Geld terugeisen van het CBR

Je mening over het CBR, de RIS, de veranderingen van het CBR.
Plaats reactie
Frederik
Stapvoets
Stapvoets

Geld terugeisen van het CBR

Ongelezen bericht door Frederik » 18 jul 2009, 08:31

Hallo,

Afgelopen week heb ik voor de 2e keer een rijexamen moeten doen voor rijbewijs B. Tijdens dit examen had ik te maken met een examinator die duidelijk subjectief was en een onvolledig examen heeft afgenomen. Daarnaast heeft hij duidelijk een negatieve invloed uitgeoefend op het verloop van het examen en nam hij een intimideerde en geïrriteerde houding aan. Natuurlijk ben ik direct na het examen een klachtenprocedure gestart.

Na wat te hebben gezocht op het internet schrok ik toch van de grote hoeveelheid klachten over het CBR en dat ze hier totaal niet op in spelen. Zelf ben ik erg boos en teleurgesteld en ben van plan mijn geld terug te eisen omdat het CBR simpelweg niet de dienst heeft geleverd waarvoor zij betaald is. Nu zou ik het graag horen als hier iemand ervaring mee heeft en of het mogelijk is om het CBR aansprakelijk te stellen voor incompetente examinators?

Zelf heb ik het vermoeden dat dit met het CBR zelf niet opgelost gaat worden (na wat gegoogled te hebben) en dat de ombudsman allicht mijn enige hoop is. 400 euro (nieuwe lessen en een nieuw examen) is helaas geen klein bedrag en ik ben dan ook van plan om het CBR voor het volledige bedrag aansprakelijk te stellen. Dus, heeft iemand een soortgelijke ervaring, algemene kennis hierover, of gewoon ooit een klachtenprocedure doorlopen bij het CBR of via de ombudsman / justitie, dan zou ik dat graag horen! (aan uw gal spuwen zal ik mij ook niet storen na alles wat ik al over het CBR heb gelezen ;-) )

met vriendelijke groet,
Frederik

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Re: Geld terugeisen van het CBR

Ongelezen bericht door De kieb » 18 jul 2009, 12:16

Frederik schreef:Hallo,

Afgelopen week heb ik voor de 2e keer een rijexamen moeten doen voor rijbewijs B. Tijdens dit examen had ik te maken met een examinator die duidelijk subjectief was en een onvolledig examen heeft afgenomen. Daarnaast heeft hij duidelijk een negatieve invloed uitgeoefend op het verloop van het examen en nam hij een intimideerde en geïrriteerde houding aan. Natuurlijk ben ik direct na het examen een klachtenprocedure gestart.

Na wat te hebben gezocht op het internet schrok ik toch van de grote hoeveelheid klachten over het CBR en dat ze hier totaal niet op in spelen. Zelf ben ik erg boos en teleurgesteld en ben van plan mijn geld terug te eisen omdat het CBR simpelweg niet de dienst heeft geleverd waarvoor zij betaald is. Nu zou ik het graag horen als hier iemand ervaring mee heeft en of het mogelijk is om het CBR aansprakelijk te stellen voor incompetente examinators?

Zelf heb ik het vermoeden dat dit met het CBR zelf niet opgelost gaat worden (na wat gegoogled te hebben) en dat de ombudsman allicht mijn enige hoop is. 400 euro (nieuwe lessen en een nieuw examen) is helaas geen klein bedrag en ik ben dan ook van plan om het CBR voor het volledige bedrag aansprakelijk te stellen. Dus, heeft iemand een soortgelijke ervaring, algemene kennis hierover, of gewoon ooit een klachtenprocedure doorlopen bij het CBR of via de ombudsman / justitie, dan zou ik dat graag horen! (aan uw gal spuwen zal ik mij ook niet storen na alles wat ik al over het CBR heb gelezen ;-) )

met vriendelijke groet,
Frederik
Wat vond je instructeur van je examenrit ?
Juiste beslissingen berusten op ervaring.
Ervaring berust op onjuiste beslissingen.

Instructeur 2
Rij-instructeur

Ongelezen bericht door Instructeur 2 » 18 jul 2009, 12:20

Een onvolledig examen neemt het CBR in het algemeen alleen af als er teveel gevaar ontstaat, of wanneer er problemen met de auto zijn (olielampje e.d).

Frederik
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Frederik » 18 jul 2009, 12:59

Doordat het examen zo kort was stond ik al snel weer buiten waar ik het nog uitgebreid met mijn instructeur heb kunnen bespreken. Hij gaf ook aan dat de argumenten subjectief en soms vergezocht waren. Verder vond hij ook dat de examinator een negatieve invloed op de rit had door al vroeg een intimiderend verhaaltje te houden. Hij nam zelfs nog de moeite om het met een andere instructeur van de rijschool (toevallig aanwezig) te bespreken waarna ik van beide het advies kreeg om schriftelijk te gaan klagen.

Instructeur 2
Rij-instructeur

Ongelezen bericht door Instructeur 2 » 18 jul 2009, 13:03

Ik begrijp dat je instructeur dus meegereden is? Anders zou hij geen objectieve mening over de examinator kunnen hebben.
Maar dan hoef jij geen brief naar het CBR te sturen, dat moet je instructeur doen. Ook daar betaal je hem voor.

Mag ik vragen in welke examenplaats je gereden hebt?

Frederik
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Frederik » 18 jul 2009, 13:58

Ik begrijp dat je instructeur dus meegereden is? Anders zou hij geen objectieve mening over de examinator kunnen hebben.
Maar dan hoef jij geen brief naar het CBR te sturen, dat moet je instructeur doen. Ook daar betaal je hem voor.

Mag ik vragen in welke examenplaats je gereden hebt?
Waar ik heb afgereden doet er niet echt toe, verder was de instructeur aanwezig tijdens de rit.

Maar zou u verder toe kunnen lichten welke rol een instructeur hier in kan spelen? Op de website van het CBR is erg weinig informatie te vinden (vandaar dit forumtopic). Daarnaast kan ik mij ook goed voorstellen dat een instructeur hier niet gauw aan mee zal werken omdat hij voor zijn inkomen en reputatie als rijschoolhouder vrijwel direct afhankelijk is van de lokale afdeling van het CBR.

Instructeur 2
Rij-instructeur

Ongelezen bericht door Instructeur 2 » 18 jul 2009, 14:27

O.k. Nou ja, in Harderwijk zal zoiets niet voorkomen. Daar werken hele relaxte examinatoren. In 17 jaar heb ik daar maar één keer een examinator aan moeten spreken op zijn beoordeling.

Als je instructeur meegeweest is is hij degene die de brief moet schrijven. Hij is ook degene die het beste weet wat er van een examinator verwacht mag worden. Als een examinator niet aan het normale patroon voldoet moet de instructeur er werk van maken. Hij weet de weg. En het CBR zal een instructeur er echt niet op pakken als hij een terechte klacht heeft.
Zeker niet als een goede instructeur een enkele keer aan de bel trekt. Kijk ik maak regelmatig instructeurs mee die altijd van die rare smoesjes hebben over examinatoren, en waarom de leerling het niet goed zou doen. Dan kan ik me voorstellen dat het CBR er weinig aandacht aan schenkt.

Frederik
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Frederik » 18 jul 2009, 15:53

Ok, bedankt voor uw antwoord. Ik wil nog wel graag zeggen dat ik ook niet had verwacht dat ik in deze situatie zou komen en ik heb mij bij mijn eerste rijexamen ook bij de uitslag neergelegd daar deze objectief en onderbouwd was. Mijn instructeur heeft na het examen ook gezegd dat hij de examinator nog graag eens over het voorval zou spreken. Ik was er helaas niet van op de hoogte dat klachten via / in samenwerking met de instructeur naar het CBR moeten maar ik kan goed begrijpen waarom het zo is. De beste volgende stap lijkt mij om dit nog eens met mijn instructeur te gaan bespreken.

Instructeur 2
Rij-instructeur

Ongelezen bericht door Instructeur 2 » 19 jul 2009, 10:02

Ik was pas bij een collega rijschool en daar had een instructeur ook een meningsverschil met de examinator. Als het goed is gaat de instructeur dan gelijk na het examen al in gesprek met de examinator. Meestal komt ook de chef in de desbetreffende examenplaats erbij.
Bij die collega kwam het erop neer dat de leerling één week later alweer examen mocht doen omdat de klacht van de instructeur terecht bleek te zijn.

bastianvandergraaff
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door bastianvandergraaff » 30 jan 2015, 09:41

Ik kon afgelopen week mijn theorie examen niet maken doordat er een storing was...... kan ik hiervoor mijn geld terug vragen?

Plaats reactie

Terug naar “Het CBR.”