Voorrang

De plaats voor het stellen van vragen over theorieles en theorie-examens.
Plaats reactie
wabbel
Stapvoets
Stapvoets

Voorrang

Ongelezen bericht door wabbel » 24 mei 2009, 18:21

hoi

Hoe kun je weten wie er voorrang heeft (wie er eerst,tweede,derde gaat)

groetjes wabbel

miranda
Circuit
Circuit

Re: Voorrang

Ongelezen bericht door miranda » 24 mei 2009, 19:02

Op een gelijkwaardig kruispunt heeft degene die van rechts komt voorrang.
Maar het kan natuurlijk zijn dat degene ook weer voorrang moet verlenen aan een ander persoon die ook van rechts komt.

Verder gaat rechtsafslaand verkeer voor linksafslaand verkeer. ( degene die de kortste bocht maakt heeft voorrang)

Makkelijk in theorie, maar in de praktijk best wel eens lastig. Bij twijfel oogcontact zoeken met de andere bestuurder.
Ik geef meestal met een handgebaar aan dat de ander voorrang heeft. Dan weet je zeker dat het duidelijk is.

pienterpookje
Circuit
Circuit
Contacteer:

Ongelezen bericht door pienterpookje » 14 jun 2009, 16:47

Op de eerste plaats gaat Rechts altijd voor links. Verkeer van rechts, heeft bij geen verdere verkeerstekens, verkeerslichten en verkeersborden voorrang voor het verkeer van links.

Daarnaast is er sprake van een korte bocht en een lange bocht. Dit heb je wanneer jij vanuit de ene kant komt en links af wilt slaan, en iemand van de overkant en rechts af wil slaan. Korte bocht gaat dan voor de lange.

Voorrangsvoertuigen hebben altijd voorrang, mits zij optische en geluidssignalen voeren. Dit geldt niet voor de dierenambulance. Deze heeft dan ook geen geluidssignaal.

Bij voorrang hebben we het altijd over bestuurders. Bij voor laten gaan, kan dit ook gelden voor voetgangers. Dan hebben we het over rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.

Jij wilt bv links. Naast jou is een stoep. Op deze stoep loopt een voetganger. Dan moet jij deze voorlaten gaan. Dit is echter niet het geval wanneer de stoep ophoudt dmv de stoeprand.

Als jij een inrit in of uitrijdt, moet je voorrang verlenen aan alle bestuurders. Dus niet aan voetgangers.

Dan kan de voorrang geregeld worden door borden en of door verkeerstekens. Er is een bord met twee pijlen. Een zwarte en een rode. Dit bord zie je vaak bij bruggen en wegversmallingen. Als jij een rond bord ziet, dan weet je dat je de bestuurder uit tegenovergestelde richting voor moet laten gaan. LET OP voetgangers vallen onder de bescherming van dit bord, maar NIET onder de verplichting. Als dit bord vierkant is, dan mag jij eerst.

Eigenlijk verleen je alleen voorrang, wanneer er sprake is van kruisende wegen.
Voor laten gaan doe je wanneer jij en die andere persoon zich op dezelfde weg bevinden.

Nouja... beetje wazig maar ik hoop dat je het snapt.
En één geluid breekt plots de stilte,
Het komt uit de lucht en botst tegen torens en muren
't is een man aan de beiaard
En hij lijkt wel gek,
Hij speelt een lied dat wel uren mag duren...

Hawkie1964
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 14 jun 2009, 22:20

pienterpookje schreef:Als jij een inrit in of uitrijdt, moet je voorrang verlenen aan alle bestuurders. Dus niet aan voetgangers.
Oeps ... artikel 54 RVV:

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan (dus OOK voetgangers).

Hawkie1964
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 14 jun 2009, 22:26

pienterpookje schreef:Op de eerste plaats gaat Rechts altijd voor links. Verkeer van rechts, heeft bij geen verdere verkeerstekens, verkeerslichten en verkeersborden voorrang voor het verkeer van links.
Oeps ... dat geldt alleen voor bestuurders volgens artikel 15 RVV:

1. Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.

pienterpookje
Circuit
Circuit
Contacteer:

Ongelezen bericht door pienterpookje » 15 jun 2009, 11:30

Oef, ja natuurlijk! Ik had dat iets uitgebreider moeten typen.

Ik had een keer een vraag op cd-rom waarbij een voetganger over de stoep marcheerde, en de auto een uitritconstructie uitreed. De vraag was of hij de voetganger voor moest laten gaan. Dit bleek niet zo te zijn. :shock: dus hoe zit het nu? Weer een mailtje sturen naar de heren van de ANWB?
En hij lijkt wel gek,

Hawkie1964
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door Hawkie1964 » 15 jun 2009, 17:04

pienterpookje schreef:Ik had een keer een vraag op cd-rom waarbij een voetganger over de stoep marcheerde, en de auto een uitritconstructie uitreed. De vraag was of hij de voetganger voor moest laten gaan. Dit bleek niet zo te zijn. :shock: dus hoe zit het nu? Weer een mailtje sturen naar de heren van de ANWB?
Ik ken de CD-ROM niet, maar het ANWB antwoord lijkt mij onjuist volgens artikel 54 RVV.

pienterpookje
Circuit
Circuit
Contacteer:

Ongelezen bericht door pienterpookje » 15 jun 2009, 17:43

Allememaggies, dan ga ik eens even in mijn boeken duiken. *plons* Je hebt volkomen gelijk! Weer een goed leermoment voor mij. Wat is het toch geweldig, die theorieboeken!
En hij lijkt wel gek,

Kees den Heijer
Erf
Erf

Ongelezen bericht door Kees den Heijer » 10 dec 2009, 05:36

pienterpookje schreef:Oef, ja natuurlijk! Ik had dat iets uitgebreider moeten typen.

Ik had een keer een vraag op cd-rom waarbij een voetganger over de stoep marcheerde, en de auto een uitritconstructie uitreed. De vraag was of hij de voetganger voor moest laten gaan. Dit bleek niet zo te zijn. :shock: dus hoe zit het nu? Weer een mailtje sturen naar de heren van de ANWB?
Of het nou een uitrit betreft of een uitritconstructie,
je moet al het overige verkeer voor laten gaan, dus ook voetgangers!

Helinda
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door Helinda » 10 dec 2009, 08:41

Klopt, je laat bij een in- of uitrit al het overige verkeer voor gaan, ook voetgangers.

"Jij wilt bv links. Naast jou is een stoep. Op deze stoep loopt een voetganger. Dan moet jij deze voorlaten gaan. Dit is echter niet het geval wanneer de stoep ophoudt dmv de stoeprand. "

Dit klopt niet helemaal. Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat altijd voor afslaand verkeer op dezelfde weg. Het maakt niet uit of de stoep op houdt of niet. Als je links af slaat en de voetganger wil rechtdoor, dan moet je de voetganger voor laten gaan.

claudia01
Stapvoets
Stapvoets

Ongelezen bericht door claudia01 » 10 dec 2009, 17:22

Bij een kruispunt gaat het verkeer van rechts voor.
Groetjes Claudia
http://www.verkeersforum.nl

Helinda
Bebouwde kom
Bebouwde kom

Ongelezen bericht door Helinda » 11 dec 2009, 16:02

Bij een gelijkwaardig kruispunt verleen je voorrang aan bestuurders van rechts. Dus niet aan voetgangers.

Plaats reactie

Terug naar “Motorfiets - De theorie.”