Geschiedenis van de motorgroet

De plaats voor het stellen van vragen over theorieles en theorie-examens.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MofkaP
Circuit
Circuit
Berichten: 1273
Lid geworden op: 06 okt 2004, 20:56
Locatie: Juynen aan den Aemstel

Geschiedenis van de motorgroet

Ongelezen bericht door MofkaP » 18 mei 2008, 09:14

De oorsprong van de motorgroet is terug te voeren op de Romeinse tijd.

Na het eerste concilie van Nicea, waar door keizer Constantein de Grote de oecomenische normen een waarden werden vastgelegd, zijn in de vierde eeuw zijn gemotoriseerde centurio aangesteld die moesten letten op implementatie van de normen en waarden die in het Romeinse rijk golden en die op het concilie waren vastgesteld. De zogenaamde magistratus justus moralis (moraalridder).
Afbeelding
Vanwege de uitgestrektheid van het Romeinse rijk werd deze oude versie van judge Dredd al in een vroeg stadium uitgerust met een raspaard van de Italiaanse motorrenstal, zodat zij alle uithoeken van het rijk konden bereiken. Als wapenrusting waren zij voorzien van een lans, die zij omhoog staken als zij elkaar op de weliswaar goed aangelegde, maar toch redelijk smalle wegen (Via Romana), tegenkwamen. Dit gebaar was in eerste instantie niet bedoeld als groet, echter was het om te voorkomen elkaar te verwonden met het vooruitgestoken scherpe gedeelte van de Romeinse lans, een geducht en gevreesd steekwapen, dat dan ook uiterst effectief was bij het handhaven van de orde en de moraal.

Na de val van het Romeinse rijk belandde Europa in donkere tijden. De hoge moraliteit van de Romeinse cultuur raakte al snel in verval. De eenheid van Europa die onder de Romeinse heerschappij zo vanzelfsprekend was ging teloor en er werden allerlei staatjes en steden gevormd die elkaar het licht en de ogen niet gunden en elkaar in een veelheid van twisten bevochten. Bekend zijn de twisten op de hoek van de straten die veelal gingen over de versheid van de kabeljauw.
Afbeelding

In die tijd ontwikkelde zich een nieuw soort gezelschapsspel dat was afgeleid van de Romeinse moraalridders. De benzine was echter schaars geworden (eerste oliecrisis) en de aanvoerlijnen waren onderbroken. In plaats van het gemotoriseerde vervoermiddel moest men noodgedwongen zijn heil zoeken bij een trouwe viervoeter.
De zogenaamde riddertoernooien ontstonden waarbij het de bedoeling was om de tegenstander met behulp van de lans van zijn paard en uit het zadel te werpen.
Afbeelding
Over de regels van dit spel is veel discussie gevoerd. Sommigen meenden dat het spel vrijelijk diende te worden gespeeld, waarbij het aantal regels zich tot het minimum diende te beperken (de Rekkelijken) en de verantwoordelijkheid en de juiste uitvoering aan de spelers werd overgelaten. Anderen waren de mening toegedaan dat alles, maar dan ook alles, omtrent het spel in een veelheid van stringente regels moest worden vastgelegd en dat het gepaard moest gaan met een strikt handhavingsbeleid (de Preciezen), waarbij iedere overtreding werd beboet en soms leidde tot uitsluiting van het toernooi. Op het moment van schrijven dezes heeft de laatste groepering weer duidelijk de overhand.

Één beginsel was men het wel over eens.
Alvorens het spel en het afwerpen van de tegemoetkomende ridder een aanvang nam werd de lans als groet omhoog geheven; dat gebaar herinnerde aan de Romeinse tijd waar immers de bakermat van onze cultuur is gelegen.
Afbeelding

Men heeft nog wel pogingen ondernomen om de viervoeter met wielen uit te rusten, edoch die probeersels zijn allemaal gestrand wegens gebrek aan effectiviteit.
Afbeelding
Pas ruim 100 jaar geleden werden de gemotoriseerde tweewielers weer heruitgevonden, zoals wel met meer oude Romeinse toepassingen het geval is die verloren waren gegaan.

Opvallend is dat de beschermende kleding en de helm een parallelle ontwikkeling hebben doorgemaakt. Reeds de Romeinse moraalridders hadden een vorm van valbescherming die allengs, in de loop der tijd werd verbeterd en aangepast, met gebruikmaking van nieuwe sterkere materialen.
Afbeelding

Soms doet de moderne naamgeving nog wel herinneren aan oude vervlogen tijden; zoals hier de Shoei Joust helm
Afbeelding

De groet met de lans is al in een vroeg stadium overgenomen door de ridders van de weg, de motorrijders. Hoewel de lans in onbruik is geraakt doet men het nu (als juiste vorm) door de hand op te steken. Een andere vorm waarbij bijvoorbeeld slechts een paar vingers worden geheven is historisch incorrect en dient derhalve als foute, lakse vorm te worden beschouwd.
Afbeelding

ferry
Circuit
Circuit
Berichten: 3908
Lid geworden op: 11 okt 2001, 13:36
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de motorgroet

Ongelezen bericht door ferry » 18 mei 2008, 09:23

Ohhh, ik dacht in het stenen tijdperk :D


De oorsprong van de motorrijdersgroet ligt in het stenen tijdperk.
Er waren toen maar heel weinig motorrijders. Er waren nauwelijks verharde wegen en de wielen waren van steen.
Alleen echte bikkels verdroegen de ongemakken van het motorrijden.
Wanneer twee zulke bikkels elkaar tegenkwamen, stopten ze, stapten af en lieten elkaar de geopende hand zien, om zo te bewijzen dat ze er geen vuistbijl in hadden verborgen. Zo is de motorrijdersgroet ontstaan.

Winterrijders en softies (ook wel mietjes genaamd).
Onder dezelfde moeilijke omstandigheden zijn op de dag van vandaag nog de winterrijders onderweg.
Motorrijders zijn ofwel winterrijders of softies.
Softies kom je in April in het kantoor van de verzekeringsmaatschappij tegen, waar ze hun afgemelde bike weer aanmelden.
Winterrijders daarentegen rijden door. Hun aantal is gering.
Als twee winterrijders elkaar tegenkomen zijn ze heel blij en groeten. Vanaf April groeten winterrijders niet meer. Want winterrijders groeten geen softies.
Softies herken je daaraan, dat ze in de eerste weken van de lente wild en met twee handen alles groeten wat zich op twee wielen voortbeweegt.
Ze zijn zo opgewonden, dat ze vergeten dat iets verderop een bocht ligt.
Ze hebben altijd schoon ondergoed aan - je zou eventueel in het hospitaal kunnen belanden.

De verboden groet.
Het groeten door motorrijders is aan strenge regels gebonden en wordt door beginnelingen terecht als uiterst ingewikkeld ervaren.
Het is omgeven door allerlei geboden en verboden.
Het bekendste verbod luidt als volgt:
Groet nooit een tweewieler die minder als 250 cc cilinderinhoud heeft.
Zoiets is geen motor.
Wie uit nonchalance scooters of lichte motoren groet, staat voor schut en verliest zijn zelfrespect.

Een aparte categorie: Oldtimers.
Oldtimers worden in principe vriendelijk en vol bewondering gegroet ongeacht de cilinderinhoud.
Oldtimers worden meestal door technisch begaafde oudere heren bereden, de zogenaamde ouwe techneuten.
Die worden met respect behandeld. Kom je een ouwe techneut tegen, wacht je af of hij groet.
Vanaf de lente tot de herfst groeten velen niet omdat het winterrijders zijn - en winterrijders groeten geen softies.

Het groeten op de autosnelweg.
Niet geregeld en daarom eigenlijk niet bestaand is de cultuur van motorrijdersgroet op de autosnelweg.
Zelfs zeer ervaren motorrijders kunnen niet zeggen of men tegemoetkomende motorrijders over zes rijstroken en de middenberm heen, groeten moet.
Rij-technisch wordt het groeten een probleem bij het inhalen.
De klassieke linkerhand wordt door degene die ingehaald wordt, niet gezien. Groet je met de linkerhand voor het lichaam langs naar rechts, denken automobilisten dat je last hebt van een zwerm sprinkhanen of kramp in de onderarm.


De "Rossi-groet".


De "Rossi-groet" (zo plat mogelijk op z'n kant, een knie raakt het asfalt) geldt als zijnde zéér riskant.
In het algemeen wordt hij als bewijs van extreme stuurkunst gezien, maar het is aan te raden in ieder geval van tevoren schoon ondergoed aan te trekken (zie boven).
"Rossi-groet"-rijders rijden uitsluitend op het buitenste profiel en vergelijken met elkaar wie de scherpst afgesleten voetsteunen heeft.
Wie de kunst van de "Rossi-groet" niet beheerst en hem toch uitvoert, riskeert zijn allerlaatste, de zogenaamde "Gouden Groet".

Redenen waarom Harley-rijders niet teruggroeten.
1. De garantie vervalt als hij een niet Amerikaans product groet.
2. Met het dikke leer en de nieten krijgt hij zijn arm niet omhoog.
3. Hij groet uit principe geen rijders, die hun bike al geheel hebben betaald.
4. Hij is bang dat zijn stuur eraf trilt als hij het loslaat.
5. De rijwind zou de nieuwe tatoeages eraf kunnen blazen.
6. Hij heeft een eeuwigheid nodig om aansluitend, vanwege de vibraties zijn handvat weer terug te vinden.
7. Hij kan niet onderscheiden of de ander groet of zijn oren dichthoudt.
8. Hij heeft vanwege de vibraties klittenband tussen handvat en zijn handschoen.
9. Hij heeft zojuist in het economisch gedeelte van de krant gelezen, dat Honda voor 60% participeert in Harley.
10.Sedert de openbare verkoop van zijn vorige Harley haat hij alle mensen die een hand opsteken.
11.Zijn Bangkok-Rolex zou nat kunnen worden.
12.De linkerhelft van zijn stuur zou gejat kunnen worden.
13.De linkerhelft van zijn stuur werd reeds gejat en nu houdt hij zich aan de kilometerteller vast.
14.Hij houdt met zijn linkerhand zijn rechterspiegel vast om te voorkomen dat die er af trilt.
15.Hij heeft twee handen nodig om met zijn vingers de volgende afbetaling na te tellen.
16.Hij poetst net zijn chromen luchtfilterdeksel.
17.Als hij maar met één hand zijn stuur vasthoudt gaat ie op z'n bek.

Redenen waarom rijders van een Gold Wing niet groeten.
1. Volgens het Honda-instructieboekje mag hij zijn stuur pas loslaten
als de bike stilstaat, de sleutel uit het contactslot is getrokken,
de middenbok is uitgeklapt en de radio uitgeschakeld is.
2. Op het instrumentenpaneel is geen knop voor "automatisch terugzwaaien"aanwezig.
3. Hij is net ingedut.
4. Hij krijgt zijn arm wegens ouderdomsklachten niet meer omhoog.
5. Hij heeft via zijn handy een conferentieschakeling met zijn brooker en de ING-bank.
6. 't Vrouwtje heeft hem verboden vreemden te groeten.
7. Hij is net bezig alle lampjes van zijn "kerstboom" te tellen.
8. Hij sorteert op dit moment zijn CD verzameling.
9. De hand voor de antenne stoort de Tv-ontvangst.
10.Hij ruimt net de vaatwasser in.
11.Vanwege zijn Alzheimer weet hij aansluitend niet meer waar hij zijn hand moet laten.
12.Hij vindt aansluitend tussen alle knopjes, lampjes, schakelaars en hendeltjes zijn stuur niet meer.
13.Hij verwisselt juist de batterij van zijn pacemaker.
14.Hij zoekt net in zijn boordcomputer, wat "opgestoken hand van een vreemde motorrijder" betekent.
15.Hij groet wel altijd, maar vanwege de troep rond zijn stuur ziet niemand zijn hand.
Mijn oude buurman zei altijd: "Van vragen wordt je wijs".
Hij vroeg nooit iets.

Gebruikersavatar
MofkaP
Circuit
Circuit
Berichten: 1273
Lid geworden op: 06 okt 2004, 20:56
Locatie: Juynen aan den Aemstel

Re: Geschiedenis van de motorgroet

Ongelezen bericht door MofkaP » 18 mei 2008, 18:07

Pure geschiedvervalsing.

Ten eerste stop je niet en stap je niet af om te groeten.
Vooral heuvel afwaarts was dat vrijwel onmogelijk omdat je laarzen dan veel te snel sleten en je iedere dag wel een mammoet kon omleggen om aan nieuw leer voor laarzen te komen.
(Mede de reden dat er in het stenen tijdperk zo weinig stoplichten werden geplaatst.)
Tijdens de ijstijden was het remmen zelfs vrijwel onmogelijk; die natuurangst is nog steeds de achterliggende basispsychologie waarom veel motorrijder hun motor gedurende de winter op stal laten staan.

Ten tweede maakt een wel of niet verharde weg voor de echte motorrijder niet uit. Een onverharde weg had zelfs de voorkeur omdat het een kortere remafstand betekende. Bovendien werd door de stenen wielen de verharding gebruikelijk aan puin gereden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
pienterpookje
Circuit
Circuit
Berichten: 3153
Lid geworden op: 30 jun 2007, 22:21
Locatie: naast de buren
Contacteer:

Re: Geschiedenis van de motorgroet

Ongelezen bericht door pienterpookje » 21 mei 2008, 19:39

Haha, jeetje wat een verhaal zeg. Die Harley rijders, whoehaha tja ik zie dat al voor mij, als er eentje rijdt met zijn arm naar boven heeft hij het nog niet goed begrepen zeker :D
En één geluid breekt plots de stilte,
Het komt uit de lucht en botst tegen torens en muren
't is een man aan de beiaard
En hij lijkt wel gek,
Hij speelt een lied dat wel uren mag duren...

Plaats reactie

Terug naar “Motorfiets - De theorie.”