet tot aan de Raad van State. Zitting is geweest op 2 augustus 2010. Binnen 6 weken is de uitspraak geanonimiseerd te vinden op hun website. Procedurenr. 201001689/1/H3. Als het nodig is gaan wij verder naar Straatsburg i.v.m. het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens.

Instructeur 2
Rij-instructeur

Ongelezen bericht door Instructeur 2 » 06 aug 2010, 11:36

Ja dat las ik net in de Stentor. De Raad van State heeft gezegd dat het CBR gelijk had.

MusicMaster

Ongelezen bericht door MusicMaster » 28 okt 2010, 21:40

Ik heb zelf een EMA moeten doorlopen.
Als beginnend bestuurder ben ik de fout ingegaan door na een feestje niet ergens te willen blijven slapen maar toch naar huis te willen rijden.
Door opvallend rijgedrag (politie zien in de verte, nattigheid voelen, proberen te parkeren op een daarvoor niet aangewezen locatie) ben ik aangehouden.
Achteraf ben ik blij in de mogelijkheid gesteld te zijn een EMA te doorlopen en zo toch gebruik te blijven maken van mijn rijbewijs, dit heb ik ook echt nodig om mijn werk te blijven vervullen.
In mijn geval heeft die EMA ook echt nut gehad, ik denk wel 3x na alvorens nog in de auto te stappen met alcohol op, iets waar ik van te voren nogal nonchalant over dacht.
Ik moet er niet aan denken een ongeval veroorzaakt te hebben met dat als reden, ik zou een leven hebben vol wroeging en spijt, maar dat komt achteraf en altijd te laat.
Ik ben met mijn neus op de feiten gedrukt en alleen daarom al heeft de EMA nut.
Waar ik wijzer ben geworden, zo is dat ook vast en zeker anderen overkomen.

En OT: als je die kans wordt geboden, je beslissingen recht te zetten, en je grijpt die niet met twee handen aan : daar heb je de verkeerde attitude laten zien, je had aan die cursus moeten beginnen als iemand die een (terechte) reprimande krijgt, in andere woorden geen tegenwoord voeren. En anders niet gaan huilen.

Wout-Jan
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wout-Jan » 29 okt 2010, 08:55

Kijk dat zou nou iedereen moeten doen!

Goed dat je van je fout geleerd hebt en dat ook nog volmondig toe te geven. Daarmee kom je verder!

Dat geneuzel hierboven tsja.. wat zal ik daar eens over zeggen.. Wellicht beter dat ik daar maar niks over zeg :lol:

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 11 nov 2010, 07:55

duss schreef:Het is toch duidelijk waar die hele cursus voor in t leven is geroepen : de kas vullen.
Lekker opbouwend , die cursus.
Je mag je mening niet geven.
Je mag de discussie niet aangaan.
Je moet blij en positief meewerken.
etc.

Wat heeft zo'n cursus dan voor nut, als je je mening geeft of je hebt kritiek word je eruit geschopt.
Jij bent dus niet toe aan zo'n cursus. Wat valt er te duscussieren? Je hebt met meer dan tweeenhalf keer dan toegestane hoeveelheid alcohol gereden.
Verder : Tuurlijk word je dubbel gestraft, geef iemand OF een boete , OF een cursus.
Het zijn twee trajecten, de boete is strafrecht en deze cursus moet je volgen omdat het bestuurlijke orgaan je je rijbewijs wil laten houden.
En als die cursus bedoelt is "in het maatschappelijk belang" bereken dan de kostprijs, en vraag niet zo'n debiel bedrag.
Heb je wel eens een commerciele driedaagse cursus gedaan?
"hoe was t op je werk " "nou schat, we hebben er weer voor gezorgd dat 3 man hun baan kwijt zijn omdat we hun rijbewijs hebben afgepakt, ik heb wel een pilsje verdiend"

Triest als je zo je geld wilt verdienen.....
Het antwoord zou ook kunnen zijn: "Nou prima, van de 15 dronkelappen denk ik dat er toch zeker drie het leven van onze kinderen niet meer in gevaar zullen brengen, schat. Wat eten we?"

ferry
Circuit
Circuit
Contacteer:

Ongelezen bericht door ferry » 11 nov 2010, 09:00

Vanaf mei volgend jaar worden de ongelukkigen gelukkig driemaal gestraft mtgreen

Een promillage van minimaal 1,3 promille is voldoende om een prijzig alcoholslot in je auto te laten bouwen. (!3
Mijn oude buurman zei altijd: "Van vragen wordt je wijs".
Hij vroeg nooit iets.

Wout-Jan
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wout-Jan » 11 nov 2010, 11:09

In en in triest, dat je daar überhaupt al over nagedacht hebt.. ?;e

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 11 nov 2010, 14:12

Ik ben blij dat mensne daarover nadenken. De ontwerpers met name.
Het is niet verwonderlijk dat dat nadenken van duss een beetje te oppervlakkig en te weinig was. Je moet namelijk ook tijdens de rit af en toe blazen. De stationair draaiende motor zal dus na een minuut of tien vanzelf wel uitvallen.

Instructeur 2
Rij-instructeur

Ongelezen bericht door Instructeur 2 » 11 nov 2010, 18:54

Meneer duss is er zo eentje van de categorie " gevaar voor de samenleving". Géén verantwoordelijkheidsgevoel, en de enige persoon op aarde die perfect is.
Gelukkig heeft het CBR tegenwoordig meer mogelijkheden om zulke mensen aan te pakken. Hopelijk wel VOORdat hij iemand invalide heeft gereden.

Plaats reactie

Terug naar “Het CBR.”