formules remafstand en 1 seconden afstand..!!?

De plaats voor het stellen van vragen over theorieles en theorie-examens.
Plaats reactie
bobo
Stapvoets
Stapvoets

formules remafstand en 1 seconden afstand..!!?

Ongelezen bericht door bobo » 29 jan 2008, 22:09

Ik heb problemen met de formules voor het berekenen van de remafstand en de reactietijd (1-secondenafstand). In het boek van Veka staat voor remafstand de formule snelheid : 10 en de uitkomst in het kwadraat, in een online theoriecursus die ik heb gevolgd zegt mensnelheid:10, de uitkomst in het kwadraat en dan delen door 2. De tabelvoorbeelden in beide methodes geven dan ook behoorlijk afwijkende waarden (bv. Veka 800 m als remafstand en de andere cursus bij precies dezelfde waarde 380 m. Dat scheelt nogal wat!!)

Ook voor de afstand die je in 1 seconde aflegt zag ik 2 formules: 1. snelheid gedeeld door 10 en de uitkomst keer 3 of 2. snelheid gedeeld door 4 en daar dan weer 10% van. De uitkomsten van deze formules liggen ongeveer in dezelfde orde van grootte, maar ik kwam bv. met de eerste formule uit op 48 m en bij het antwoord moest ik kiezen tussen 44 of 55 m. Lastig dus.

Weet iemand welke formules het CBR hanteert???

(Overigens vind ik die 'formule-vragen' nogal onzinnig. Alsof je dat zou gaan uitrekenen voordat je gaat remmen... Bovendien test het meer je kwaliteiten qua hoofdrekenen dan je verkeersinzicht)

Alvast bedankt.

marleen888
Stapvoets
Stapvoets

Re: formules remafstand en 1 seconden afstand..!!?

Ongelezen bericht door marleen888 » 29 feb 2008, 16:50

Tja, wat een gezeik hè? Ik kamp met zelfde probleem. Ken de formules van Veka best uit mijn hoofd, maar die zijn niet goed genoeg voor het CBR. Ik antwoorde laatst 21, toen de snelheid per seconde werd gevraagd bij 70 km/u....maar het was 20....ik vraag me ook serieus af waarom dat fout gerekend wordt. Er zou een soort marge in moeten zitten....1 m verschil....en dan ook nog ruimer dan hun eigen berekening (snelheid : 3,5...die rekensom redt toch niemand in de 10 sec. die je krijgt om te antwoorden??!!!)

succes met je theorie...na 20 internet examens van het CBR zie ik het ondertussen wel zitten...maar het is verschrikkelijk lastig.

ferry
Circuit
Circuit
Contacteer:

Ongelezen bericht door ferry » 29 feb 2008, 17:17

Het cbr heeft geen internet examens!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mijn oude buurman zei altijd: "Van vragen wordt je wijs".
Hij vroeg nooit iets.

MofkaP
Circuit
Circuit

Ongelezen bericht door MofkaP » 29 feb 2008, 17:20

Eigenlijk is het 19,44m/s, geen 20m/s
Waarschijnlijk was 19 wel goed gerekend, maar 21 niet.

Het is zo simpel.
Onthoud:
108km/h = 30m/s
36km/h = 10m/s
50km/h = 14m/s

Dan hoef je verder niets te rekenen.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Motorfiets - De theorie.”