Groot licht

De plaats voor het stellen van vragen over theorieles en theorie-examens.
Plaats reactie
Anne

Groot licht

Ongelezen bericht door Anne » 13 aug 2003, 16:15

<br>Wie kan mij helpen met de volgende vraag:<br>Volgens mijn vragen-theorieboek is het in bijzondere gevallen toegestaan om overdag, binnen de bebouwde kom, met groot licht te rijden. Tevens beweert het boek dat wanneer je overdag buiten de bebouwde kom zou rijden, je in bijzondere gevallen niet je groot licht mag aanzetten.<br>Voor zover ik weet is het helemaal niet toegestaan om overdag met groot licht te rijden.<br><br>Wie kan mij vertellen wie er gelijk heeft; ik of mijn boek (waarin ik al meerdere fouten heb mogen ontdekken...)

Voorbijganger
Rij-instructeur

Re: Groot licht

Ongelezen bericht door Voorbijganger » 13 aug 2003, 19:45

Het rijden met groot licht is toegestaan behalve in de volgende gevallen:<br>1) Overdag; maakt niet uit of dit binnen of buiten de bebouwde kom is.<br>2) Bij het tegenkomen van een andere weggebruiker; dus ook een voetganger!<br>3) Als je op korte afstand een ander voertuig volgt; dus ook een fiets of bromfiets.<br><br>In de regel rijd je alleen met groot licht indien je, bij gebruik van alleen je dimlicht, in het donker de weg over onvoldoende afstand kunt overzien.<br><br>Verder kunnen ook bestuurders van treinen of vaartuigen, indien het spoor of kanaal evenwijdig met de rijbaan loopt waarop jij rijd, hinder van jouw grote licht ondervinden. Dus ook dan is het verstandig (verplicht) om effe te dimmen. ;D

faq
Stapvoets
Stapvoets

Re: Groot licht

Ongelezen bericht door faq » 15 nov 2008, 23:44

ik weet het ook niet meer

op de site van goed licht beter zicht

http://www.goedlichtbeterzicht.nl/creat ... 6643&pg=11

Geen dim of grootlicht overdag bij belemmerd zicht € 90,00

met andere woorden dan zou het wel mogen bij belemmerd zicht
maar daaronder staat er ook weer 1 die zegt :

Groot licht voeren wanneer verboden / overdag etc € 90,00