VRO voor motor

Hier kun je van alles kwijt over de motor. Vragen over de techniek, onderhoud, vakantie, merken en types.
Plaats reactie
JBA
Circuit
Circuit

VRO voor motor

Ongelezen bericht door JBA » 22 okt 2008, 21:10

Ik heb inmiddels alweer bijna een jaar mijn A-rijbewijs (ja, voor je het weet ben je oud) en ben nu een kleine 30.000 km op twee wielen verder dus de zijwieltjes mogen eraf zullen we maar zeggen.

Bij droog weer onder normale omstandigheden heb ik de motor goed onder controle vind ik zelf. In diverse ritten in groepen in het buitenland lukte het me om de ervaren rijders goed bij te benen ondanks dat ik vaak de enige met duopassagier ben. In de haarspeldbochtjes heb ik al wat schoenzool versleten (kennelijk zit ik als een pingiun op de motor..:) dus wat dat betreft heb ik in ieder geval het gevoel met de motor.
Dat durf ik niet te beweren onder andere omstandigheden (noodstop, plotseling moeten uitwijken) ondanks dat ik soms even een parkeerterrein opzoek om die handelingen te oefenen. Ik merk overigens het nadeel van het feit dat ik op een motor met ABS heb gelest en nooit een fatsoenlijke noodstop heb geleerd. Zo gebeurd het mij met oefenen meer dan dikwijls dat ik de achterrem laat blokkeren bij een noodstop.
Ondanks dat ik schat dat een kwart van al mijn kilometers in de regen en hagel zijn verreden vind ik het moeilijk in te schatten met welke snelheid ik bochten kan nemen bij nat wegdek, voornamelijk de op- en afritten met doordraaiers.

Ik overweeg om een VRO te volgen, met name om bovenstaande goed te leren. Ik hoef geen kunstjes te kunnen zoals staan op mijn motor of een handstand maken, dat doen ze wel in het circus op een paard. Ik wil gewoon een uitstekende voertuigbeheersing krijgen. Hebben jullie tips welke VRO of opleiding ik het beste kan volgen en waar goede opleidingscentra zijn in NL? Ik wil er best een stukje voor rijden.

Groeten,

Jerry

ferry
Circuit
Circuit
Contacteer:

Re: VRO voor motor

Ongelezen bericht door ferry » 22 okt 2008, 21:35

Toevallig geef ik er aanstaande dinsdag één.

1 tip: Blijf van je achterrem af :D
Mijn oude buurman zei altijd: "Van vragen wordt je wijs".
Hij vroeg nooit iets.

Plaats reactie

Terug naar “Motorfiets - Algemeen.”