EXAMEN VRAGEN, 10 vragen die ik heb gehad 9 mei

De plaats voor het stellen van vragen over theorieles en theorie-examens.
goldensurfer
Stapvoets
Stapvoets

EXAMEN VRAGEN, 10 vragen die ik heb gehad 9 mei

Ongelezen bericht door goldensurfer » 10 mei 2011, 09:44

Ja ben geslaagd 1 fout maar, 49 goed. had wel bij iets van 5 vragen twijfels en ik weet nog wat ik fout had ook. oke voor mensen die nog examens moeten doen deze vragen vond ik wel verwarrend:

deze had ik fout:
1. hoe haal je een file in (je ziet een file met autos op drie rijstroken).
A. je haalt in tussen rijstrook 1 en 2 (dus de meeste linkse)
B. je haalt in tussen rijstrook 2 en 3 (de meest rechtse)
C. je haalt in tussen rijstrook 3 en vluchtstrook (helemaal rechts)
ik dacht dus B maar dat is fout want moet A zijn.

deze vragen twijfelde ik:
2. waar kom je dit bord tegen (voorrangsweg B1)
A binnen de bebouwde kom
B buiten de bebouwde kom
ik gokte A, controleer dit even voor de zekerheid.

deze vraag twijfelde ik niet maar kan verwarrend zijn:
3. je ziet een situatie van links naar rechts: Trambaan, weg, fietspad, stoep.
de tram laat mensen uitstappen op de weg (dus geen vluchtheuvel).
Moet je de mensen voor laten gaan?

Normaal moet dat ja maar ik ging twijfelen omdat je normaal niet op of naast een fietspad mag stoppen of stilstaan. maar logisch zou zijn dat je gewoon moet stoppen omdat je anders mensen aanrijd en een tram gaat ook niet wachten tot de weg vrij is dus ik had ja je moet stoppen.

4. Ik kreeg ook 2x dezelfde situatie te zien, 1x met bord D5 (naar rechts) en 1x met bord C4 (naar rechts). beide borden stond bij een T-kruising.
Kun je bestuurders van links verwachten?
A. Alleen bij bord D5
B. Alleen bij bord C4
C. Bij beide borden.
Ik had hier antwoord C gekozen.

5. Waarneer moet je het olieniveau controleren
A. begin van de rit
B. na uur rijden
C. einde van een rit.
niet zo moeilijk dat moest A zijn.

6.Een vrij smalle weg (leek mij een richtingsweg) buiten de bebouwde kom, reed een auto half op de weg en half in de berm. de foto heb ik niet maar ik vond dit wel een twijfel geval.
de vraag was mag u de langzaamrijdende auto inhalen?
ik had Ja omdat ik nergens verboden of iets zag staan. en er was ongeveer een halve weg ruimte om in te halen.

7. Je ziet een bord met verboden voor bromfietsen, mag je hierin:
Ja dat mag

8. hoe snel mag je op de autosnelweg:
120

9. ik kreeg ook een vraag over de aanwijzingen van een agent.
je moet gewoon denken als ik doorrijd en ik rij z'n arm eraf dan moet ik stoppen.
arm naar beneden dan kan je hem niet eraf rijden dus mag je doorrijden.

10. je rijd in een groep wat moet je doen:
A. meest onervaren persoon voorop laten rijden
B. meest ervaren persoon voorop laten rijden
C. weet ik niet meer
B is dus goed want die weet het best hoe je situaties kunt inschaten en bochten veilig moet nemen, dan kan de rest hem volgen.

schandalig eigelijk dat je je maar 10 vragen kunt herineren :P. succes ermee. tijdens het examen had ik bij vraag 12 al iets van 3 twijfelantwoorden, laat het er dan niet bij zitten. had alsnog maar 1 fout dus no worries.

goldensurfer
Stapvoets
Stapvoets

Re: EXAMEN VRAGEN, 10 vragen die ik heb gehad 9 mei

Ongelezen bericht door goldensurfer » 10 mei 2011, 22:33

11. Waar moet je op letten bij aankoop van een helm?
A. Dat deze vrij strak zit.
B. Dat deze iets ruimer zit.

A is het juiste antwoord.

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 11 mei 2011, 07:44

Sommige vragen vragen toch echt wel om toelichting.

1. A is het goede antwoord. Er zijn situaties dat B beter is, b.v. ruim voordat de meest linkse rijstrook ophoudt en overgaat in de middelste. Tussen de file doorrijden waar het verkeer invoegt, dat is niet zo slim.

2. Het bord voorrangsweg (B1) staat zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Bibuko voor een kruising, bubeko na een kruising. Bubeko mag je op de rijbaan van een voorrangsweg niet parkeren.

3. Waarom zou je naast een fietspad niet mogen stoppen? Of bedoel je soms een fietsstrook? Stoppen mag altijd als het voorschrift of de verkeerssituatie dat gebiedt; dat is iets anders dan (laten) stilstaan.

4. Als beide borden voor naar rechts gelden, dan kun je van links alles verwachten.

5. Dat is een vreemde vraag, vast gemaakt door iemand die geen motor rijdt. Wanneer de olie gecontroleerd moet worden is afhankelijk van het type en merk van de motorfiets. Vaak voor de rit, maar er zijn legio motorfietsen waarbij de olie pas gecontroleerd kan worden bij nog warme motor na 10 minuten stilstand. Controleren bij koude motor geeft een te lage of te hoge stand aan. Als je dan olie bijvult kan dat leiden tot ernstige schade aan de motor.

6. Als het veilig kan en niet verboden is dan mag je inhalen.

10. Bij rijden in een groep is het verstandig om de onervaren rijders tussen de ervaren rijders in te plaatsen.

11. Een helm mag niet te ruim zitten, maar zeker ook niet te strak. Een te strakke, knellende helm heb je meer last van tijdens het rijden dan een te ruime. Het belangrijkste van een helm is de juiste pasvorm voor je hoofd. Voor een brildrager mag (moet) de helm bij de oren best wat ruimer zitten. Een jethelm voor ’s zomers mag best wat ruimer zitten dan een integraalhelm voor de winter. Pas daarom altijd verschillende helmen en houd ze even op.
Afbeelding

goldensurfer
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door goldensurfer » 12 mei 2011, 08:23

12. je ziet een motor met zijspan een weg oprijden, bij de weg staat het bord: autoweg. hoe hard mag je hier rijden. vul het aantal km/u in.
100 km/u

13. je bent getuige van een ongeval en ziet een brakend persoon, hoe moet je de persoon neerleggen? dan zie je 2 plaatjes. A een persoon die op z'n buik ligt met zijn handen op zijn hoofd. B een persoon op z'n zij.
B stabiele zijligging.

14. een trollybus rijd weg van een bushalte binnen de bebouwde kom. moet je deze voor laten gaan?
JA.

15. Welk bord geeft een verplichte rijrichting aan? dan zag je 3 blauwe borden. het was dan het ronde bord met witte pijl.

16. binnen een woonerf komt een voetganger van rechts. moet je de voetganger voor laten gaan?
Nee.

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 12 mei 2011, 08:58

Het bord autoweg geeft niet aan wat de maximum toegestane snelheid is.
Binnen de bebouwde kom is dat 50km/h.
Alleen buiten de bebouwde kom is het 100km/h.
Afbeelding

goldensurfer
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door goldensurfer » 12 mei 2011, 10:35

17. Volgafstand berekening met snelheid van 90 km/u
A. ongeveer 25 meter
B. ongeveer 50 meter
C. ongeveer 75 meter

B. ik deed het volgende, 90 / 4 + 10% = 24 (die formule voor meter/seconde). je moet een volgafstand houden van 2 seconde dus 24 x 2 = ongeveer 50 meter.

verder kreeg ik nog vragen over stoppen langs gele lijn, pas op gevaarlijke daling, voorrangs regels die te maken hebben met tram. allemaal niet zo lastig.

dit is mijn laatste post.

Dafrinja
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Dafrinja » 02 jun 2011, 21:15

Hoi hoi, ik had nog een vraag uit het theorie examen die ik waarschijnlijk fout had. Ik hoop dat iemand van jullie het antwoord heeft. Ik ga aankomende woensdag namelijk voor de 4e keer op voor mn theorie.. hier komt de situatie:
Je ziet een kruispunt waar je niet linksaf kunt (geen ingang) wel rechtsaf en rechts van je zie je bord B5 (voorrangskruispunt zijweg rechts). Er komt een tram (wat lijkt op) van voren en die wil linksaf, voor mij langs dus. Moet ik die tram voorrang geven? Ik dacht van niet omdat ik op een voorrangskruising ben, maar de persoon naast mij dacht dat die tram van links komt en op t bord staat geen streepje dat je ook op verkeer van links voorrang hebt...
Het is een tricky foto, :? want naast de tram, voor mij dus rechts naast, ligt een gewone weg, ook van formaat. En pas daarnaast ligt die trambaan, er is dus veel ruimte tussen de stoep en de trambaan.
Ik hoop dat iemand snapt welke vraag ik bedoel...
Alvast heeel er bedankt voor het antwoord.

Dafrinja
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door Dafrinja » 02 jun 2011, 21:34

Dafrinja schreef:Hoi hoi, ik had nog een vraag uit het theorie examen die ik waarschijnlijk fout had. Ik hoop dat iemand van jullie het antwoord heeft. Ik ga aankomende woensdag namelijk voor de 4e keer op voor mn theorie.. hier komt de situatie:
Je ziet een kruispunt waar je niet linksaf kunt (geen ingang) wel rechtsaf en rechts van je zie je bord B5 (voorrangskruispunt zijweg rechts). Er komt een tram (wat lijkt op) van voren en die wil linksaf, voor mij langs dus. Moet ik die tram voorrang geven? Ik dacht van niet omdat ik op een voorrangskruising ben, maar de persoon naast mij dacht dat die tram van links komt en op t bord staat geen streepje dat je ook op verkeer van links voorrang hebt...
Het is een tricky foto, :? want naast de tram, voor mij dus rechts naast, ligt een gewone weg, ook van formaat. En pas daarnaast ligt die trambaan, er is dus veel ruimte tussen de stoep en de trambaan.
Ik hoop dat iemand snapt welke vraag ik bedoel...
Alvast heeel er bedankt voor het antwoord.
Ik heb trouwens nog een vraag over het voor laten gaan van voetgangers.
Situatie:
Ik rij op de rijbaan en naast mij is een stoep en daar loopt een voetganger met mij mee zeg maar. Er komt een kruising en ik wil rechtsaf en de voetganger wil rechtdoor, dus van de stoep af en de weg oversteken waar ik wil gaan rijden.
Moet ik hem voor laten gaan? Ik dacht van wel, maar ik weet het niet zeker.
Ook was er een andere vraag in ongeveer dezelfde situatie maar dan net iets anders natuurlijk.
Ik kom aanrijden op een kruising en ik wil rechtsaf. Aan de overkant van de weg ligt een stoep en vanaf die stoep wil een voetganger de weg oversteken waar ik wil gaan rijden. Moet ik hem voor laten gaan?
Ik hoop nogmaals dat iemand mijn vragen wil beantwoorden...please?

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 03 jun 2011, 05:26

Dafrinja schreef: Ik rij op de rijbaan en naast mij is een stoep en daar loopt een voetganger met mij mee zeg maar. Er komt een kruising en ik wil rechtsaf en de voetganger wil rechtdoor, dus van de stoep af en de weg oversteken waar ik wil gaan rijden.
Moet ik hem voor laten gaan? Ik dacht van wel, maar ik weet het niet zeker.
Ook was er een andere vraag in ongeveer dezelfde situatie maar dan net iets anders natuurlijk.
Ik kom aanrijden op een kruising en ik wil rechtsaf. Aan de overkant van de weg ligt een stoep en vanaf die stoep wil een voetganger de weg oversteken waar ik wil gaan rijden. Moet ik hem voor laten gaan?
Ik hoop nogmaals dat iemand mijn vragen wil beantwoorden...please?
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/g ... _Artikel18

pinquin
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door pinquin » 15 dec 2011, 15:49

1. Wat is een gevaarlijkere weg (bordje van N weg) - (bordje van A weg)

2. Plaatje van snelweg met uitvoegstrook - Rijdt een auto op de uitvoegstrook. Mag je hier rechts inhalen.

3. Motor met klein kind achterop. Kind heeft alleen helm op voor de rest spijkerbroek aan, geen handschoenen en geen laarzen aan.
Is dit veilig? Ja/nee

4. Een weg in de bebouwde kom met rechts daarvan een fietspad (met witte streep er tussen). Mag je als motor daarnaast stoppen.
Ja / Nee

5. Op een 60 kmh weg loopt een ruiter, je rijdt hier achter met je motor. Mag je de claxon gebruiken om een seintje te geven dat je er langs rijdt/?
Ja / Nee

6. Je rijdt in de bebouwde kom en naast je loopt ook eenb fietspad. gescheiden met strepen. Als je rechtsaf wilt slaan mag je dan voorsorteren op het fietspad?
Ja / Nee

7. Je rijdt op deze weg (60 km weg buiten de bebouwde kom), mag je hier met 2 remmen tegelijk remmen?

8. afb. 1. Je komt op een T splitsing terecht en rijdt tegen een vierkant bord met een pijl naar links.
afb.2. Je komt op een T splitsing terecht en aan de zijkant van de weg staat een rond bord met een pijl naar links.
Vraag:
Bij welk bord kan je verkeer van rechts verwachten?
A. bord 1
B. Bord 2
C. Beide borden

9. Afbeelding van een snelweg met in de middelste baan een vrachtwagen en op de linker rijbaan rijdt een auto. Daartussen wil een motor doorgaan.
Vraag:
Wat is het maximum van het inhalen van een file.
.....

10. afb.1. een weg met een groene strook ertussen.
afb. 2. een weg met een lege strook ertussen.
Vraag: Op welke weg mag je 100 km/h
A. afb.1
B. Afb. 2
C. Beide

11. Een tram rijdt voor je 40 km/h, je wilt de tram inhalen. Alleen tussen de 2 rijbanen is een scheiding gemaakt. Is het veilig om hier in te halen?
Ja / Nee

12. Je rijdt een tunnel in wat moet je doen met je verlichting?
A. Dimlicht aandoen voor je de tunnel in gaat.
B. Alleen aandoen wanneer er ander verkeer in de tunnel rijdt.
C. Groot licht aanzetten in de tunnel

13. Bij het kruispunt staan verkeerslichten, de doorgang is voor jou groen. Alleen hangt er eronder een STOP bord. nu staat de motor stil onder het stoplicht.
Is dit goed?
Ja / Nee

14. Je rijdt 100 km/h wat is de stopafstand
A. 25 m.
B. 55 m
C. 100 m

15. Wat is de minimale profiel diepte
...mm

16. Wat is je reactie tijd op de motor?
A. halve sec.
B. 1
C. 3

17. Op de matrix borden boven de snelweg staat 90 km/h Wat is dit?
A. Advies snelheid?
B. Maximum snelheid?
C. Minimum snelheid?

18. Wat is de betekenis als het matrix bord met gele lichtjes knippert?
A. Eerste matrix bord met deze mededeling
B. Een andere snelheid
C. Laatste werkend matrix bord.

19. Je ziet 2 snelwegen die uit elkaar bogen. daartussen staat een bord met groen witte pijlen naarboven >>>>.
Wat betekend dit bord?
A. Einde snelweg?
B. Oppassen bocht
C. Splitsing snelweg

20. Je ziet een bordje staan van een stad met een grote dikke streep er doorheen. Daar achter staat een bus geparkeerd. Nu staat zijn knipperlicht naar links.
Moet je hem voor laten gaan?
Ja / Nee

Kreeg ook nog een aantal vragen met voorrang, waarbij 4 voertuigen betrokken waren.
Zullen nog wel wat bij komen, maar ff goed er over na denken.

Succes allemaal!

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 22 dec 2011, 08:23

pinquin schreef: 4. Een weg in de bebouwde kom met rechts daarvan een fietspad (met witte streep er tussen). Mag je als motor daarnaast stoppen.
Ja / Nee
Naast een fietspad wel, maar bedoel je geen fietsstrook?
5. Op een 60 kmh weg loopt een ruiter, je rijdt hier achter met je motor. Mag je de claxon gebruiken om een seintje te geven dat je er langs rijdt/?
Ja / Nee
Ja: http://wetten.overheid.nl/BWBV0003507/V ... 16-05-2011

6. Je rijdt in de bebouwde kom en naast je loopt ook een fietspad. gescheiden met strepen. Als je rechtsaf wilt slaan mag je dan voorsorteren op het fietspad?
Ja / Nee
Op een fietspad mag je niet komen, maar bedoel je (wederom) geen fietsstrook? En dan hangt het er nog van af of de streep doorgetrokken is of niet.

9. Afbeelding van een snelweg met in de middelste baan een vrachtwagen en op de linker rijbaan rijdt een auto. Daartussen wil een motor doorgaan.
Vraag:
Wat is het maximum van het inhalen van een file.
.....
Aannemende dat je snelheid bedoelt: Benieuwd naar dat antwoord!

De kieb
Rij-instructeur
Contacteer:

Ongelezen bericht door De kieb » 22 dec 2011, 19:54

geelhoed schreef:
pinquin schreef: 5. Op een 60 kmh weg loopt een ruiter, je rijdt hier achter met je motor. Mag je de claxon gebruiken om een seintje te geven dat je er langs rijdt/?
Ja / Nee
Ja: http://wetten.overheid.nl/BWBV0003507/V ... 16-05-2011
Dit zijn van die CBR vragen waar ik werkelijk een bloedhekel aan heb. Geelhoed heeft volkomen gelijk dat het enige goede antwoord "Ja" is. Het zal mij echter niet verbazen dat het CBR het antwoord "Nee" wil horen. Iets in de trant van "het paard zou daar van kunnen schrikken"
Juiste beslissingen berusten op ervaring.
Ervaring berust op onjuiste beslissingen.

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 22 dec 2011, 22:35

Oh?

Is het inhalen van een medeweggebruiker - in dit geval een ruiter - een dermate dreigend gevaar dat ter afwending daarvan een geluidssignaal mag worden gegeven?
Afbeelding

pinquin
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door pinquin » 26 dec 2011, 00:40

Ja idd bedoel ik een fietsstrook;)
Zal morgen nog ff wat vragen erbij zetten.. Heb weer 20 nieuwe:)
Groetjes!

geelhoed
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door geelhoed » 28 dec 2011, 09:11

MofkaP schreef:Oh?

Is het inhalen van een medeweggebruiker - in dit geval een ruiter - een dermate dreigend gevaar dat ter afwending daarvan een geluidssignaal mag worden gegeven?
Nee, maar aangezien deelnemende landen geen regels mogen opstellen die strijdig zijn met het Verdrag en dat Verdrag stelt dat je bij het inhalen mag claxonneren of seinen is RVV 28 niet volledig.

Plaats reactie

Terug naar “Motorfiets - De theorie.”